Avmaskning
Så nu har klantmatte varit framme igen. Jag har haft lite mycket att göra så missade att läsa hela innehållsförteckningen och kollade bara mängden innan jag började avmaska min Lancashire Heeler unghund på 1 år. Så ja gav honom tabletterna hela istället för mosade/uppslammade. Märkte det idag när min stressiga vecka äntligen är över men nu har han fått tabletterna i två dagar. Han ska få i tre dagar i rad enligt paketet.
Vi använder Axilur. Så nu är frågan vad gör jag nu? Ska jag mosa tabletten idag eller ska jag börja om? måste jag byta avmaskningssort? eller ska jag vänta några dagar och göra om fast rätt om några dagar? Ja alla tips är välkomna.
Är det någon som har en idé om hur jag fortsätter denna avmaskningen?
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Jag är inte 100, men skulle gissa på att de säger att tabletten ska ges mosad för att djuret inte skall spotta ut det eller vägra äta det… Den borde ju lösas upp i magen som vilket annat som helst. Kan de smälta hela ben så borde en liten masktablett inte vara några problem.
Jag tror inte att det är hela världen att du glömde mosa dem. Bara fortsätt och gör som det står på bipacksedeln för nästa tablett :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Ja de e så ja tänkte med men kommer avmaskningen att vara tillräcklig om jag bara mosar tabletten en dag av 3? Ja vill ju inte att han ska ha maskar kvar.
Nu hänger jag inte med - tror du att den inte fungerar för att du inte mosade den ? Den löser upp sig i magen och det är inte nödvändigt att lösa upp tabletterna. Det är mest för dom som inte får i hunden en hel tablett som det finns råd att man kan lösa upp i vatten🙂
Ja de va de jag tyckte va så konstigt att i bipacksedeln så står det
"Anvisning för korrekt administrering
Tabletten ges utblandad i foderportion, helst i en första delportion, efter att först ha sönderdelats eller slammats upp i vatten."
Jag kan inte förstå riktigt varför den måste mosas ner eller slammas upp blir ju tusen gånger svårare att få i honom de första två dagarna la ja i tabletten i lite köttfärs/leverpastej och Pascal märkte inte ens att han fått det. Han tyckte ja skulle ge honom mer. Varför ska de krångla till de om de inte behöver borde väl i så fall stå att det kan vara enklare att få i hunden genom mosning eller upp slammning?
Har alltid gett axilurtabletterna hela. Det spelar ingen roll om du mosar dem eller inte.
// Sofia
#4 - axilurtabletterna är rätt stora, så det är nog mer därför det står "sönderdelad" eller uppslammad i vatten. Sönderdelad är ju egentligen lika med att bara bryta den mitt itu - eller krossa.
Jag skulle inte bry mig, utan bara stoppa i han😃
Jag ställde en liknande fråga om Axiluren för någon vecka sedan. :) Tyckte också bruksanvisningen var förvirrande.
Tabletten tas upp snabbare och är betydligt skonsammare för hundens mage om den ges mosad/uppslammad i fodret. Man ger det i en första mindre delportion för att hunden ska få det då den fortfarande är hungrig och inte behöva kasta allt om hunden inte skulle vilja äta av det preparerade fodret eller av någon annan anledning inte vill äta upp en hel portion.
På Axilurs hemsida står följande:
För att förlänga effekten kan Axilur vet. tabletterna ges utblandade i en portion foder efter att först ha sönderdelats eller slammats upp i vatten. Tabletterna kan ofta ges hela till hund.
Sen är förstås frågan om det är nödvändigt att ge maskmedel överhuvud taget och vilken sorts mask man har fått bevis för att hunden har. Slentrianmässig avmaskning bör undvikas då det lätt ger resistenta maskar. Går hjärtmask eller rävens dvärgbandmask i området är det andra medel än Axilur som gäller.
Också hämtat från Axilurs hemsida:
Ska man avmaska en vuxen hund?
Ja, vid påvisad förekomst av maskar/maskägg i träckprov eller vid högt smittryck. Vissa inälvsparasiter är zoonoser och kan allså smitta människa. Ja, vid utlandsresa enligt särskilt program och med ett avmaskningsmedel som tar rävens dvärgbandmask (se www.jordbruksverket.se).
#8 Tack det känns bättre nu tänkte inte alls på att kolla deras hemsida. Jag avmaskar inte slentrianmässigt det var en veterinär som sa att han behövde avmaskas denna gången. Detta är min första hund och ja trodde man borde kunna göra som med katterna och bara ge när de faktiskt har symptom typ mask i avföringen men de finns visst fler symptom för hund så får läsa på mer om de olika symptomen. Jag frågade även veterinären om jag kunde använda Axilur.
Tack för alla svar jag delade tabletterna i halva och la i köttfärs/leverpastej och han märkte inte ens att han fått den. Min glupska lilla hund tuggade det inte ens. Jag kommer ihåg tidigare när han slutade äta saker på grund av att jag slammat upp tabletten och blandat ut så om man kan dela och ge så han slipper smaken är det ju jätte bra. Skönt att veta att jag inte behöver göra om behandlingen :)