Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4094 ggr
nowalee
0

Collie

Är det någon här som själv har en collie eller känner någon med en? 

Skulle jätte gärna vilja veta lite om just den rasen. Hur dem är både psykiskt och fysiskt :)

Turast
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har en Collie, är det något speciellt du vill veta? 

Min är en härlig liten man som är rolig att träna med och som kan göra lite av varje! Han kan ta långa sovmorgonar men helst vill han gå upp rätt tidigt och ut och gå! Han har stort aktiveringsbehov och motionsbehov och vi går mellan 6 och 15 km per dag, på det blir det även mental träning på minst 30 minuter per dag och vissa dagar tränar vi flera timmar. Är man sjuk några dagar kan han va nöjd med att ligga och slappa men efter 3-4 dagar utan aktivering börjar han bli otålig och rastlös och jävlig ;) 

Han har haft en del rädslor men de flesta har vi kommit över, men det ska man tänka på med collies att de ofta har lätt att få rädslor. Man bör vara mycket noga med både den mentala och fysiska hälsan när man letar collieuppfödare tex. 

Här är lite bilder på min Collie Jamie :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Riot
1

Jag har en 9 månaders Långhårig Collie hane.

Än så länge har han inte visat mycket rädslor, och jag hoppas inte att han
kommer att börja göra det. Vi har varit extra noga med att miljöträna honom och utsätta honom för allt möjligt som händer i vardagen. Några rädslor just nu är skuggor, lastbilar, vissa trappor kan vara otäcka (metall/spiral)

Annars är han en väldigt bestämd herre och ganska självständig. Men han är ju i trots just nu, så han är ju lite som han är nu. 🙂

Vi överdriver inte med motionen heller eftersom han inte är färdigvuxen men han skulle kunna gå i många många timmar. Kräver en del mental aktivering men han nöjer sig ganska fort än så länge. 

Som Turast skrev, tänk på att välja uppfödare noga! 

nowalee
0

Tack för svaren, jätte fina vovvar ni har! :D 

Hur har det fungerat för er att ha dem lösa ? 

Funderar även lite kring pälsvården med långhårig collie - hur pass mycket krävs det?

Riot
1

Tack! 

Jag litar inte på Ozzy än för han är som sagt i trots och lyssnar inte så värst bra nu. 
Så han har sele och långlina på sig när vi är i skogen. Sen bor vi rätt nära stora vägen så vi skulle aldrig ha honom lös här (vi har en gräsmatta utan staket).

Men vi tränar inkallning varje dag. Så det blir nog bra tillslut. 🙂 Men hemma hos sambons föräldrar (de bor ute på landet) har vi honom alltid lös, där går det jättebra och han håller sig nära oss och har mycket kontakt.

Pälsen är otroligt lättskött, händer att det tovar sig bakom öronen. 
Men borstar man och går igenom pälsen varje dag så slipper man tovorna där.
Det enda negativa är väl all smuts som han drar in, haha. Värst är nu när han drar in allt grus utifrån, så städa får man göra flera gånger om dagen. 😉

Jag går i alla fall igenom pälsen minst 1-2 gånger om dagen. 
Vissa Collies har mer päls än andra. Ozzy har ju fortfarande valppälsen kvar,
så hans vuxenpäls har inte vuxit fram riktigt än. 

nowalee
0

Vi hade tidigare en BC, alltså väldigt mycket vall - är det mycket sånt för er också? Är dåligt påläst om just collie, därav funderingarna även om dom kanske låter dumma för er :-)

Riot
1

Det finns ett Vallanlagsprov som man kan göra med sin Collie, dock registreras inget i SKK.

Man är alltså intresserad av att mäta hundens anlag för vallning.
Finns information om det på Svenska Collie Klubben
Här:  http://www.svenskacollieklubben.se/aktiv_olika_vallning.htm

Jag har planer på att testa det med Ozzy senare. 🙂
Kan inte säga så mycket ifall han har så mycket vall i sig , vi har inte varit i kontakt med så många får än tyvärr. Så svårt att säga just nu. 

Vet en person vars Collie vallat kor. 

Ozzy som valp, nyfiken och orädd. 

Turast
1

Jag har haft Jamie lös enda från start. litar 100% på att han kommer då jag ropar och han har 0 intresse för vilt/jakt (sitter kvar om det hoppar upp en hare framför nosen på honom ex)

Vallen i Collien är nog rätt bortavlad, men visst finns det vissa collies som vallar.. Inte sett några valltendenser i Jamie och vi har får på gården :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

nowalee
0

Ni är toppen, tack igen för svar! 

Jag kommer inte på någon mer fråga nu så här direkt. Men är det något särskilt ni tycker man ska tänka på innan man skaffar en collie?

Riot
3

Behöver du fler invecklade svar så tycker jag definitivt att du ska kontakta en uppfödare som kan rasen helt från grunden. 

Det viktigaste:

- Kolla upp föräldradjuren + övriga släktingar i Hunddata

- MH/MT - resultat

- HD/ED Status

- Tidigare kullar 

- Ögonstatus

- Mental Index för kommande valp om du är intresserad av någon speciell kull

Och sist men inte minst, rasen är inte enbart en sällskapshund. Collie är ju faktiskt en bruksras. Så den behöver arbeta för att må bra.

Cahira
1

Jag vill tillägga - fråga uppfödaren varför h*n valde just den kombinationen föräldrar och vad h*n hoppas med den kombinationen och vad h*ns avelsmål är.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JasmiineN
0

Jag har en långhårig, vi har en sajt Collie i fokus! Finns nog mycket av information där från medlemmarnas hundar osv. :)

Sajtvärd på Collie

fridarebecka
0

Min farmor har en långhårig, en helt fantastisk hund att jobba med. Extremt lyhörd och mycket will to please, och hunden är väldigt lättsam att ha lös. Men den hunden har den dåliga mentaliteten som vissa collies tyvärr har och några kullsyskon är likadana. Han är väldigt nervös, rädd för mycket, lättstressad i många situationer, och detta är inget som miljön har format då farmors andra hund(bc/schäfer) har ett helt fantastiskt psyke. Så jag skulle absolut rekommendera att du kikar en extra gång på MH/MT på hundarna tidigare i stamtavlan.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)