Hyper busig men tillbakadragen.
Hej! Jag och min sambo har en liten blandis på 12 veckor. Hon är en blandning av american wolfdog och springer spaniel. På kvällarna blir hon väldigt hyperaktiv och biter i allt och lyssnar inte på någon, vi har börjat stänga in henne i köket och då lugnar hon ned sig, är detta okej? känner mig så hemsk varje gång man stoppar in henne där.. hon gnäller en stund men sen lägger hon sig och somnar, Vi har även lite problem ute.. vi bor mitt o centrum så det är mycket ljud och händelser ute vilket hon inte gillar, blir väldigt flyktbenägen när det blir mycket ljud och händelser ikring, är det någon som har nått tips på hur man kan göra situationen lättare för henne? Hon tycker inte heller om att gå ut när det är kiss & bajs dags, skogen och promenader utanför stan går kanon bra! Mvh första gångs mamma.
Låter lite som cockern jag har hand om ibland. Han är rädd för snabba rörelser och höga ljud, men han är det dock mest inomhus. tror att det handlar om att hunden bara behöver känna tillit så den kan slappna av å känna att ljuden och rörelserna ej kommer att skada honom så länge man finns där hos den. din hund är ju dock mkt liten så tror inte det är något konstigt ^^ när den blir hyper så ta på ett koppel å gå ut å busa ute :) så blir den av med energin istället och får samtidigt koppelträning och kul med er! :) ananrs kan du ju öva lite apportering eller tricks eller så, om hon ej lyssnar så kanske du kan plocka fram lite extra gott godis och busa lite :)
Jag gjorde som ni gör, fast jag hade en barngrind så att valpen kunde se mig. Ignorerade när han pep. Nu när han är äldre räcker det med att skicka ut honom i hallen (utan någon grind) så förstår han att det inte är någon idé att tramsa utan han lägger sig och sover. (Edit: helst hade jag velat hålla honom i famnen tills han somnade, men han bet i mina händer.)
Belöna inte hyperaktiviteten med promenader och lek. En hund som lär sig att den kan provocera fram skojiga stunder kommer inte sluta tjata… Bestäm er direkt varje gång hunden försöker få igång er, antingen att "visst, ok det passar med lite lek nu" eller "nej, jag är upptagen gå och lägg dej". En kompromiss kan vara att ge hunden något att tugga på. Var konsekvent, nej betyder nej.
Ibland kan man koppla busryck på kvällen med att man gjort för lite eller mycket under dagen. Det går inte att leva om dagen, så acceptera att det blev fel och hjälp/tvinga hunden att varva ner. En bar av-knapp har ni stor nytta av när hunden blir äldre.
Jag skulle ha gjort som #2 säger och skaffat en grind alternativt ett kompostgaller och sätta för dörren. Då ser hunden men är ändå instängd så den hinner lunga ner sig. Jag skulle absolut inte belöna hyperaktiviteten genom lek och promenad när det redan uppstått om jag inte vill ha mer av det beteendet i framtiden. Försök att ta lekpromenaden innan valpen blir hyper och se om det gör att det lugnar sig.
Det finns ju en chans att valpen är överstimulerad och då behöver det lugnas ner lite för att den ska kunna slappna av. Passivitetsträning är jätte viktigt att göra när valpen är liten så den lär sig att ta de lugnt. Försök att öka den normala aktiviteten lite i några dagar och sen minska från det normala i några dagar. Då borde du kunna märka om det är överstimulering eller understimulering.
Det är så jag gjort med öka stimuleringen kan vara att lära in något trick eller göra något annat mentalt det behöver inte vara fysiskt.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Jag skulle inte stänga ut en 12 veckors valp för att den är hyperaktiv - det är fullt normalt att en så pass ung valp får hysteriska busryck på kvällarna. Det är att jämföra med övertrötta barn som blir speedade.
Ta istället valpen i knät och "tvångsgosa" med den - då brukar dom lugna ner sig.
I stort sett alla mina valpar har fått sådana kvällsryck och när dom fått härja en liten kort stund, så tar jag helt sonika upp dom och kelar lugnt med dom.
#4 Håller med, skulle inte stänga undan valpen. Lägg dig i bädden med valpen tills den somnar istället för att stänga den ute.