Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7387 ggr
Whippet
0

Lättlärda hundraser?

Hej!

Alltså kika runt lite på Youtube häromdagen och hittade denna videon 😮 Tänkte ''Shit måste skaffa en BC!!'' Men jag vet ju att dom nästan har ett krav på att valla. Så det gick väl bort … Men så tänkte jag att det finns ju faktiskt andra lättlärda roliga hundar som man kan lära dessa tricks. Jag vill ha den till agility också. Kostigt inlägg men aja. 

Och denna videon

I'm out Vilar huvudet i handen

Inkanyezi
24

Du resonerar precis som det jag ofta stöter på på fotoforum, där folk tror att de kommer att få bra bilder för att de skaffar en viss sorts kamera av ett visst märke.

Det är inte så det går till. Det handlar inte om att BC är lättlärd, även om den här hunden kanske tillhör de mer intelligenta. Det är ett samspel mellan hundens förare och hunden, och en djup förståelse hos föraren om hur man kan lära hunden olika saker. Det är kunskap och handlag, i högre grad än hundras.

CissiD
6

Vilken underbar video! Man behöver inte ha BC för att lära hunden de tricken. Vissa trick kan bli svårare för en liten hund. Närjag letade hund så hittade jag denna https://m.youtube.com/watch?v=LgBKhj48VDY och blev helt kär i jack Russels. Nu har jag en Lancashire Heeler och om ja bara hade orken så hade han också kunnat göra allt detta. Sen kan de vara enklare att lära in tricken med en BC eftersom de har en so otrolig arbetsvilja. Men de flesta BC behöver som du skriver valla för att må bra.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Whippet
0

#1 Självklart, men att göra  vissa av dessa trick med vilken hundras som helst kan skada hunden.

#2 Aww vad gullig video!

JoannaLi
4

Det handlar mest om individen - lär du hunden många tricks så lär både du och hunden sig bra tekniker och hunden blir mer självsäker och vågar prova mer, vilket gör att han ännu fortare lär sig :) 

Men visst, vissa kanske lär sig lite fortare, men jag tror, som sagt, mest att det handlar om hundens självsäkerhet och påhittighet. Även #1 säger mycket bra. 

#3 Vissa tricks passar bättre till små/stora raser, men passar det inte för din hund, så anpassar du det tills det funkar. Kolla mer på aktivitetsbehov när du väljer hundras, så löser sig nog resten :)

Fialialej
6

Pudlar används ofta på cirkus. Passar även till agility. Kanske vore nåt? :)

"På natten är alla katter svarta"

luckysheltie
6

Shetland sheepdog är perfeka agilityhundar och väldigt lättlärda!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Sugar Mist
1

Pudlar är oerhört lättlärda, och min tjej tränar jag både freestyle och agility med, hon briljerar på båda!

-

RosaMoln
0

Duktiga vovvar! :D

Cahira
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Instämmer på sheltie. Lätt förstahund med will to please och älskar tricks. Finns enormt många raser att välja mellan men sheltie är väldigt populär på agilitybanan. 

Pudel är också ett bra tips ovan men kräver lite pälsvård men fäller mindre i gengäld. 

Ägaren till Nana tränar även sin katt, väldigt bra tränare. Det tar ett tag att lära sig att träna hundar, man måste förstå lite hur de fungerar för att kunna få hunden att förstå vad du vill. Köp inte en border collie… hundar som är arbetsnarkomaner och som bor i fel hem kommer hitta på egna saker att göra vilket ofta blir "problemhundar" till sist. 

Du kan träna tricks och agility med vilken hund som helt. Kolla även papillon och andra raser i grupp 9.

Välj din bästa vän med omsorg, plugga på raser och uppfödare och föräldradjur så du får en frisk hund med rätt energinivå som passar dig och din livsstil. Du kommer ha din bästa vän i ca 15 år. Om du är intresserad av en viss ras, sök på youtube ras och tricks eller ras och agility (till exempel papillon agility eller papillon tricks) så ser du lite hur den hunden är. Men ha i åtanke att inte alla som lägger upp trickvideos är lika insatt i tricks som nanabordercollie, kikopup, justjesse, mfl gör. :)

Många ser goldens som tråkiga, men kolla Rookie dansa Canine Musical Freestyle (känt som bara freestyle i sverige men finns discdog freestyle och andra freestyles i andra länder)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lon@
10

Sen skall man inte glömma att det faktiskt kan vara svårare att träna till exempel en bc än en något mindre lättlärd och reaktiv hund. En bc lär sig snabbt - men det gäller även saker som den inte skulle lära sig enligt matte.
Har man inte fingertoppskänsla för hundträning och timing så är det lätt att det slår totalt fel.
En sådan hund blir dessutom mycket lätt frustrerad och går upp i stress när man inte riktigt lyckas få den att förstå vad det är man vill att den skall göra.
(Vem har inte sett ett antal bordercollies som susar runt agilitybanan i världens fart men går totalt ur hand redan på första hindret och sedan flänger genom hela banan i helt fel ordning?)
Det är dessutom betydligt svårare att lära om ett beteenden/moment som hunden lärt in fel än att få det rätt från början.
Det finns gott om lättlärda hundraser som inte är riktigt lika extrema som bordercollies, till exempel sheltie och Pudel som nämns ovan, de är ofta lite mer förlåtande för förarfel 🙂

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Frida&Chira
1

Lättlärda hundar i all ära, men de lär sig även fel lika fort. Min aussie är expert på att utveckla ett beteende med klicker men skulle matte vara en sekund för långsam så får jag backa (ibland flera dagar) tillbaka i träningen för att träna bort beteendet jag av misstag råkade klicka för. Exempelvis om hunden råkar gny/skälla precis när klicket kommer under inlärningen av ett nytt beteende, så har jag en hund som tror att det var rätt att gny och fortsätter med det. Tidigare hundar jag tränat har jag behövt klicka fel 10 gånger för att hunden ska tro att det är rätt :) liten tankeställare bara :)

Whippet
3

Tack för alla svar! Ska kika runt, har kollat lite på andra hundar, jag ska ju givetvis inte ha en BC, eftersom att jag inte kommer valla med den jag ville bara ha lite förslag på hundraser som är ungefär lika lättlärda som dom. 

#9 😍

jenmjao
0

Min schäfer labrador är superlättlärd, jag pekade på öppna luckor och dörrar och sa stäng då lärde hon sig att knuffa igen det. Utan träning.. Lärde henne krafsa på 3minuter, lärde henne buga lika fort, snurr direkt, sitt, andra tassen, vänster och höger sida (när man är ute och går), åtta mellan benen, gå runt benen, hoppa upp på saker, sitta "fint", pang, ligg. Sitta såfort man stannar upp, gå runt t.ex träd och stolpar hon trasslar in sig i. Spott ut, med godis och leksaker. Skall och skall tyst vilket oftast blir lite gnäll. Hon är väldigt arbetsvillig och vill göra nya tricks ofta.
Kommer inte ens på alla tricks hon kan utantill hahaha

Vaargen
0

#3 Vilken hundras kan skadas av vilket tricks? dem flesta hundar är mer tåliga än man kan tro även dem mindre varianterna!

Whippet
0

#14 Små hundar kan skadas av att hoppa högt även större hundar, hundras är specifikt.

Vaargen
1

#15 vilken hund som helst kan skadas av att hoppa högt. Dem flesta raser stora som små klarar mycket speciellt små då dem är smidiga och snabba ofta, ofta är små hundar agillityhundar. Kan finnas begränsningar för vissa hundar i vad dem kan tävla i beroende på hur dem är byggda o vad man märker av dock

Whippet
0

#16 dock kan ju inte alla hundraser klara av samma trick.

JoannaLi
1

#17 Jag kan inte tänka mig på rak arm ett trick som våra jämthundar inte klarar, som en jrt klarar, eller tvärtom. Jo, förresten! Våra kan inte lära sig att gå slalom mellan sin förares ben - helt enkelt eftersom att mina ben är för korta, de ryms inte. ^^

Skulle kanske vara svårt att lära en jrt att öppna en dörr via handtaget, men då får man ställa ut något som de kan klättra på/fixa en anordning så att de kan öppna från golvet (som vi såg i videon). 

Är det något annat du, på rak arm, kan hitta på? För jag är helt ärligt stumped :)

Vaargen
1

#17 Men varför kan dem inte klara av samma tricks? det har inte med deras smarthet att göra då, utan till exempel deras storlek som #18 sa.

knutteknop
0

Kan vara värt att kika på papillon, min vän med två BC kalle min pappis för "mini border" och jag håller med henne ^^

Myrtorpets Möss och Kaniner

Whippet
0

#19 jag menar ju inte smartheten -.- utan storleken det hade du fattat om du hade läst mina svar! Lämnar disskusionen med dig nu.

Vaargen
1

#21 Fast du har fortfarande inte sagt vad en stor hund kan göra/inte göra. och vad en liten hund kan göra/inte göra.