Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 4956 ggr
Elin2001
0

Blandras lhasa apso, bichon havanais

Hejsan! Vi hade tänkt att köpa en blandras mellan Lhasa apso och bichon havanais. Vi har ganska bra erfarenhet av bichon havanais, men vet inte så mycket om Lhasa apso. Som har förstått det så är dom lite vaktiga och misstänksamma? Är det någon här på hundar iFokus som har erfarenhet av Lhasa apso? Hur är rasen och hur tror ni att valparna kommer att bli? Pappan är renrasig Lhasa apso och mamman renrasig bichon havanais. Tack på förhand! :)

Rafflan
1

Temperamentsmässigt har jag inte märkt sån stor skillnad på dem 2 raserna, båda är snälla och trevliga, och båda kan vara "småhunds" skäliga ^^

Thaisilk
7

Hoppas att båda föräldrarna är ögonundersökta inom ett år före kullens födelse och fria från den ärftliga ögonsjukdomen PRA som gör hunden totalblind. Detta bör vara ett absolut krav om man ska köpa en blandrasvalp där de två raserna ingår! Båda raserna måste vara  ögonlysta för att få registreras hos SKK. Åtminstone Bichonföräldern bör också vara knäledskollad så den inte har någon grad av patellaluxation och apson bör komma från linjer som är fria från PNP , en allvarlig njurdefekt. Be att få båda föräldrarnas SKKregistreringsnummer så du själv kan kolla upp hälsostatus på dem och deras släktingar på SKKs Hunddata!

En rastypisk apso är en mkt självständig hund som helst gör som den själv vill. Man kan behöva lirka en hel del med den. Den är inte heller särskilt förtjust i främmade människor utan struntar ofta i att hälsa och vänder bort huvudet lite fisförnämnt istället. Det är mkt coola envisa hundar, som de flesta asiatiska raser. Har man rätt metoder och bra kontakt med sin apso kan den göra allt för sin ägare och familj - även tävla i t.ex. lydnad o agility.

Bichonen tillhör en grupp renodlade sällskapshundar och  är mer lättsam och mindre självständig än apson.

Båda raserna har "jobbiga" pälsar om de inte sköts och borstas rätt och i blandkombination brukar avkomman få extra svårskötta pälsar som suger åt sig smuts och väta och lätt bildar tjocka tovmattor. Därför man gör bäst i att klippa pälsen i någon ganska kort frisyr flera ggr om året och att dessemellan bada och borsta hunden ofta.

Thaisilk
2

OJ - precis när jag skickade iväg inlägger såg jag att ena föräldern är en B Havanais och inte en B Frisé som jag fick för mig att det var.  😞

Bra! Havanaisen är lite mindre sjukdomsbenägen än bichon frisé.

Rafflan
1

#2 jag har inte alls fått den uppfattningen av dem apso jag träffat, men har vart så trevliga och velat hälsa, osv :)

Elin2001
0

Tack så mycket för informationen #2 ! Ska genast kolla upp det :)

Stormvindh
1

Går en shih tzu/Lhasa apso blandning på vår valpkurs, nu är jag inte påläst om shih tzun men den hunden är iallafall i likhet med det som #2 beskriver, dvs lite självständig och framför allt inte direkt förtjust i främmande människor. Ledarna har ibland försökt visa någon övning med den hunden som dock varit misstänksam mot dem istället. Verkar även vara vaktig och brukar skälla när man möts ute en del, men det kan min tjej också få för sig att göra så :)

Medarbetare på Vallhundar