Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2491 ggr
Lexie82
0

Frysta märgben?

Jag köpte ett storpack med frysta märgben, och undrar nu om jag kan ge hunden ben direkt ifrån frysen eller om jag måste tina först? Tänkte att det är mer arbete med dem om de är frysta, men det kanske är för kallt för hunden?

Hunden är en schäfer, ett år gammal.

Fridaaaa
0

Du kan ge det fryst 🙂
Men ha hela tiden koll när han har märgbenet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kallaterrier
0

Jag brukar ge frysta märgben. Det tar ju tid för hunden att få i sig dem så de hinner tina lite under tiden. Dessutom är det ju så små bitar åt gången som de få i sig.

Lexie82
0

Ja, jag tänkte också att de hinner tina under tiden.

När han rensat ett märgben så gillar han att fortsätta gnaga på själva benet. Det första märgbenet han fick har han fortfarande kvar benet från, och det var långt över en månad sedan. Är det någon fara med det? Det verkar inte flisa sig eller lossna bitar från det, men jag tänkte mer om det blir gammalt.

Lathundarna
0

Jag ger alltid frysta, aldrig tinade/torra. När det tuggats klart slängs det direkt i sopan för att undvika flisor när det tinat/torkat.

Fridaaaa
1

#3 Låt helst inte honom gnaga på benet efteråt, risk för tandskador.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
0

Jag brukar spara gamla märgben och trycka dit leverpastej el.dyl så har de sysselsättning av benet även när de fått ut märgen :)

Lexie82
0

Hur ofta kan man ge märgben då?

Wellcraft
0

Se upp för tandskador, jag har sett rena rama skräckexempel. Se till att hunden inte sväljer några flisor eller bitar heller, många märgben har alldeles för hård struktur för hunden att  smälta vilket gör att flisor & bitar kan orsaka invärtes skador.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund