jobb!
Vad finns det för hundvänliga jobb i Sverige egentligen?
vill kunna ta med mig min hund (om jag skaffar något) till mitt framtida jobb!
just nu går jag i skolan men någon gång ska det ju bli ett jobb, ska dock troligtvis plugga efter gymnasiet först för att höja betygen och sen för för att troligtvis bli psykolog eller något hehe! :)
finns de någon som pluggar som har hund ?
håll god ton tack!
tacksam för svar!
Vårdhundförare! Då får du t o m jobba med din hund med dig. Fast då måste både du o vovven utbildas först förstås. :)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Om ett jobb är hundvänligt eller inte beror många gånger på chefen på företaget samt huruvida de anställda är allergiska mot hund eller ej. :) Jag pluggar halvtid och jobbar heltid, har två hundar som ibland är med på jobb, det brukar gå bra. Pluggar gör jag på distans så det gör jag hemifrån. Annars har vi hundarna hos hundpassare, tycker det känns snällare mot hunden som där får all uppmärksamhet riktad mot sig samt långa promenader oavsett väder. På jobbet ligger de bara på filten och vilar/sover.
Oki ja jag har ju tänkt plugga efter skolan till något helt annat då jag har en pojkvän just nu som sagt att han ska stötta så jag kan plugga distans full tid (om man kan det) men man vet ju aldrig vad som händer ! En dröm vore ju att få ha med hunden till typ äldreboenden o barnsjukhus, eller om man lyckas bli psykolog att ha med vovven där eftersom en hund kan hjälpa i många avseenden! Kändes som det skulle vara dumt att tänka på hund om man måste ha dagis eller så men det är ju kanske inte så dumt eftersom den antingen får träffa andra vovvar eller vara ute på lång promenader :) Tack för svar ! Någon som vet några andra jobb får gärna skriva !
Ska du ha med en hund inom vården måste både du och hunden vara utbildade för det. Vårdhund och vårdhundförare heter det. :)
Tror det är ett vansinnigt kul jobb! Men då måste du välja hund noggrant för den måste ha rätt personlighet för att klara sig genom testerna och bli godkänd. Tex får en vårdhund aldrig någonsin på några som helst villkor visa några som helst aggressiva tendenser. Det är väl den absolut viktigaste egenskapen tror jag dessutom.
Men spelar ras någon stor roll? Tänkte på antingen whippet eller portis ?:)
Det beror på vart du vill jobba med hunden i så fall. Fördelaktigt är ju raser som inte fäller för mycket. På sjukhus är det nog nästan bara raser med typ pudelpäls (som inte fäller utan måste klippas av) . på tex äldreboenden spelar pälsen kanske inte lika stor roll? Problemet är ju just om det finns allergiska personer på arbetsplatsen så att säga.