Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 2790 ggr
[napulii]
1

Börja dra?

Jag har en flatcoated retriever-hane på snart ett år som jag planerar att dra med, då just draget är den sport som alltid fascinerat mig mest. Dock är det min första hund så jag vet inte hur jag ska gå till väga. 

Först och främst måste ju kommandona läras in. Stanna kan han redan då även resten av familjen (som inte överhuvud taget är dragintresserade) ansett att det var bra även under de vanliga promenaderna - väldigt användbart när vi har honom lös.  Det som är kvar nu är höger, vänster, sakta och öka samt ett startkommando.  De vill jag gärna veta hur man på bästa sätt lär in.

Sedan är det ju kvar att lära honom att kunna jobba på självständigt, och strunta i störningar utanför såsom lukter, blåsande löv, pinnar osv. Han får gärna lukta och strosa runt på promenader, men jag vill ha som målsättning att i selen är det jobb som gäller. Här har jag ingen aning om hur man ska göra, så detta är det allra viktigaste jag behöver hjälp med. 

Jag vet att han är för ung för att börja dra cykel och tyngre laster ännu, men utifrån vad jag hört så borde det gå bra att han kortare stunder på bra underlag kan dra inte alltför tunga personer på skidor. Och, naturligtvis, lättare föremål. 

Tolklina och midjebälte har vi redan, och selen (en nomesele från Björkis), är beställd. 

Tack på förhand!

VildaVittra
0

Han är inte alls för ung, draghundar sätts in i spannet redan vid 5 månaders ålder och ibland som yngre och en cykel är mycket lättare att dra än en släde. Jag brukar börja vid en två kilometer och sedan öka distansen. 

Blir hunden intresserad av något annat, öka takten, en hund som springer/galopperar är fullt upptagen med att göra just det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kallaterrier
0

Jag har lärt in höger-vänster-rakt fram genom att säga det varje gång vi tar till höger-vänster-rakt fram under promenaderna och berömma hunden när den gick åt rätt håll. Det har funkat jättebra för oss, behöver man kan man ju förstärka kommandot med att dra iväg en boll eller liknande åt det hållet som man ska. 

Med vår hund är det fart som gäller om man inte vill att hon ska bry sig om något annat. När dragselen kommer på vet hon att det är jobb som gäller och med glada och höga tillrop så håller hon fart så hon inte har tid  att nosa. Jag har ingen aning om det är lättare att dra en person på skidor eller cykel, det måste ju till stor del bero på hur mycket ansträngning man själv lägger på att hjälpa hunden att hålla fart.

[napulii]
0

#1 jaså, så tidigt? Hm, ja, jag har nog fel då. Har som sagt ingen personlig erfarenhet, men har fått höra från bl.a kenneln att 1 år är minimum. Men sen så är ju inte flatte någon slädhund, så det är mycket möjligt att de inte är så kunniga inom just det. 

#2 okej, jag får pröva!
Har ingen personlig erfarenhet här heller, men har hört av min farbror (som är hundkunnig) att cykel är jobbigare än skidor. Dock har han aldrig hållit på med drag, så det behöver ju inte stämma.

VildaVittra
0

#3 Det där med ettårsåldern är en vandringssägen som startats av uppfödare med kasst avelsmaterial som skyller djurens deformationer på motionen istället för att fundera på om det är avelsideologin det är fel på. 

Skulle hunden ha en deformation i skelettet så hjälper en stark muskelkorsett leden från att halka ur sin plats, motion har alltså precis motsatt verkan. Inom rehabilitering samt habiliteringen av människor så tränar man just musklerna så att personens liv blir lättare, får mindre slitageskador och mindre smärta, detta gör man även med små barn. Varför skulle det vara annorlunda med just hundar? En ung hund väger dessutom mindre, alltså slits leden mindre medan den fortfarande är svag. Det är ju helt galet att vänta på att kroppen har full tyngd innan man sätter igång.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus