Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 783 ggr
jenmjao
0

Skvallerträning? hjälp..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skulle behöva hjälp och tips och tricks på skvallerträning, Jag har lyckats få bort skällande emot barn, emot cyklar och vissa människor, samt har jag lyckats få henne att gå fot med slakt koppel och söka ögonkontakt när jag möter människor oavsett vad dom har för fordon eller om dom bara går till fots. Det har alltså funkat helt enkelt, men nu till vad jag behöver hjälp med, alla dessa jäkla jobbiga djur: Katter, Harar, ja allt som är i närheten, katter är väl okej dom brukar sitta ganska stilla, men harar, hur ska man kunna lära sin hund att lugna ner sig (när den väl börjat hetsa upp sig) när de där ullbollarna springer runt i cirklar i ren å skär panik?! Något tips?
Skulle också behöva tips på vad att få bort beteendet vid just fotbollar som sparkas, hon blir tokig av det, hur kan jag träna bort det?

JoannaLi
0

Jag tror tyvärr att det bara är att fortsätta träna skvaller, och eventuellt lite avslappning (särskilt runt fotbollarna - låna ren grupp kompisar som får sparka lite boll, så sätter ni er långt bort med en god bok och ett tuggben, och så myser ni en stund). 

Tränar du skvaller så att du belönar när hunden uppmärksammar distraktionen? i så fall kan du väl göra det, så fort du upptäcker haren (eller hunden upptäckt den, så att du märker den) så klickar du och trycker in godis i munnen, om så behövs. Just hararna kan nog ta ganska lång tid att lösa, i och med, antar jag, att man träffar dem ganska sällan? Till slut kan hon kanske koppla att hare = godis, som allt annat, även om det tar längre tid :)

(Vår tik kom på i helgen just det, att harspår = godis, om man är duktig och visar lagom-osmarta-matte vad man har hittat för något ^^ Det efter goda två-tre år av skvallerträning, men då tog hon helt eget initiativ till att skvallra på harspåret :))

jenmjao
0

Tack för tipset! Men det där med vänner, hahahah är lite ont om vänner här så och ingen äger en fotboll :) så får leta reda på fotbollsmatcher eller dylikt.

Gud vad kul :D