Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4593 ggr
[Torpedtass]
0

Skyltar, ingen utbildning.

Om man har en hund som bär Julius K9-sele med skyltarna "servicehund" men hunden har ingen utbildning till detta via någon kurs utan endast tränad på hemmaplan att hjälpa i det som behövs hjälp i, är det då ok att hunden bär dessa skyltar?

AktivaSiri
1

Finns nog inget juridiskt som hindrar detta.

Moraliskt kan jag tycka att det är fel. Vad är anledningen att bära skyltarna om hunden inte är en godkänd servicehund?

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

[Torpedtass]
0

#1 För min del, för att jag sitter i rullstol. 
Juridiskt vet jag att det inte finns något hinder men frågan är snarare om det skulle anses ok om man ser till mig som rullstolsburen trots att hunden skulle vara "hemmalärd" så att säga.

AktivaSiri
0

Precis, nu är väl inte en juliussele med skyltar att se som ett tjänstetäcke som en "riktig" servicehund har/ska ha. Så är tanken att du ska ha skyltarna för att hunden ska få följa med överallt är det ändå inte säkert det funkar. Eller har du ett annat syfte med att ha skyltarna?

Driver AktivaHunden.se

[Torpedtass]
0

#3 Nej ta med henne överallt förväntar jag mig inte. Är mest för att få folk att låta bli hunden utomhus där den ska ha fokus på mig och kunna "arbeta" ifred utan att någon kommer fram och gosar, för mina ord att de inte får gå fram räcker sällan till.

AktivaSiri
0

Ja, de personerna kanske tänker till om hunden har de skyltarna.

Andra hundägare kanske tycker det är fel. 

Så det är väl egentligen upp till dig vad det är "värt" att slippa ett problem men kanske få höra andra hundägares åsikter.

Driver AktivaHunden.se

[Torpedtass]
0

#5 Det är ju lite pga den osäkerheten jag ställer frågan, vet inte hur jag ställer mig till den situationen. Tyvärr har ju inte Julius K9 skyltar där det står "rör mig inte" eller dylikt annars hade jag helt klart valt det istället.

AktivaSiri
0

Det borde ju gå att fixa egna skyltar ganska smidigt.

En väldigt enkel variant är ju att skriva ut egna skyltar i lagom storlek, laminera dem, skaffa kardborre med självhäftandetejp på baksidan och sätta på baksidan av skyltarna man gjort. :)

Driver AktivaHunden.se

[Torpedtass]
0

#7 Smart ide men rädd att det inte funkar när vädret är regnigt och fuktigt, laminering släpper tyvärr in fukt. 

Men jag är öppen för allt fler idéer, jag skapar gärna egna grejer så länge jag vet hur det ska göras och att det inte skadas av väder och vind.

[thildaaaa]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kollade ja snabbt på ebay efter "don't touch fabric" tänkte att det kanske finns typ tyglappar med text som man kan sy på en sele eller en sån där dress som hunden har när det är blött, eller varför inte använda en reflexväst som typ täcker ryggen bara? :) gäller ju bara att hitta en lapp som är tillräckligt stor så den syns…

Inkanyezi
2

Den här frågan har varit uppe tusentals gånger sedan jag vet inte hur länge. Under sjuttio- och åttiotalen tränade jag ledarhundar för synskadade, och då ville Hundskolan i Sollefteå och DBF/SRF ha ensamrätt för att utse hundar till ledarhund. (De bytte namn någon gång vid den här tiden.) Om hunden inte var "godkänd" av SRF, skulle den inte få använda ledarhundssele.

Det där hade inte, och fick aldrig någonsin, något lagstöd. En hund som fyller en funktion för sin förare har alldeles självklart den funktionen. Det gäller helt oavsett hur hunden är utbildad, vem som har tränat den, eller "hur bra" den kan uppfylla den funktionen. Kanske man då bör nämna att hundarna från Sollefteå inte på något sätt var bättre än hundar tränade på annat håll. Snarare var det så att hundtränarna i Sollefteå, och ledningen vid SRF hade mycket vaga begrepp om vilka krav som förarna kunde ha orsak att ställa på sina hundar. Hundskolan utgick ifrån en mall, där hundföraren inte var inräknad. Föraren skulle anpassa sig efter hur hunden var tränad.

Så eftersom det inte finns några lagkrav i det här fallet, kan du sätta på vilken skylt du vill på hunden. Jag ser inga problem med det. Om du exempelvis vill att folk ska låta bli att gå fram till din hund och klappa den - ett vanligt beteende - så kan du så klart sy på någonting som talar om det. 

Käbblet om ledarhundarna hade egentligen bara två implikationer; den ena var att en ledarhund för synskadad enligt lag var befriad från skatt, och den andra var att SRF ville ha äganderätt för alla hundar och bestämma en del detaljer, bland annat att hunden skulle kastreras, inte fick ställas ut, och att den kunde dras in om man fann skäl till det. Det förekom också att hundar omplacerades till annan förare när den ursprungliga föraren dog.

Det handlade som jag såg det om en slags förmynderi från organisationen, gentemot brukarna, och jag var helt oenig med det sättet att hantera både människor och djur.

Om din hund fyller ett behov för dig, som bara du har orsak att känna till eller definiera, så är det bara så, och om du ser den som servicehund, så är det vad den är. Så enkelt är det.

[Torpedtass]
0

#9 Jag kan inte ha väst eller dylikt på henne då hon aldrig använder halsband utan går endast med Julius K9 selet. #10 Tack för ditt svar. Är väl medveten om att det inte finns någon lag på det, det är nog snarare andra hundägare som kommer bli griniga.