Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 8732 ggr
AlexandraB86
6

Tälta med hund

Hejsan! 
Vi köpte förra året ett 3 manna tält som vi aldrig hann prova på :) 
Och nu i år har vi satt upp nyårsmål som vi ska fullfölja som innebär 2 nätter (minst) ute i naturen varje årstid med början till våren så vi hinner få ordning på resten. 
Vi har två hundar som ska med ut på turerna och första bär av till en ö med kanot (båda hundarna är vana att följa med som tur är) Men ja har aldrig sovit i tält med hund, något man bör tänka på? 
Det är två mellanstora hundar (en portugisisk vattenhund (som inte får bada innan läggdags) och en Eurasier (spets) .
Tältet är mer ett "fjällturs" tält och inte igloo varianten :) 
Ser fram emot de här och få lära sig allt som hör till runt omkring och förhoppningsvis blir vi tillräckligt kloka för en fjällvandring så småningom med bägge hundarna och allt som hör till det :D (drömmen) men vi börjar mindre ;)

Andorr
1

Låter dökul! :)

-Aida-
1

Jag tältade med min hund, ta med en filt eller nåt som hundarna kan ligga på, de blir kallt på marken, har man hund som gillar att sova på kallt så är det utmärkt, annars kommer dom behöva underlag också.
Jag tänker då inte tälta igen, de va för jobbigt för mig, man måste krypa och det finns ingen plats, det gick hur bra som helst däremot med hund i tält, de va hans första gång och han skötte sig utmärkt, de va jätte mysigt på natten.

marathos
1

Rejält hundtäcke o hundfilt ifall det finns risk att det kan bli lite kyligt eller att hundarna kan bli blöta t ex.

Cireea
1

Jag har tältat med vår Chihuahua en gång och det var hur kul som helst! Han trivdes som fisken i vattnet när han fick mysa ner sig under en filt i tältet under natten. 🙂I år ska vi nog tälta igen och då ska båda hundarna följa med! 

Det jag tog med mig var såklart bajspåsar, långt koppel (lina), filtar, en handduk så jag kunde torka av honom när han badat så inte tältet blev dyblött och så skålar.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Viccan92
5

Jag och sambo tältade i över en vecka med våra två hundar i somras. Mindre kul när ena hunden blev magsjuk och bajs sprejade tältet en morgon men sånt får man ta.  Vi har en Tax och en collie. Mysigt är det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

nadilda
1

Vi brukar campa några gånger på år med vår lagotto, ofta är sysslingarna och deras labbe med också. Är super mysigt! Dock får man vara beredd på att slåss om sin sovplats :P Något som vi har lärt oss den hårda vägen är att tänka på hur sent man låter hundarna bada…annars blir det måttligt mysigt!

[Lillmatten]
5

Jag har "tältat" med min hund utan tält, vi sov i ett vindskydd av granris i två nätter. Det blir mycket kallare än vad man kan tro så ta med filtar eller dubbelsovsäck så  kan du och hundarna tränga ihop er allihop i samma sovsäck ;) 

Vet inte hur det gick till, men när jag och hunden var ute slutade det med att Charlie ( fullvuxen hanlabbe) kröp ned i min enmanssovsäck och somnade… då slapp vi frysa kan jag säga

Elverpige
1

Vi har tältat ett par gånger med vår eurasier, det gick utmärkt. Se till att de har nåt att ligga på, även om de kanske inte vill. Alltid bra om de kan välja. Se även till att det inte blir för kvavt i tältet för hundarna. 

Det låter verkligen tokmysigt med kanot och tältande! 🙂

AlexandraB86
0

Roligt :D kul att så många provat på!
Ser fram emot det här verkligen, vi ska även på vattenläger och har bokat tältplats istället för stuga ;).. men då har vi bilen brevid också så kanske får han sova i bilen. 

Får uppdatera efter första två nätterna ;).. och ja kommer väl troligtvis få slåss om min egen sovsäck med min mamma sjuka portis ;) Eurasiern vill nog helst sova för sig själv hon är van hundgårdshund ;)..

Ellen89
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har campat/taltat med hund manga ganger. Jattkul och hundarna alskar det. Dom sover i taltet med oss pa sina sangar som vi tar med. Kopte just denna talt som tar 2min att satta up och har hogre tak sa att man inte behover krypa! En sak att tanka pa ar att ta med handukar osv till hundarna for tassarna blir lite smutsiga i taltet…

marathos
0

#10 Var har du köpt tältet som går så snabbt att sätta upp? Många gånger sover hundarna o jag i bilen (har en stor o hög bil) för att tält är så bökigt att sätta upp.

[Forest]
0

Vi tälta 2 nätter sommartid och hundarna kröp in i sovsäcken annars hade dom eget liggunderlag och även eget täcke+hundbädd. Har små hundar så det var enkelt och mysigt att ha dom i sovsäcken :)

Ellen89
0

#11 Bor i Australien sa vet inte om det finns i Sverige men jag skulle nog fraga talt affar iaf.