Bakslag i ensamhetsträningen. Valpen ylar!
Hej!
Första inlägget här men har med glädje läst en hel del inlägg som hjälp mig och sambon innan och nu under tiden med vår första valp.
Vi har en Malteser som är ganska exakt fyra månader gammal. Han har bott hos oss i ungefär åtta veckor nu och det mesta har gått ganska smärtfritt. Han har börjat säga till när han vill gå ut och kissa och så vidare.
Efter någon vecka började vi med ensamhetsträning. Vi lämnade honom i bara få minuter för att sedan komma tillbaka och ökade sedan på tiden mer och mer. Jag filmade hela tiden med min dator för att se hur han tog ensamheten. Var till slut uppe i ungefär 40 minuter. Inga problem. Förrän nu.
Nu börjar han tjuta minuten vi stänger dörren. Han ylar, skäller och gnäller. Jag inser att det har att göra med att han blir stressad. Men det är så frustrerande när det gått så bra innan. Vad kan jag göra? Är det att börja om med korta, korta stunder som som gäller? Jag har verkligen ingen aning om vad det är som gjort att han ändrat inställning.
Tack på förhand!
Börja om korta stunder är mitt tips. Det är nog inget fel ni har gjort. Det kan vara så med vissa hundar.
Han är fortfarande väldigt ung, jag hade börjat om från början. Det händer så mycket i valpens utveckling och just nu kanske han inte klarar att vara ensam så länge.
om hunden är uppspelt/exalterad när ni går är det bäddat för miss. såhär föreslår jag att du gör: se till att valpen är lugn, ge lite massage, lämna honom och gå in i ett annat rum ett par minuter, gå tillbaka och ge lite mer massage, osv några gånger. hela tiden kollar du att du är lugn inombords. och sen går du ut och låser dörren, går in igen och ger lite massage och går ut och låser.
att gå du går ut kopplas till en avslappnad och skön massage. lycka till
Tack för tipsen!
Något att gnaga på kan avleda uppmärksamheten. Välj något som inte riskerar att fastna i halsen. Ljud från radio/TV lugnar en del hundar. SVT och SR har ingen hetsig reklam. För mig funkade det bäst att se till att valpen var lagom trött, avslappnad och på väg att somna.