Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3909 ggr
Dumpuck
12

Fundering - blandrasavel

Då detta är ett väldigt känsligt ämne så vill jag bara börja med att säga att detta inte är menat som något negativt mot de som är för blandrasaveln, detta är en liten fundering från min sida och är en av väldigt många som jag får om kvällarna.
Tyvärr, om man frågar pojkvännen 😉

Men, enligt lag är det förbjudet att avla med individer där risk för nedärvning av sjukdom finns. Notera nu att även de som föder upp med stamtavla begår dessa brott, epilepsi är en sjukdom som är "populär" att tysta ner bland annat.
Men, det leder mig till en förvirrad fundering.
Majoriteten av alla som tar fram blandraskullar har inte ens kollat HD/ED status på föräldradjuren, ännu mindre kollat upp bakgrund på de och därmed har de heller ingen som helst koll på eventuella sjukdomar. Detta för att man allt för ofta inte har någon typ av dokumenterad härstamning på djuren.
Med det givet, bör då inte denna typ av blandrasavel vara indirekt olaglig?

Kollar man på exempelvis dragsporten så blandar många olika raser ur prestationssyfte, men där har också många en typ av härstamning på sina hundar och kan därmed hålla koll på härstamning och eventuella sjukdomar bakåt i lederna. Vilket majoriteten av övrig blandrasavel inte har eller kan.

Vattenskadad
0

Jag har inte så mycket att komma med, men självklart bör man vara mån om vad man avlar på om man är mån om att valparna ska må bra i framtiden. Det bör vara en prioritet, men verkar inte vara det hos en del. De lyder inte under skk med sin avel då dessa enbart hanterar avel mellan renrasiga individer. Finns undantag där med se lapsk vallhund bla. Det borde huruvida inte vara lagligt att avla på ett solklart fel. Jag säger inte att alla som avlar på blandraser gör fel och inte alla som avlar på renras gör rätt. Jag ber alla om att ha ett öppet sinne och inte näthata här.

SuperLimm
0

Det där har jag också funderat på, har dock inte en aning om vad som faktiskt gäller. Är det olagligt borde det ju gå att anmäla på något sätt men jag har en känsla av att en sådan anmälan inte skulle tas på allvar.

Mvh Linn

[Shettisar]
4

Varken för eller emot om det görs på bra sätt så att säg. MEN något jag skulle vilja framföra är:Hur man med friska ögon kan avla på raser där de är totalt "sönder" avlade med vilja! EX Schäfer, Mops och många andra trubb nosade individer.Detta tycker jag är fruktansvärt att det är lagligt.Varför ingen jakt på alla dessa renrasiga "godkända" avels cirkus? Någon som känner sig kunnig nog för att svara så ser jag verkligen fram emot att läsa dessa svar.När t.o.m veterinärer tycker det är hemskt med denna avel menar jag, varför tillåts det då?

Majken!
0

#3 Schäfern är inte sönderavlad, jag vet inte hur du kan få det till det ens.

Mischa
2

Det är upp till det enskilda fallet att prövas, såhär säger lagtexten:

12 §

"Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om villkor för eller förbud mot"

"2. avel med sådan inriktning som kan medföra lidande för djuren eller påverka djurens naturliga beteenden."

Det skulle ju kunna vara att man inte röntgar om det nu är så att man är medvetet avlar på hundar vars familjehistorik säger att riskerna är stora, för det måste ju finnas bevis i någon form som säger att det är en riskabel parning och därmed ett lagbrott.

En oröntgad hund med likadan släkt eller okänd härstamning kan ju vara både bra som dålig, det vet man inte på förhand, och därav problem med bevis för att parningen har en riskabel inriktning.

Länsstyrelsen, skåne har tidigare ingripit mot (minst en) shar peiuppfödare som ansåg att det var ok att avla på hundar med en "rastypisk" ögonåkomma. http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/nyheter/2013/Pages/hot-om-vite-vid-shar-pei-avel.aspx

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

Det är mycket som mörkläggs mer än vad man anar. Det är upp till valpköpare att verkligen vara petig

[Shettisar]
10

#4 Okej, din åsikt och jag accepterar den.Men en hund som ser ut så här är för mig sönder avlad.

Majken!
1

#7 Jag kan få min schäfer att se ut på det viset också om jag bara flyttar om hennes ben, men det finns ingenting där som är trasigt ändå.

starcastle
0

Den här lagen fungerar i alla fall inte på de typer av sjukdomar som man kan gentesta för.

Om du har t ex en Sheltie eller Collie, den har ögonlysts och ögonen är ok.
Då kan du para den.

Men om du har gentestat den för CEA och det visar sig att den är affected trots att ögonlysning inte visar något (det är fullt möjligt eftersom CEA tycks åtföljas av modifiers som i vissa fall hindrar sjukdom från att manifisteras), då får du inte använda hunden i avel.

Så om jag inte testar och alltså inte har en aning, då är ok.
Men om jag testar och vet att hunden är affected även om den själv inte visar symptom, då får jag inte avla på den. Men det är fortfarande samma hund!

Och vem definierar vad en sjukdom är egentligen?
CEA är ganska självklart.

Men ta MDR1. Hunden kan vara affected men den går inte omkring och är sjuk. Däremot kan den dö om den får fel sorts mediciner, utsätts för insekticider du använt i trädgårde som är av "fel" sort o s v.

Är den hunden sjuk? Den har inte problem förrän du tillsätter mediciner av en viss typ eller utsätter den för insekticider av en viss typ.

Jag har en som är MDR1 affected som är 14 år. Hon har aldrig haft problem med detta då alla veterinärer som behandlat henne varit medvetna om problemet.
Så - är hon sjuk?

[Shettisar]
5

#8  Ja, smaken är som baken.Men i mina ögon är den inte frisk i leder,skelett. Finns säkert många ursäkter för var enskild ägare för att skydda sin ras.Men en hund med den ryggen och dom höfterna är inte friskt avlad. Och detta får mig att starkt ifrågasätta människans inblandning i raserna.Att inte kunna gå ordentligt eller andas normalt osv osv är människans verk och att hela tiden ska det ifrågasätta blandraser men aldrig de "renrasiga" anatomi är för mig blaha blaha. Hellre en sunt avlad blandis än en osund "ren" ras.Många schäfer folk i min omkrets har valt att lägga ner ägandet av rasen just för att det gått för långt. Likaså med de mindre raserna där andnings problem är ett stort problem.Men ja,ja man får väl helt enkelt acceptera att folk ska avla fram de mest absurda kropps ställningar osv..Tur man kan välja ialla fall när man ska inskaffa ras/er.

[Shettisar]
0

# Jag anser inte en hund med MDR1 är sjuk utan bara överkänslig.

Kalli
5

" att hela tiden ska det ifrågasätta blandraser men aldrig de "renrasiga" anatomi är för mig blaha blaha"

Fast det är faktiskt inte sant. Oseriös avel/ avel på defekter när det gäller renrasiga hundar diskuteras flitigt bland hundmänniskor. Att du inte sett det betyder inte att det inte finns. Däremot diskuteras det sällan i trådar om blandrasavel annat än av dem som verkar vilja försvara oseriös blandrasavel med att det finns oseriös renrasavel som om två fel skulle göra saken bättre.

Dumpuck
2

#10 Den där ryggen och de där höfterna förekommer oftast på utställningsschäfrar (även kallad räkschäfer), men du bör även läsa det #8 skriver med - det är inga som helst problem att ställa sin hund på det där viset, trots korrekt benställning. Har inget med att försöka "försvara sin ras" att göra.
Som med alla raser så finns det alltid några idioter som avlar för fel ändamål och tar fram fel typer, både vad gäller mentalitet och fysisk.

Är själv helt emot blandras avel, men skulle heller aldrig gå och köpa mig en ex. Fransk Bulldog med stamtavla då jag anser den aveln fruktansvärt oseriös.
Jag vill inte stödja sådan typ av avel, helt enkelt. Precis som #12 säger så snackas det otroligt flitigt om defekterna hos renrasiga och flertalet delar min åsikt, helt mot blandrasavel men också helt emot denna defektavel hos renrasiga.
Det kanske inte syns, men det diskuteras en hel del om detta.

Vattenskadad
0

Ofta ett hett ämne det där med schäfrar, jag gillar bruksschäfern, den ser mer balanserad ut i kroppen. Jag köper som oftast renras, den enda anledningen är att jag vet vad jag köper och inte får sjukdomarna som en överraskning utan vet vilka sjukdomar jag kan ha problem med i framtiden.

[Shettisar]
3

Ärligt så slutade jag vara på hund forum med den enkla anledningen att alla har olika åsikter ,naturligtvis.. Men sedan finns det alltid dom som går in i diskussioner för att enbart vara besserwissar och det pallar jag inte.Diskutera kan man göra på en jämn nivå utan att dum förklara det ena och det andra likväl dumförklara folk.Så nej jag har inte "hängt" med i det sista årens diskussioner gällande avel på defekta renrasiga hundarna. Att sedan sitta och skriva att det är de oseriösa som enbart vill försvara blandras avel som för den diskussionen är väl ganska så lågt skrivet.  Att blandras ägare fått gå i försvar i många år har väl knappast gått någon hund människa förbi? Jag försvarar inte buskaveln rent ut sagt för den har urartat hos en del. Många bruks raser som blandas hej vilt för att uppnå vad? Oönskade hundar som vandrar omkring i olämpliga händer ,och sedan alla dessa dvärgraser som också är sååå söta som valpar men som sedan skeppas vidare när de blir "jobbiga" bjäbbiga ja jag vet inte allt. Den främsta ursäkten för att göra sig av med en hund är allergi ursäkten.

Vet man med sig att man vill uppnå något med 1 kull (märk 1 kull) så är det väl okej.Om man utgår från att föräldrarna är hela och friska och som lämpar sig för att avlas på.Lika villkor där som med vilken hund som helst mao. Men för den saken är det inte okej i mina ögon att det ska stampas på den personen för det.Då stampar jag hellre på alla dom som medvetet tar kull efter kull på defekta "renrasiga" djur. Papper gör ingen hund, ren eller blandras.

[Shettisar]
6

#13  Skulle det vara mer försvarbart genom att skriva att det är utställnings schäfern som ska se ut som räkstjärtar? Nej, inte i mina ögon …Att ställa sin schäfer i den ställningen tror jag inte på,  och om det nu skulle finnas en anledning till detta, skulle ni vilja att er hund går på det viset ? Detta är en mer korrekt ställning enligt mig http://duden.de/_media_/full/S/Schaeferhund-201100279560.jpg

Detta är en okorrekt ställning:  http://www.schäferhunden.se/bilder/utstallnings-schafer.jpg

Man ser t.o.m att ryggen är "fel ställd". Så ja.Var och en bildar egen uppfattning. Jag ska inte diskutera detta mer då detta inte var det TS diskuterade,men jag blir bara så trött på att det ska klankas på blandraser när det avlas sönder på renrasiga djur.

Kalli
2

#15: Det är helt ok att inte ha hängt med i diskussionen men då kanske man inte ska påstå att den inte förekommer. När det gäller trådar om oseriös blandrasavel vidhåller jag  att oseriös renrasavel främst verkar dras upp som ett försvar, jag har dock inte skrivit någonstans att dessa människor är oseriösa. Tog du illa vid dig så är det självklart tråkigt, det var inte min mening. Antar att vi bara ser saker och ting väldigt olika, jag upplever ex. inte heller att jag behöver gå i försvar.

Har man ett tydligt och bra syfte ex. prestationsavel ser jag inga problem med att ta en kull (eller för den del flera). Men bortsett från prestationsavel är det dock en minoritet av blandrasuppfödarna som kontrollerar att föräldrarna är hela och friska och lämpar sig att avlas på, att utgå från att de är det är inte samma sak.

#18: Varför måste man ställa de två emot varandra? Gör förekomsten av dålig renrasavel att den dåliga blandrasaveln blir bättre?

[Shettisar]
0

#17 Jag tog inte illa vid mig så det är lugnt.Jag sysslar inte med avel alls så…😉 Nej jag tycker inte att dålig blandras avel är försvarbar.Inte alls min mening att låta så, utan jag menar bara att det finns rötägg inom båda. Tyvärr är det väl de dåliga som syns genom att "spruta" ut blandis valpar  och då främst bruks/små hundsvalpar. Olyckor kan säkert förekomma och det är dessa jag "värnar" om inte att olycka sker utan människan bakom som står där med ett gäng valpar som de inte ville ta bort(abort spruta) men heller inte visste bättre kanske.Eller den som ville ha en valp från sin käre familjevän och i regel blir det några stycken fler.Ja jag tror jag gjort mig förstådd. Dessa personer är ju nästan livrädda för att annonsera och då blir de anonyma pga hetsen runt blandisar.

Vattenskadad
1

Anledningen till att vissa inte gör abort kan vara som för mig. Jag har en fodervärdshund och hon ska få valpar. Är olyckan framme under ett löp och det råkar bli fel hane som tar tillfället i akt så kanske hon blir på smällen och då kommer jag inte ge henne en abortspruta, för enligt vissa veterinärer så kan de göra att hunden till nästa gång har svårt för att bli gravid. Då hade jag fått sälja blandrasvalpar. :) men dock känner jag till hetsen, min vän avlar inom skk, men olyckan var framme och en hane kom till där han inte skulle. Så jag fick sälja dem för att skk inte skulle rynka på näsan. Det är därför jag enbart har tikar, blir det någon gång hanar sa blir det enbart hanar.

Kalli
3

#18: Självklart finns det rötägg inom renrasaveln. Som sagt diskuteras det frekvent men oftast inte i trådar som handlar om blandrasavel.

I övrigt tycker jag inte att vilja ha en valp från sin hund eller inte vilja ta en abortspruta är ett tillräckligt bra skäl för att syssla med avel. Det är faktiskt liv det handlar om, individer som riskerar att fara illa. Okunskap är inte en ursäkt.

[Shettisar]
0

#20  . Kunskap är A & O och ibland kan man undra om reggade uppfödare har detta med tanke på defekterna som finns hos en del raser.

Men i grunden är det ju alltid pengarna som avgör, oavsett vad folk säger.

Taxelina1
0

När man avlar på renras har man seriöst kontakt med avelsrådet i sin rasklubb. Där kan man få tips och råd om vilka föräldradjur man kan kombinera. Där har dom rätt stor koll på HD, Epilepsi med mera. För även om man avlar på ren ras så är det inte alla kombinationer som passar. Bär båda på epilepsi bakåt, så ska det absolut inte dubbleras och så vidare. Visst finns det en del som mörkar. Det finns det inom alla kategorier. Men mörkar man med en sjukdom, riskerar man att få framtida problem eftersom man har 3 år uppfödaransvar.

Allt detta slipper blandras "uppfödaren"

Hälsning från en stor djurvänCool