Kräsen?
Hej!
Min 3 åriga hund Lukas är så kräsen med maten. På morgonen vill han inte äta utan går bara fram till skålen och tittar upp på mig (han ser så nervös ut(??) Han går och lägger sig i hans säng och jag tar upp skålen häller lite mjölk över torrfodret och blandar. Då vill han äta inte annars. På kvällen vill han knappt äta heller, och då får man göra samma sak, ibland tar jag bara upp skålen och lägger den på bänken också får han äta det nästa gång han ska ha mat. Vad är problemet? Vill ju att han ska må bra och få bra mat som han gillar 😕
I'm out 
Vad får han för mat?
"På natten är alla katter svarta"
Har du kollat så att han inte har ont i tänderna? Min hund som annars brukar vara ett matvrak och äta alt trodde vi blev kräsen när hon inte längre ville äta torrfodret, efter ett tag åkte vi till veterinären eftersom vi blev oroliga, och då hade hon problem med tänderna och fick dra ut några. Nu äter hon som vanligt igen :)
Här har vi en superkräsen hund och en som var lite pifflig. Här fick dom färskfoder och efter detta så äter dom nu äter dom dessutom med glädje torrfoder.
När våran Enja var valp så dutta jag som bara den med det ena o andra bara för att hon skulle äta, hon ville inte ha maten i skål utan utlagt i små små högar 😕 Samma visa med färskfoder teskedsmått klickades ut på ett underlägg så åt hon. Jag tog ofta torrfoder som belöning och ofta åt hon bättre. Har du testat och ta kulorna och rulla en o se om det smakar bättre? jobba för maten har ni provat det? Ett till tips är att skaffa en bra aktiveringsboll fyll den med lite torrisar för se om det smakar bättre. Jag har testat alla möjliga knep sen hund nr 3 kom in i familjen så äter dom alla tre mycket bättre här.
Har han alltid ätit sin mat dåligt? vad ger du får foder? hur ofta får han mat?
Prova med att enbart ge mat en gång om dagen och då på kvällen. Många hundar fungerar bättre så🙂
Kanske även byta foder till en sort som är godare.
Simba åt knappt någonting när han fick torrfoder, så vi var snabba med att byta till BARF när han flyttade in 🙂 Nu älskar han sin mat!
Så jag hade testat ett annat foder :)
känner igen problemet :) då jag har haft en kräsen hund. inga mutor funkade. det gick snabbt över när det kom en hund till i huset. har du en kompis med hund eller en granne som kan hjälpa till?
lycka till
Han får detta fodret
#2 Jag läste på en sida, och det stod att om tandköttet är svart ska man åka till veterinären, hans tandkött är svart :( Hur mycket brukar det kosta?
#4 Ska prova det!
#5 Har tänkt på att byta till BARF men ska kolla upp det lite mer ;)
#6 Vi har en till hund i familjen, han äter upp maten snabbt, fast han är ju en valp och alltid hungrig.
I'm out 
Kan man göra egen hund tandkräm?
Är så himla orolig, vad brukar det kosta att fixa käften hos veterinären? ☺️
I'm out 
Putt
I'm out 
Då är det kanske därför han inte vill äta och när du blöter upp maten blir det lättare för honom att tugga.
Svårt att veta vad det kostar hos veterinären innan man vet felet och vad de måste göra åt tänderna. Men tog fram en faktura från en gång min hund var hos veterinären för tändernas skull. Ta bort tandsten kostade 1836 kr. För de tänderna som behövdes dras blev det 4260, och receptarvode 80 kr. Detta blev sammanlagt 5176 plus moms på 1294, alltså 6470 kronor… Så det är ju inte billigt…. :( Men förhoppningsvis ska väl inte din hund behöva dra några tänder.
Har ingen aning om man kan göra egen hundtandkräm men det finns att köpa för bara typ 40 kronor. Tänk på att använda en mjuk tandborste också, speciellt om tandköttet redan är skadat. Helst en tandborste som är till för barn. Det finns speciella tandborstar till hundar också men en vanlig tycker jag fungerar bra.
Vissa hundar har dock alltid haft svart pigmenterat tandkött. Om han alltid haft det är det antagligen inget fel.
Att hunden är svart i munnen säger inte mycket eftersom jag har två som har det utan tandfel. Att ta hunden till veterinär för kolla tänderna kostar inte mycket det kostar en del om det är fel på dom, ni ger ett foder som inte mina hundar skulle äta så foderbyte kanske kan vara något att tänka på för eran del.
#12 om hunden alltid haft svart tandkött är det inget fel, men om den plötsligt får svart tandkött så kan det bero på en infektion.