Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2387 ggr
Fridaaaa
0

Snart dags för något mot fästingar

Snart ploppar dem fram otäckingarna.
Men som vanligt vet jag inte vad jag ska ha på hundarna. I och med att två av tre ligger i sängen samt att jag inte vill ha gift på mina hundar så är scalibor och ja allt med gift uteslutet. Halsband är också uteslutet av flera anledningar (bland annat säkerhetsanledningar).

Frågan är vad man ska ha? :/
B-vitamin hjälper inte
Bada i såpa hjälper inte

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
1

Prova Bravecto som ges som tablett istället (fås mot recept). Att såpa inte hjälper är inte konstigt - du riskerar bara förstöra pälsen och ändå få fästingsjukdomar på hunden.

Ärligt så är fästingsjukdomarna långt mycket värre än ev biverkningar vod användande av fästingmedel. Bravecto har jag dock hört endast lite dålig mage dagen efter dom fått det - annars har alla jag hört om varit mycket nöjda.

Fridaaaa
0

#1 Vill vänta något år till innan jag testar det, alldeles för nytt än (med biverkningar mm, vet att det finns att läsa om det men vissa saker kan ju ploppa upp senare också). 

Jo jag vet om det. Men eftersom de två små lekar mycket, biter i varandra, "Putsar"varandra osv är risken jättestor att de får i sig gifterna från halsbanden eller dropp i nacken och det är ju riktigt farligt :/

reverse
1

Jag använder tjärschampo under de varma månaderna. Detta avskräcker en del, sedan får man noga gå igenom sin hund och plocka de som kryper runt ändå. Denna säsong tänkte jag prova att komplettera med egen ihopkokad tinktur av timjan, rosmarin och citron, som många svär vid. Sprayas på särskilt utsatta ställen inför promenad.

Extra pyssel blir det ju, eftersom fästingarna inte blir förgiftade och dör. Å andra sidan blir ju inte ens hundar förgiftade heller… Så värt!

//Lina

reverse
0

Vet också att flera har positiva erfarenheter av Fixodida: http://www.apotea.se/fixodida-zx-f%C3%A4stingmedel-hund-katt-60g-1

//Lina

Fridaaaa
0

#3 Kollar igenom noga dagligen men ena har lång päls så svårt att hitta och en har tjockpäls med svårt att hitta :/
Testat Fixodida, men hjälpte ingenting och började i god tid med det och följde alla råden hur man ska göra :/

reverse
1

Ja, jag har välpälsad Pudel och en aussie, så jag vet vad det innebär att leta. 😃 100% blir det aldrig, simple as that. Men jag drar igenom med en luskam, typ http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?varuid=237858

//Lina

[krysopras]
0

Vi har jättemycket fästingar här och min förra hund fick neuroborrelia,  så jag använder Ex-spot. Det är mer effektivt än fipronil (frontline) + att kaniner är jättekänsliga för fipronil och jag har två lösgående kaniner hemma som umgås med min hund. Människor i länder där de har mycket otäcka parasiter använder permetrin (medlet i Ex-spot) , t ex är kläderna som utlandssoldater har är impregnerade med permetrin. Så jag väljer det. Jag har som sagt sett hur svårt sjuk en hund kan bli av fästingsjukdom, och då är ju inte borrelia den värsta, borrelia går åtminstone oftast att bota. 

Min hund hade årets första fästing i förrgår, så tidigt har hon definitivt aldrig haft nån fästing förut.

Fridaaaa
0

#7 Ja jag har också sett hund som blivit svårt sjuk av fästingsjukdom :/

#6 Nej det vet jag att det inte finns något som är 100% säkert :)

Fridaaaa
0

.

Flöffo
0

Min hund har redan fått en fästing som sugit sig fast. Har inte ens hunnit köpa något fästingmedel. 😕

//Flöffo

IngridSvensson
0

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Fridaaaa
0

#11 ?

#10 Urk dessa fästingar 😕