Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4166 ggr
evilelli
0

Mentalt stabil hundras?

Hej hej! Jag ska absolut inte skaffa hund än på flera år, men har lite funderingar som jag tänkte ni kanske kan hjälpa mig med.

Jag undrar om det finns raser som generellt är mer mentalt stabila (inte lättstressade, osv)? Jag vet att man brukar säga att det beror på ägaren, och  jag har själv ganska mycket ångest/oro och jag vill inte att det ska föras över till min hund i framtiden. Eller ska jag lägga min dröm om hund åt sidan?

Hundar är ju ganska bra på det där med att läsa av människor och hur de mår, men jag vill inte att min ångest ska påverka mina husdjur så de blir stressade och nervösa.

[Endless21]
1

om du vill ha en stor hund så är storpudel en perfekt ras då den är väldigt stabil mentalt, och kan koppla av och är inte lättstressad, de är en aktiv ras för att tillhöra sällskapsraserna tycker jag men de har de ljuva temperamentet som en sällskapshund och ska alltid vara med och är väldigt fäst vid sin ägare. De har inte de här dominans beteendena som en schäfer har tillexempel utan är en pigg, glad och lekfull hund som älskar livet. Den är dessutom en riktig allround hund som man kan göra i princip allt med. Annars kanske någon annan ras av sällskapsraserna då de är bland de lättaste hundraserna som kräver minst i aktivering både fysiskt och mentalt. Eller kanske golden, labrador, Grand danois, collie.

Em_
0

Finska lapphundar är relativt coola. Berner sennen hetsar inte upp sig i onödan.

Jag tycker det är skillnad på lugn och stabil, förstår inte riktigt vilket av de du menar :) Arbetande raser kan ha väldigt lätt för att tända till och vilja jobba samtidigt som de är mentalt stabila. Hanteras inte arbetslusten på rätt sätt blir hunden ändå lättstressad. 

Vissa urhundar (typ caanan dog) och vakthundar är naturligt mer vaksamma och är känsligare för om ägaren inte känner sig trygg. Å andra sidan brukar gårdshundar, som också vaktar lite, vara rätt easy going. Mindre hundraser som i första hand används till utställning och sällskap tycker jag är rätt blandade. Vissa uppfödare är väldigt noga med mentaliteten och med andra är det lite si och så. Kan vara svårt för uppfödarna att se om en linje är mindre bra eftersom man oftast inte mentaltestar hundarna. Jag är inte emot små fluffhundar, jag har en själv, men det finns för- och nackdelar med aveln på alla raser.

evilelli
1

Tack för era tips!

Hade hund ett tag (eurasier) och han var från början väldigt lättstressad och rädd för det mesta (bussar, bilar, främlingar, nya miljöer, att lämnas ensam mer än 5 minuter) och trots massa träning så kom vi aldrig någonvart, och med min ångest var jag ju helt fel ägare för en väldigt stressad hund (vi tvingades omplacera honom och nu har han det bättre).

Vill ha en hund som inte blir lika stressad och rädd, som inte påverkas av min oro heller om jag skulle vara uppjagad och orolig.