Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 2767 ggr
SuperLimm
0

När en omplacerad annans hund.

Jag hjälper ibland andra människor att omplacera hundar. Gör annonser och letar bra människor osv. Jag brukar dock aldrig skriva hur hunden bott tidigare eller vad den varit med om tidigare i sitt liv. Jag tycker inte det är relevant helt enkelt. Läser ofta snyfthistorier om hundar som ska omplaceras och jag tycker det drar till sig lite fel människor faktiskt. Jag väljer hellre att skriva hur hunden är som individ och vad den behöver för ägare. Hur tänker ni om detta? Är det bättre att skriva ihop en snyfthistoria om en hund som ska omplaceras?

Mvh Linn

Tanjis
0

Behövs nog lite av bägge tror jag :). Min tik var väldigt osäker bland nya människor och hundar förr och gjorde "utfall" som många tolka det för, hon ryckte i kopplet ohd, och om jag inte hade vetat varför och vad som trigga i gång beteendet så skulle jag kanske handskas med det som att hon hade varit agresiv och inte osäker och rädd och då kanske jag skulle gjort mer skada än nytta då hon skulle tycka att det hade blivit ännu läskigare….

[peter54]
2

#0 Vad betyder rubriken?

När det gäller vad man säger och inte säger om hundens tidigare erfarenheter tror jag att man måste avväga från ett fall till ett annat vad man berättar. Det kan ju ha betydelse för vilken sorts ny ägare hunden behöver.

marathos
2

Du väljer själv det du tycker känns bäst, men många hundar som haft dåliga erfarenheter i livet har ju en del med sig i bagaget. Det kan vara bra att nya ägarna får en förklaring till varför hunden t ex reagerar på vissa saker, istället för att behöva gissa. Precis som #2 skriver, det är ju väldigt viktigt att välja rätt ägare annars kan det bli väldigt stora problem.

Ibland kan jag tycka också att det kan vara bra att öppna ögonen för människor att veta att även här i Sverige kan det hända helt vidriga saker. Vi som ska ha så bra djurskyddslag. Det kan få folk att tänka till.

SuperLimm
2

Självklart berättar jag om hundens bakgrund om jag hittar någon som verkar passande för hunden. Det är ju inte så att de nya ägarna inte får veta något. Det är mer att jag inte vill att någon tar hunden bara för att det är synd om den. Jag vill att någon med rätt kunskap tar hand om den. Sen vill jag inte heller att ev tidigare ägare ska få skit av folk så det är även utav respekt för dom. #2 angående rubriken blev det lite fel när jag skriver på mobilen och jag hittade inte knappen för att redigera. Omplacerar ska det stå. Alltså när en hjälper någon annan att omplacera en hund.

Mvh Linn

[peter54]
1

#4 Hoppas att värd eller Medarbetare kan rätta rubriken så att den blir mer begriplig. Ordet "annans" måste väl inte vara med, om en hund ska omplaceras betyder det ju i sig att den har tillhört någon annan.

Rimlig rubrik tycker jag kan vara "Att omplacera hund", eller "När man omplacerar en hund" 🙂

Fialialej
1

#5 Jag begrep vad rubriken betydde så det är nog inte så viktigt att den ändras att man behöver lägga flera inlägg i tråden på att diskutera det.

TS: Jag håller med dig om att det kan vara säkrare att hitta ett seriöst hem om man inte bygger upp en snyft historia kring hunden/tidigare hem. Många faller ju för sånt. Men som sagt, att sen ta upp bakgrunden med blivande ägare är nog viktigt för att på rätt sätt kunna bemöta eventuella bekymmer som hunden behöver jobba med.

"På natten är alla katter svarta"

SuperLimm
0

#6 precis så jag tänker, de blivande ägarna får ju såklart veta hundens historia, så mycket en vet om den vill säga. #5 tanken med tråden var att diskutera lite hur andra gör när de hjälper någon annan att omplacera en hund. En hund som en själv inte har i sin ägo alltså. Jag kunde skrivit dit fler ord i rubriken men jag tyckte den blev för lång då.

Mvh Linn

Kallaterrier
1

Nej, Klart att du inte ska dikta upp snyfthistorier, det är ju bara tramsigt, men så klart måste man vara ärlig och ta med sådant som kan ha betydelse för hundens beteende oavsett om det är sorgligt eller inte. Ärlighet.

SuperLimm
0

#8 Ja att vara ärligt är jätte viktigt såklart! :) Det är jag alltid, har hunden problem med något (tex andra hundar) så skriver jag det i annonsen. Däremot så måste man ju inte skriva vad hunden varit med om tidigare i sitt liv. Framförallt inte sånt som hänt för typ 5 år sen. Tycker jag ser sånt med jämna mellanrum och det känns alltid som att det drar till sig fel typ av hundägare tyvärr.

Mvh Linn