Resa till Norge - vad gäller?
Jag har planer på att ta mig till norska fjällen inom en relativt nära framtid och hade tänkt att hunden skulle få åka med. Jag har läst mig till att jag behöver pass samt avmaskning mot dvärgbandmask 24-120 timmar före inresa. Hunden är id-märkt och vaccinerad enligt rekommendationer.
- Är det någonting jag glömt?
- Hur lång tid tar det att få ett pass?
Pass får man med en gång hos en veterinär! *Bra om du tar med klisterlappar med chip-nummret på*
Är hunden rabiesvaccinerad?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Har för mig att Norge har rasförbud dessutom, så man får väl inte ta in förbjudna raser, eller har jag fel?
-
#1 Smart med klisterlappar! Hunden är inte rabiesvaccinerad. Vad gäller kring det? Någonstans läste jag att det krävs för att överhuvudtaget få ett pass (och då är det ju kört att ta med henne, för det tar tid) samtidigt som jag läste att det inte krävs för införsel i just Norge. Går det att få ett pass utan rabiesvaccination?
#2 Det är en labbe så det borde inte vara några problem. :)
Labbe är inga problem att ta in. Pitbull, Amstaff, Tosa Inu, Fila Brasilerio och Dogo Argentino är förbjudna.
Pass behöver du, tar typ 10 min hos veterinären att få.
Avmaskning mot dvärgbandmask skall göras 24-120 timmar innan du åker över gränsen. Avmaskningen skall göras hos veterinär och föras in i passet.
Rabiesvaccin behövs ej.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#4 Det finns faktiskt förbjudna raser i Norge med nu? Usch :S
Trodde att Danmark var det enda landet i Europa med totalt ägande förbud. Vet att vissa andra länder har krav på åriga koller och munkorg etc.. men.. aa :s
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#5 Norges rasförbud är inget nytt, har funnits ett tag :/
-
På tal om detta. Om man befinner sig i Sälen och vill göra en spontanresa till Trysil över dagen. Vart finns då närmsta veterinär och går det att avmaska på kort varsel?