valp ökar inte i vikt:o
Hej, vår lilla valp är 18 veckor och väldigt smal. Han väger 3.8k men hans revben samt ryggrad syns. Hans liv kretsar kring mat, och han äter mer än gärna sitt bajs. Det underliga är att han får mycket mer mat än vad han borde få. Han får ca 8%av hans kroppsvikt. Han får VoM färskfoder. Han växer bra, är störst av alla syskon. Men är ändå orolig att nått är fel:(
Har han avmaskats?
-
Aa det gjorde han när jag fick honom. Kanske bör göra det igen?
Min undran är ändå hur mycket mat får valpen exakt ? - för om hans liv kretsar kring mat så är han hungrig och får för lite.
Skriv gärna hur mycket valpen får i mat per dag och vad för ras det är (vad kommer han väga som vuxen ?) 🙂
Ger du rätt fodergiva?- vad är det för ras/beräknad vuxenvikt?
Viktigt att man ger rätt fodermängd, så kolla upp det.
dricker han bra?
Jag skulle råda dig att avmaska honom igen, eftersom att man ska göra det flera gånger, inte enbart en gång. Så åk till apoteket och köp avmaskningsmedel :)

Är det 8% av hans nuvarande vikt är det för lite. Det ska vara av hundens beräknade vuxenvikt.
2-3% av hundens förväntande vuxenvikt ska en valp ha minst, men vissa behöver mycket mer. En hungrig valp som dessutom är mager behöver mycket mer mat än den får.
2% av förväntad vuxenvikt eller 10% av nuvarande vikt brukar vara stanardriktmärken. Men kan såklart behövas mer. Öka givan.