Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4077 ggr
Vovisch nr2
0

Den första rasen du hade

Vilken ras var den första hunden du hade i ditt hem? Var det en bra förstagångsras?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Karmatarerskanise
0

Max. En dansk/svensk gårdshund

[Naturen]
0

Jag och min familj skaffade en Grand Danois som första hund. Charlie, han var helt underbar. Men han fick tyvärr flytta då vårta boende ändrades och mina föräldrar tyckte att dom inte hade tid med jobb, flytt och hund. Han var en riktigt häftig hund.:)

cawn
0

På 70-talet . En Sheltiekille. Bra förstahund.

Levijo
0

Min första egna hund är/var en mops! Superbra första hund, men är inte helt nöjd med rasen :)

Annamors
0

Vi tre barn önskade oss en hund under hela min uppväxt, mamma gick med på det, men pappa var emot. En helg gjorde vi en bilutflykt och mamma hade tagit reda på att det fanns ett  Djurens vänner- hem i närheten av Göteborg. Dit gick utflykten.

Fanns många hundar där, bl.a Raija, en korsningshund som var 9 månader. Raija hade varit hos en äldre dam, som tyckte att hon blev för stor, hon liknade lite på en något mindre collie, trefärgad. Maten hon fptt var mestadels bullar och kakor…

Raija stal våra hjärtan, även pappas och vår lycka var obeskrivlig, när hon fick följa med hem. Jag var i 10-årsåldern och mina syskon 11 och 12 år. Hon blev en trogen följeslagare , fick vara med på allt och hundklubben blev en rolig del av livet.

Raija blev 18 år gammal och vi fick senare reda på att hon troligtvis var renrasig  Howavart, blev intervjuade av rasklubben och med i deras tidning, strax innan Raija gick bort.

Grace2009
0

Kodde, en rottweiler som var jämnårig med mig (var familjens hund, inte min egna).

Jetaime
0

Min första egna var (och är) en australian shepherd. Bra förstagångsras vet jag inte, men en ras och hund som passade mig alldeles utmärkt iallafall! :)

Familjens första hund som jag växte upp med var en labbe.

oh-la
0

Min första hund är en staffe, idag 11 månader gammal, så jag har ju inte helt min första hund så hemskt länge. Oavsett är hon helt underbar, även om hon inte är perfekt (vem är det). För oss är hon i alla fall en perfekt hund. Inte för krävande, men har inget stopp när vi väl hittar på nått. Hon älskar allt, är alltid glad, alltid på oavsett om det är en joggingtur, ett lydnadspass, nosework eller bara promenader. Otroligt kontaktsökande och villig att göra rätt. Älskar den jycken och kan inte tänka mig en annan ras :)

Ambrose
0

Min första egna hund var en Rottweiler. Hon är nu 10 månader gammal och trotts att släktingar och vänner har haft hundar så är jag inte uppväxt med någon hund innan henne.

För mig har hon varit en perfekt förstagångshund, en väldigt enkel och behaglig valp med nästan alla de egenskaper som jag hade önskat av den perfekta hunden! Trotts det så är väl Rottis inget jag rekommenderar förstagångsägare såvida de inte har tydliga mål och en stor vilja att arbeta tillsammans med sin hund :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Forest]
1

Mellan Pudel en unghane som behövde nytt hem. Mamma fick honom av oss barn i present. Mycket bra första hund, dock var han väldigt bortklemad och hade aldrig fått gått i skog, så han hade en del problem när barr o små pinnar fastnade i pälsen och inte tala om att han lärde sig snabbt att man kan inte stå stilla i myrstigen. Glad härlig hund, han vart strax över 17 år

Frosstis
0

Engelsk ocker spaniel :) Fyller 11 nu i maj. Jättebra första hund älskar han jättemycket! Ska definitivt ha cocker igen

knutteknop
0

En australisk terrier. Fantastisk hund på vissa vis men lika hemsk på andra. Ingen bra förstagångshund, iaf inte för oss.

Myrtorpets Möss och Kaniner

nadilda
0

Vår första hund är vår nuvarande lagotto. Har funkat jätte bra tycker jag, även om det kanske krävdes lite mer än vad vi räknade med. Men det tycker jag bara är så otroligt roligt, så blev mer en positiv överraskning.

RosaMoln
0

Första hunden vi skaffade inom familjen var en omplacering på 6 (?) år som hette Ambella. Jakt labbe och golden var hon iallafall ^^, Hon blev 11 år innan vi fick ta bort henne på grund av att hennes lever lagt av

[amazingdogs98]
0

Min första hund var en jaktlabrador som mina föräldrar hade sen innan jag föddes. :-)

Sugar Mist
0

Dvärgpudel i familjen, funkade fint.

Helt själv, aussie. Var lite knepigt ibland men det funkade :)

-

Turast
0

Kh collie Han var bästa första hunden för mig men det beror ju helt på hur man själv är :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Wellcraft
1

Mops! Hehe. Suverän första ras, men knappast frisk.
En riktig pajas, lättlärd, livlig och hängde på allt. Just den tiken var väldigt frisk för att vara mops.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

FjantYoda
0

inte så långvarigt pga mentala fel men Foxterrier/Tax, var en av de i kullen som levde längst alla inklusive mamman avlivades pga mentaliteten. 

Nästa hund som jag faktiskt minns var en Briard, världens bästa! Superlydig och älskade oss barn! Tyvärr fick vi omplacera han pga att mina föräldrar separerade och både mamma och pappa jobbade borta och han hade svår separationsångest

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Wenniz
0

Lh Collies var de hundar jag växte upp med, jättesnälla men lite speciella. :) Min första egna hund var en Siberian Husky/Border Collie blandis :P

• Nederlandse Kooikerhondje -
Nellie00
0

När jag föddes hade vi redan en riesenschnauzer i våran familj så växte upp med den. Hon var otroligt snäll och super bra med barn. Har dock inte någon erfarenhet av andra då jag inte träffat så många förutom hastigast. Första egna hunden kommer till våren/sommaren och kommer bli en dvärgpudel som jag hoppas kommer passa mig perfekt. Har i alla fall bara hört bra i princip om dom :)

[Torpedtass]
1

Första hund jag hade hemma var min farbrors hund vi ständigt fick vara vakt åt, den var mer hos oss än honom, och det var en Schäfer. Min far var hundförare så han var rätt van vid den typen av hundar.

Min första egna hund däremot, även om min far hade yttersta ansvaret, var en Collie. Samtidigt som jag också fick ta hand om grannarnas hundar, en Siberian Husky, en Samojed m.fl, då de antingen inte klara av det eller inte hade tid.

Allt som allt hade vi 6 hundar som vistades hos oss, Schäfer, Westie, Husky, Samojed, Dobermann och våran Collie.

jultor
0

Första hunden som jag växte upp med var en Flatcoated retriever, underbara hundar! Sen så fick jag träna med en av min mammas hundar som vart mer min egna som jag fick ta hand om och hon var en blandras, golden pitbull. Världens finaste hund att ha och göra med. ❤️ Fast hon gick bort för ett år sedan…

Kitten86
0

Fösta hunden som familjen skaffade när jag var barn (9 år) var en Newfoundland kille, omplaceringshund, vid namn Nalle som kom till oss vid 2 års ålder. En underbar första hund och en underbar hund att växa upp med. En riktig nallebjörns Nanny som höll stenkoll på oss barn jämt!

Min första egna hund var en dvärgpudel som jag fick när jag var 12 år. En underbar ras och hund att börja med! En kille som jag fick 15 underbara år med 😃
Därefter har det blivit sheltie för hela slanten!

JoannaLi
0

Hunden jag växte upp med hette Totte, en ordentligt grov jämthundshane. Nästan den mest underbara hunden man skulle kunna tänka sig att växa upp med och lära känna hundar tillsammans med - enda problemet var att han inte sa till när man gjorde något han inte gillade, han led bara igenom det, så man fick själv lära sig vad som var rätt och fel. Världens mjukaste kille, som jag alltid tänkte på som en storebror eller en farbror, som tog hand om oss och lät mig sova på honom när jag ville. Samtidigt så var han aldrig min, på något plan, och det var jag mycket väl medveten om. Han var morfars hund, och så var det med det. 

Helt underbar hund, hur smart som helst, och jag har aldrig sett en hund älska en människa såsom han älskade min morfar.

Catta-
0

Storpudel, perfekt första hund.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

TjockaBerta
0

Tax som blev 16 år. Ingen bra första hund.

>>>Malum domesticum<<<

Sylwanin
0

Familjens första var en labrador tik. Jag var dock inte med från start med henne. Min första egna var, och är, en Dogue de Bordeaux tik som fyller 2 i april. Inte bästa nybörjarhunden med tanke på hennes storlek och hennes styrka. Men hon är en helt fantastisk hund och har faktiskt förvånat mig en del med hennes smarthet.

Varma hälsningar

fridarebecka
0

Mudi-blandis, hanhund som var 7 mån när vi hämtade honom. Jag hade(har) verkligen viljan att lägga ner tid och energi på hunden och har läst och läst och läst för att lära mig allt jag bara kan, så för mig funkade det bra med den typen av hund som första hund men jag skulle inte rekommendera någon annan att ge sig på det.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vovisch nr2
0

Bichon Frisé (min nuvarande hund) är den första och enda ras jag har haft. Passar min familj perfekt och är en passande förstagångshund!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Justie]
0

När jag var mindre hade vi en Berner sennen (Bamse) han var världens snällaste och var hur snäll som helst med barn. 

Nu har vi 2 Bayerska viltspårshundar, hade ytterligare en tidigare men som avlivades p.g.a. sin epilepsi. Den äldste (Acke) är väldens bästa, har riktig on/off knapp, älskar att ligga och sova under täcket och göra trix, han är väldigt klok. Han som avlivades hette Chili och var en väldigt skarp hund, det gick inte att tillgodose hans fysiska eller psykiska stimulansbehov, väldigt snäll och go här hemma, men var knepig så fort man gick utomhus. Disa som vi har nu tillsammans med Acke är vår först tik och hon är så otroligt rolig att umgås med, inte kommit ut på jakt än (hon är 6 mån) men går spår. Hon ska även bli Terapihund. Toppen ras under förutsättning att de används för jakt, de MÅSTE få gå spår och jaga. 

Någon egen hund har jag inte haft ännu, men Acke är nog mest min.

Kaninernasbästa
0

Fanny, gordonsetter, supermysig var hon.

Skarvsladd
0

min första (men ej familjens första) en sheltiekille som då var ett år, nu är han strax 5 :) en bra första hund tycker jag!

jag har ränder så som alla tigrar har

PeachFairy
0

Har alltid haft Dogue De Bordeaux hemma, men innan jag föddes har familjen haft många andra. :) Vet nog inte om jag tycker att man ska ddb som förstahund dock.

Skogsraah
0

En norfolkterrier, som bara är tre år än :) Det har varit lite tufft ibland, men jag tycker att allt har fungerat bra! Lagomt behov av motion och annan stimulans som passar mig. Väldigt glad i människor och min familj så har alltid hundvakt. Praktisk storlek och har på det stora hela rätt låg energi. Men kan bara tala för min Burton :) I sommar blir det andra hunden tillsammans med min fästman!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Stromblad8
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi växte upp så hade vi en blandras tik som vi barn döpte till Kalle haha! Vi hade henne i flera år . Hon var en underbar familje hund med gott lynne och mycket kärlek, hon var väldigt glad i oss barn men vaksam mot främlingar, hon följde alltid med oss när man skulle iväg och leka . Nu har vår familjen 2 hundar , en rottis hane på 5 år och en Doggo Argentino/boxer på 3,5 . Jag har själv min Rottis tik., Rosa är snart 2 år och hon är världens bästa . Dessa hundraser är mer lämpade för människor som har haft hund tidigare. Väldigt smarta hundar som behöver stimuleras mentalt och fysiskt , älskar dem. Jag älskar rottweiler rasen då de är väldigt smarta , otroligt roliga att arbeta med och ett hjärta av guld!

Cahira
0

Dvärgschnauzer. Underbar förstaras även om pälsvården var lite överväldigande innan man fick häng på det. 

Hon fyllde nyss 11. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[ClippingExpress]
0

Engelsk Springer Spaniel han ska fylla 10 i år ❤️

fredricakarlsson
0

Första hunden vi haDe var en rottweiler :) jag var 2 år när vi fick honom. Underbar hund! Men första hunden jag uppfostrade var en schäfer. Också en underbar hund men man måste veta vad man "ger sig in på".

5ara
0

I min familj var den första hunden en Amerikansk Cockerspaniel. Han var några år gammal och kom till vår familj p.g.a. allergi. En helt underbar och snäll hund! Han var mycket lättsam och utifrån mina erfarenheter skulle jag inte tveka att rekommendera en Amris som första hund. Vi lämnade in honom för klippning och hade honom relativt kortklippt av praktiska skäl. Jag hade med honom i stallet och ut på ridturer, inte de längsta rundorna dock. Lika gärna som han hängde med på det mesta kunde han slappa i soffan . En fantastisk hund ❤️

fridaas
0

Min nuvarande hund är min första och enda. En omplacering som var rädd för bokstavligt talat allt förutom bilar och andra hundar. En dalmatiner, bordercollie, setterblandning, 16mån var hon när jag hämtade henne och i sommar blir hon 7år. Ingen bra bra första hund om man inte var beredd på att lägga ner enormt mycket tid, energi och tålamod. Idag är det bara nya platser och plötsliga ljud hon är rädd för.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Frida B
0

Första hunden i detta huset (har aldrig haft en egen utan bara passat hundar) var  Bernhard, nu 12 år gammal. Blandras mellan Bichon Frise, Lhasa Apso, Shih Tzu, Tibetansk Spaniel och yttepyttelite Maltese… :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Feelicia
0

En svart Labbe

Paxxa
0

Flat. Mycket bra förstahund.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

ChristineF
1

Chihuahua (långhår). Bra första ras om man vet att det är en stor hund i liten kropp och är beredd på mycket uppmärksamhet från omvärlden, både positiv och negativ sådan. För mig var/är det en jättebra första ras, men helt klart en utmaning i vissa situationer! Pigg liten hund med bra av/på-knapp, enkel att leva/resa med och ger många skratt.

Cam88
0

Min nuvarande hund är min första egna hund en 

Chihuahua (korthårig) :)

Medarbetare på Chihuahua

pikku-myy
0

en collie som jag fick när jag var 11

viktoria91
0

Tibetansk terrier. Glad och trevlig men inget jag rekommenderar som första hund.

Vaargen
0

Jack russell terrier (Min första egna hund)

Ingen superlätt förstagångshund, men sen ändå jag tycker om man är beredd på det kan man ta en ras som ej räknas som en förstagångshund dem är ju också alla individer, det visade sig att detta valet vi gjorde att skaffa vår jack russell var ett av våra bästa val. Hon är helt underbar nu när hon gått förbi valp och tonårstiden men hon har vissa saker som fortfarande går att förbättra.