Joggingsele
Hej! Jag har tänkt att börja jogga med min sheltie när han fyllt 1 år (om en månad). Jag vill ha en sele till honom när jag ska jogga med honom och har sedan innan en H-sele från Hurtta, går denna att använda när man ska jogga med hunden? Eller hindrar den hundens rörelser för mycket? Om inte, kan man använda en Y-sele då?
Jag har också tänkt att köpa ett midjebälte, och har då kollat på ett som finns att köpa på hööks, http://www.hooks.se/produkt/midjebalte-for-koppel/39738/42058/ . Har någon erfernhet av den? Tycker ni att den ser bra ut?
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Länken fungerar dessvärre inte.
Jag hade valt y-sele men jag föredrar det överlag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ändrade så den funkar nu! Ja, en y-sele känns som att den är bättre när man ska jogga.
Hööks-midjebältet funkar om man inte har en stor hund som drar alltför mycket (min flat på 25 kg vågade jag inte använda detta på då han ibland fick för sig att dra och vid de tillfällena var detta bältet för klent). Jag hade Y-sele från Hurtta på min när jag joggade med honom, funkade jättebra.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag använder en dragsele dels för att han associerar Y-sele med spår och dragsele med drag(Barmarksdrag/Canicross/springa-med-hund-som-drar, same shit another name) för att göra det simpelt och minimera felbelastning.
Jag tycker hööks midjebälte är otympligt, stelt och jobbigt. Föredrar Baggens midjebälte eller Nonstops "nätblöjebälte", det är dom jag kännt varit bekvämast att springa i, ffa den senare, även fast den inte har expander "inbyggt" gillar jag den bäst.
-
#4 Jag har faktiskt tänkt köpa en dragsele till honom då jag tänkt att vi ska testa drag till nästa vinter, så kanske lika bra att köpa en nu. Ja, midjebältet såg jag i fredags i hööks affär och tyckte att den kändes ganska stelt, men tänkte att det kanske är nåt som ändrar sig när man börjar använda det.
Jag har använt Hööks midjebälte tidigare. Det blev mjukare när man använde det. Hade en hund som vägde ca 30kg, så han drog sönder expandern nästan på en gång. Då köpte jag istället ett Baggen bälte, mycket bättre kvalité på det, plus att jag nu kan ha nedhållarband till bälte vilket jag saknade till Hööks bälte. Jag tycker det är drygt att ha bältet i midjan.
Vad gäller sele så har mina nuvarande hundar y-sele. Ingen av dem drar så pass att jag tycker att de behöver en dragsele och två av dem backar ur det mesta ganska snabbt så då vill jag ha en sele som sitter där den ska även om hundarna inte har full fokus framåt.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#5 Har sprungit och åkt skidor(när hunden drar) i snart 1 år med mitt midjebälte från hööks och nu börjar det bli slitet, expandern töjer sig inte lika bra längre så jag vågar snart inte använda det mer. Min hund väger 14 kg. Vi använder en riktig dragsele, mer motion för hunden när den får dra och lite lättare för matte att springa 😉
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#7 Roligt att höra lite andra erfarenheter från bältet! Min sheltie kommer att väga ca 12 kg så det kan kanske vara ett bra bälte att börja med då.
Hej igen! Har kollat runt lite mer och lutar nog mot ett Hööks midjebälte, tänker eftersom att Lucky kommer väga ca 12 kg och så vet jag inte hur mycket jag kommer använda det (vet inte hur det funkar med Lucky) så kan ju vara ett bra bälte att börja med. Sele har jag också tänkt på och tänker nu mest att jag nog kommer köpa en dragsele, har kollat lite på Björkis nome dragsele, någon som har erfarenhet? Har ni något annat märke att rekomendera? 🙂
#9 För tillfället använder jag Björkis nomesele, är jättenöjd. Den sitter bra på honom, även fast jag vet att den sitter knepigt på andra och ibland kan vara knepig att få på över huvudet för vissa.
Väldigt viktigt att man får rätt storlek också., skulle man gå på mankhöjdsrekomendationen så skulle selen han skulle haft enligt Björkis storlekstabell vara alldeles för liten, han skulle haft 2-3 och selen han har nu är 5 eller 6 tror jag.
-
Hej igen! Igår var jag och köpte en Björkis nomesele till Lucky, och det blev storlek 1. Midjebältsdelen har förändrats lite, jag vann ett presentkort hos www.zoozoo.com och då kollade jag efter midjebälte där. De har denna: http://www.zoozoo.com/sv/ecom/product/pet-food-hands-freebalte-m-expander-rod-70-120-cm-102379001 så jag tror att det får bli en sådan, men vad tycker ni? Ser midjebältet bra ut?