Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 10812 ggr
Lexie82
2

Hel och halvfodervärd?

Vad är skillnaden mellan hel och halvfodervärd?

Jaxination
0

I korthet så är det såhär:

Halvfoder betalar du en summa av hunden men uppfödaren har fortfarande rätt till x-antal kullar, om nu hunden skulle lämpa sig för avel. Eller när hunden blir så pass gammal att den går över till din ägo.

Helfoder betalar du inget, men då brukar det oftast vara med kullar i avtalet, samma här, hunden går över till din ägo efter bestämt antal år.

Här är avtalet som SKK har: http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Blanketter/fodervardsavtal-J2.pdf

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

LinaK
0

Helfodervärd: Man betalar ingenting för hunden, uppfödaren har rätt till två kullar med minst en levande valp i varje kull eller tills det att hunden fyllt fem år. Man står oftast inte som ägare på hunden utan det gör uppfödaren.

Halvfodervärd "Köp med bibehållen avelsrätt": Man betalar halva priset för hunden och uppfödaren har sedan rätt att ta en kull valpar om det är en tik och tre parningar om det är en hanhund (så brukar oftast avtalen se ut, men kanske finns det andra avtal man kan ingå (?)). Detta gäller tills hunden fyllt 5 år. Här står man själv som ägare till hunden.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lexie82
0

Vem brukar stå för kostnader för hunden då? Som till exempel mat, röntgen, vaccinationer, veterinärkostnader om hunden blir sjuk eller skadad och såna saker?

Jaxination
2

Max 2 kullar på tik och max 6 parningar på hane. Det bestämmer man i avtalet. 

Allt som har med avel att göra så som patella, ögonlysning, röntgen eller gentester står uppfödaren för. Men du står för alla övriga veterinärkostnader, mat och försäkring osv.

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

[Forest]
1

3 Som fodervärd är hunden din du står för vacc,mat och veterinärvård om det behövs typ skära sig och skada tassen. Här har uppfödaren stått för försäkringen då dom ofta har gruppförsäkring, allt som rör aveln kan man säga står en uppfödare för skulle det ske något fel kring aveln så hunden behöver veterinärvård står uppfödaren för detta. Man kan säga du äger hunden men uppfödaren äger livmodern eller kulorna ett tag 😉

Lexie82
0

Då förstår jag =)

[Forest]
1

6, Det kan vara lite olika med försäkringen men många uppfödare står för den.

Viccan92
0

Vi betalar försäkringen själva här hemma.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Forest]
1

8 se där lite olika :) Har ni på helfoder eller halv?

Zvintos
0

Även jag stod för försäkringen själv och jag hade henne på helfoder (nu överskriven på mig).

Viccan92
0

#8 Vi är helfoder.  Ska ev ta en tik på foder med men då ska ägaren betala allt. Vi får se hur det blir.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast