Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4036 ggr
Pensson
0

Lämplig ras för barn?

Hej :) Jag har två flickor på 10 & 11 år. Funderar på att skaffa en mindre ras som kan vara lämplig för flickorna. Själv har jag schäfer och även om han är snäll och lättsam så är det ju min hund som jag tränar. Tanken är att den mindre hundan ska de få träna (ex agility och lydnad) med. Jag vill inte ha en hund med samma driv som schäfern samtidigt som den inte får vara för mjäkig. Har själv mest kunskap i de större och mer krävande raserna så jag vill bli bombad med tips på raser och gärna en motivering varför du tipsar om just den rasen :) Tack på förhand :D

// Pensson // 

www.bergskristallens.se

Lon@
3

Sheltie? Lättsam och funkar fint till agility. Det finns en del mindre bra exemplar inom rasen med diverse rädslor men det finns också stabila och käcka individer.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[babels]
1

Kolla upp cavalier kungs charles spaniel eller pudel kanske? När jag letade efter ras så hörde jag att det är barnvänliga och lämpliga för barn. Men jag vet inte säkert. Och man kan träna agility och lydnad med dem.

Saffran0Spice
4

Phalené är en ras jag skulle rekommendera, passar väldigt bra med barn och för de olika sporterna du nämnt. Lättlärd, liten och mycket trevlig ras ^^

Lon@
2

Rent allmänt så tycker jag att en bra barnhund - som barnen skall träna med, det är skillnad på om den bara skall vara familjehund - är liten, smidig, följsam, orädd och relativt lättfostrad. En hund som "hänger med på allt".

Tyvärr ser man alltför ofta barn som fått en egen hund som de inte riktigt klarar av och givetvis skall det ALLTID vara en vuxen som har huvudansvaret men det är tråkigt att se när barnen kämpar med sin hund och inte riktigt lyckas.

Förutom de raser som redan nämnts så kanske någon av bichonerna kan passa?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Wenniz
0

Whippet? Min kusin på 8 år kör ibland Agility och trix med min Whippet. :) Lättlärda och snälla hundar. Passar för både Agility, trix, Freestyle, Rallylydnad mm. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
MsSofieG
0

Kolla in Eurasier, kanske kan vara något som passar.

FannyGoldfish
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Griffon skulle jag starkt rekommendera! Det var min första hund. Lättlärd, snäll, okomplicerad och en helt underbar ras.  Älskar att arbeta och hänga med ut tillsamans med familjen men har inte heller något emot en lugn dag i soffan. Jag tränade agility och lydnad med min lilla Chippen. 😃

Hiro
2

Rekomenderar bichon havanais, otroligt lättsamma, lättlärda hundar som inte är ömtåliga för att vara en liten ras

Katti
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Min dotter kör agility med vår mittelspitz. Båda älskar det 😃!

Andra raser som kan vara lämpliga, och som jag kommer på såhär i all hast,  är sheltie eller papillon/phanène.

Äh, vad vill tjejerna? Kanske lättast att utgå från deras preferenser och sedan läsa på och fråga här!

(På bilderna dottern med min mittel Kessi och en av hennes valpar!)

Pensson
0

Tack för alla era svar :) Jag ska läsa på om några av dessa raser :) Har även fått tips om Brasiliansk Terrier vilket verkar vara en trevlig ras :)

// Pensson // 

www.bergskristallens.se

Wat
0

Får hålla med #7! Vi har två Petit Brabanconer och det är helt underbara hundar! Vi har även 3 barn med åldrarna 12, 6 och 3 och dom lyssnar på alla i familjen :) Är med på ALLT man vill göra, pigga och glada om det händer något, men har absolut inget emot att bara ha en slappdag med familjen i soffan :) Den ena har tränat spår/eftersök och vallat. Den andra är inte så gammal än och har bara hunnit börja med klicker, vilket hon älskar!

luckysheltie
0

Shetland sheepdog är en väldigt bra nybörjarhund och fantastisk familje/barn hund. Rasen är lättlärd, smidig att arbeta med och passar perfekt för aktiva familjer. Vissa individer kan vara nervösa men det är inte så många så det gäller bara att vara noga med kennel. Rasen passar perfekt till många hundsporter och är en stjärna på agilityplanen.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Mysisa
0

Min dotter fick en prazsky krysarik tik av mig när hon blev 12.. En liten nätt men ändå rubost ras. Lättlärd och lyhörd, passar perfekt till agility

minavitas.wix.com/kennel

Kitten86
0

Jag fick min första egna hund när jag var 12 år. Det var en dvärgpudel. En underbar ras att börja med som är en enkel och lagom stor att hålla på med. Jag tränade diverse tricks och agility med honom. Vi fick underbara 15 år tillsammans 😃

Annars kan jag hålla med om att sheltie är en trevlig och följsam ras att hålla på med och passar utmärkt till agility. En bra ras för barn att hålla på med då de är signalkänsliga. Visst finns det individer med diverse rädslor men många är också otroligt framåt och trevliga.

Jamie+Engla
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag fick en podengo när jag var 9 år, och jag har fortfarande henne kvar. (Fyller 17) Jag tyckte den rasen passa mig bra, jag var och är ganska så sprallig och vill gärna hitta på saker. Jag springer mycket utomhus i skogen, och min tjej hänger lätt med! Samtidigt så kan vi ligga i soffan hela dagen och bara mysa, för henne spelar de ingen roll. Jag älskar denna aktiva och roliga ras, som jag haft mycket roligt med. På första bilden ser du mig som 11 åring med min nuvarande Multi Champion som jag tränat och tävlat själv från dag 1. På bild. 2 ser du hennes dotter Multi Champion Multi Vinnare med mig, även hon har jag tränat och tävlat själv. Mina småbröder på 2, 2 och 4 år kan gå ut med hundarna i trädgården utan problem. Och de älskar dem!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning