Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2531 ggr
CayKantos
0

Köpa blandras? Vart?

Hej alla! Då blandrashundar.ifokus.se känns lite trög tänkte jag fråga härinne istället! :D

Finns det hemsidor vart man kan hitta blandrashundar? 

Har sett många köper blandrashund vid valp, är inte så insatt i hela detta men är det blandraskull ofta planerat eller en olycka??

Har blivit lite förelskat i Labbe/Schäfer blandingen, är det en officiel blandras?

Kom gärna med mera info då jag ofta glömmer en massa frågor när jag skriver dessa inlägg :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2

På blocket finns massor med blandrashundar.

Karmatarerskanise
3

Varför vill du ha en blandning? Du vet aldrig vilken ras som kommer fram. Bättre att köpa den ras du är mest intresserad av så kan du kolla sjukdomar bakåt i leden.

CayKantos
0

#2 Jag vet, min hund kommer bli en Kromis, men var bara nyfiken då jag ser många folk köpa blandrashundar så undrade typ om det var planerad så då jag vet det finns "populära" blandraser :)

Instagram

CayKantos
0

Men nu när jag säger det då kom många hundar ju fram pg.a. blandning mellan raserna, även den hunden jag nämnde, Kromforhländer (Kromis), var en gång en blandras och blev erkänd som ras för några år sen.

Instagram

Karmatarerskanise
0

Finns både planerad och oplanerad.

Sugar Mist
3

Finns ingen "officiell" blandras, en blandras är en blanding av olika raser, ingen specifik ras. 

Blandraser hittar du ofta på blocket, hittehund, hundarutanhem, hundstallet m.m.

-

Frida&Chira
0

Av ren nyfikenhet, vilka egenskaper vill du ha på hunden? Schäferns egenskaper eller labradorens? Det finns inga garantier för vilka egenskaper hunden får, men annars skulle jag nog säga att det är en av de lite vanligare blandningarna så bör ju inte vara svårt att få tag på på blocket.

CayKantos
0

#7 Ahh det jag tänkte, personligen älskar jag båda som individer, men det är min kompis som gärna vill ha en. Vi skal dock bo ihop så jag ska ju också gilla den ;)

Hon älskar hur dom båda ser ut och deras personligheter, hon har hört mycket om denna blandrasen och blev väldig glad för den. Men värken jag eller henne är bra på blandraser därför vände jag mig hit :)

Instagram

Karmatarerskanise
0

#8 Hur mycket kommer hon jobba med hunden?  Speciellt schäfern behöver få arbeta med gärna för att må bra.

CayKantos
0

Hon har gått på hundinstruktörskurser och kommer gå på SBK's tjänsthundskurser :)

Instagram

kalindas
4

Om du absolut vill ha blandras så ta kontakt med Hundstallet eller liknade organisationer och hjälp en hund där. Då gör du en god gärning, ser vad det är för hund du får och undviker att sponsra ev. Backyard Breeders på Blocket.
Håll dej till de svenska hundarna som behöver hjälp och undvik att ta in någon från utlandet då man både har dålig koll vad hunden bär för sjukdomar och risken att det inte är en "äkta" gatuhund är stor…

/Elisa