Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 3441 ggr
[polarvargen]
0

Kommandon

Skulle vara intressant och höra vad ni andra använder för kommandon åt era hundar. Som t.e.x i lydnad, är de dem vanliga "sidan, följ, sitt, ligg, stanna, fortsätt" eller något annat? Även när man skickar iväg hunden i sök eller rapport? Har en bekant som haft total idé-torka i Rapport, han kom inte på något vettigt när de började träna så idag när han säger "bananskal" så sticker hunden :D

JoannaLi
1

Jag har mest de tysta kommandona. Sitt är helt enkelt att jag stannar, rätar på mig och tittar lite snabbt dit jag vill ha honom (om han ska stanna när jag går vidare så blir det tyvärr det ointressanta "sittstanna"). Fot är alltid att jag lägger armen mot ryggen. Ligg gör jag min högra handflata platt, med armen rakt neråt och fingertopparna mot marken. Stanna lär vi just nu handsignal för, det blir samma som för ligg, fast med vänster hand. 

Appropå roliga kommandon: När jag lärde min medryttarhäst att han skulle gå fram till en specifik punkt, så lärde jag honom att det hette "câline". Det betyder cuddly/affectionate på franska. Funkar det också! ^^

[Torpedtass]
0

Draghundsporten;
Gi (höger)
Haw (vänster)
Fram
Passera
Öka
Sakta ner
Stanna
Vänd om
Backa

Startkommandot för att få vår tik att haja till att hon ska börja dra iväg ekipaget är att vi visslar en melodi ur Legend of Zelda.

Ambrose
0

Skick i sök: Sök
Starta spåret: Spåra
Skick i uppletande: Hitta

Och sedan lite IPO kommandon:

Revir(=Bevakning) & Pass på(=Sping ifatt och bit gubben i ärmen)

Sedan har jag ju en hel drös med trick kommandon, men de är de gamla vanliga.

På daglig basis, och med all kärlig i världen… så tilltalar jag dessutom hunden för "skrot" ;P För hon ska skrota runt och stoppaall möjlig skit i munnen!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

wonderland
0

Använder både kroppsspråk och rösten.

När hon ska sitta: 

• Sitt, "sitt"  eller visar med blicken eller handen. 

• Ligg, "ligg" eller visar med blick/handen. 

• Gå fot, då brukar jag säga "gå fint".

• Slalom mellan benen, då brukar jag säga " igenom" och visa med handen. 

• "stanna" 

• När hon stannat och jag gått en bit bort brukar jag visa med vänstra handen att hon kan komma eller säga "varsågod". 

• När  vi tränar apportering så brukar jag variera mellan att låta henne hämta föremålet direkt eller så får hon vänta tills föremålet har stannat/landat på marken, när hon ska hämta föremålet säger jag " Hämta" , sedan när hon tagit fast föremålet så säger jag " Ge" och då ska hon komma tillbaka med föremålet och lämna föremålet bredvid mig medans hon lägger sig ner och väntar. 

• När hon ska snurra så säger jag " Snurra" eller visar med handen. 

När vi tränar sök ( kan även nämna att hon älskar att träna sök ) 

så får hon sitta vid min sida tills jag säger att det är dags att arbeta, och startkommandot är givetvis " sök" , sedan när hon hittat föremålet eller personen så ska hon sätta sig ner och vänta på mig, i vissa fall kan hon klappa med ena framtassen om hon hittat något.

När vi tränar drag ( med skidor) så ska hon springa när jag säger "dra" eller "Jaa!" 

När hon ska sakta ner " Hooow"( använder samma när jag kör precisionskörning med häst) 

Ska hon stanna omedelbart då blir det ett skarpt och bestämt "stanna"

Använder alltid ordet " bra" och sedan efter arbetsuppgiften får brukar hon få jaga efter apportbock, pinnar eller bollar, vilket hon älskar :)

[polarvargen]
0

Nu fick jag många bra tips på kommandon :) Vi har nyligen börjat med olika hundsporter just sök, spår och rapport, hunden är nu 10 månader gammal. Vi hade ett träningsuppehåll på ca 1 månad då han blev då jäklig i den värsta slyngelåldern men har nu blivit lite "stabilare". I lydnad kör vi de "vanliga" kommandon men förhoppningsvis kan vi med tiden köra lydnad med enbart handvisning, övning ger färdighet. :)

Sugar Mist
0

I rapportträningen så är det "Marsch" som gäller för oss när hunden ska springa iväg, det funkar bra :)

-

MsSofieG
0

Min sambo har använt italienska kommandon på de hundarna han har haft. Han pratar själv ingen italienska över huvud taget förutom kommandona men det verkade ju ha funkat bra för honom så varför inte :)