Hund vill inte gå
Jag har problem med att min hund på snart 8 månader inte vill gå. Det är inte hela tiden problem, men för det mesta. De gånger han går av egen vilja så går han helst någon meter bakom mig. När han går vid min sida/strax framför mig berömmer jag honom, för det är där jag vill att han ska gå.
Men problemet är att han ofta vägrar gå eller vill gå väääääldigt långsamt för att hinna lukta på varenda centimeter vilket han inte får. Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig i dom situationerna. Det går att locka honom framåt med godis, men då består "promenaden" snarare av att bara stanna gå stanna gå heeeela vägen för att han vill tugga godisarna som inte ens är svårtuggade. Vi går kurs i vardagslydnad med honom och kursledaren tyckte att vi helt enkelt skulle dra honom med oss för till slut så börjar han gå och det funkar för det mesta att han hänger på men jag vill inte att han ska behöva dras. Jag vill ju att han själv ska vilja gå framåt men han är mer nyfiken på det som är bakom än framför honom. Önskar ibland att han drog framåt och kunnat träna med det för då hade vi iaf kommit framåt :P
Så vad har ni för tips för att han ska vilja gå framåt?

Vad gör du själv under promenaden? Går du bara, eller hittar du på roliga saker?
Mitt första tips är att se till att du själv blir roligare på promenaderna så hunden väljer att vara med dig istället för att släpa efter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har ofta med mig någon leksak eller tennisboll för att försöka få upp hans intresse för inomhus vill han gärna leka och är jättepigg. Men utomhus hamnar han i sin lilla "bubbla" och inte alls lika intresserad av att leka med mig utan vill mycket hellre bara gå i sin egen takt och lukta. Kan man kanske testa att ta bort leksaker helt inne och endast leka utomhus?
Har du testat kattungemat eller Lick Treat som godis? Det blir nästan inget att tugga då. Vad händer om du kastar en leksak framåt? Kan ni tävla om att ta den först?

#2 Ja du kan absolut ha iallafall favoritleksakerna endast ute/vid lek tillsammans med dig.
Testa även att vara lite pajas, hoppa, skutta, tjoa, kasta dig på marken, "hitta" godis/leksaker på marken, mm… Visst folk kommer tro man är galen, men det är väl viktigare att hunden tycker man är rolig än vad folk tror om en?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Låter som ett första steg kanske kan vara att göra lite kontaktövningar för att få ut honom ur sin lilla bubbla. Nu har jag en dragande hund så har inte behövt träna honom att gå framåt.
Som #2 säger så kan lick treat vara en bra idé annars försök hitta ett mjukt godis och dela de i pytte små bitar så att de bara är att svälja för hunden. Då får du bort tuggandet. Lycka till!
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Ska nog testa en lick treat och se om det hjälper så att han kan få belöning samtidigt som han går :) Om jag sätter mig ner och låtsas hitta godis/mat framför så kommer han snabbt ikapp och vill också ha, att jag tjoa och skutta är sällan tillräckligt intressant. Det är inte så att han inte vill följa alls för om jag släpper kopplet och går längre bort än koppelavstånd så släpper han vad han håller på med och vill gå efter, men fortfarande strax bakom. Ska nog testa att ta bort leksaker inne också och bara "tillåta" lek utomhus ett tag för att se om det blir roligare ute då :)
Vi gör en del kontakt då han måste titta på mig och få klartecken att ta godisar m.m. övar även ibland när han går bredvid o han tittar upp på mig så får han en godis. Har ni tips på andra övningar? :)
Jag hade försökt hålla ett högre grundtempo och inte börjat med att han får söla och hålla på. Belöna rikligt när han följer, hoppa, skutta, byt håll stup i kvarten, ta fram en leksak, var oförutsägbar. Så skulle jag börja!
Jag har olika leksaker ute och inne. Jag har några som han bara får leka med när jag är med och jag leker med honom. De leksakerna värdesätts högre än de vanliga leksakerna inne. Så definitivt en bra sak att göra om man vill få lite mer fart på vovven med hjälp av leksaker.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Prova jogga lite långsamt med hunden? för det går inte att nosa när man joggar och hundar springer gärna med om ägaren rör på sig.
Ta det dock försiktigt med att jogga då man ska vara försiktig med att styra hur mycket/snabbt en unghund ska röra på sig/motionera.
Om jag varit du så skulle jag ha gjort massa följelseövningar, går o göra o både koppel och utan koppel.. En övning gör du genom att visa en godis du har i handen, när hunden fått nosa på den lägger du handen bakom ryggen, när hunden tittar på Dig röstberömmer du och kastar godiset 1-2 meter ifrån dig, och går/springer åt andra hållet, stanna och vänta in att Hunden tar en ny men likadan ögonkontakt med dig och upprepa ett antal gånger under varje promenad. En annan övning är han helt plötsligt dyka ner och låtsasgräva i marken, när du ser att hunden e på väg mot dig lägger du en godis där du grävt som hunden får ta, då går du iväg och "gräver" på ett nytt ställe, hunden kommer tycka att du e utmärkt på att hitta goda grejer ;) lycka till
Kolla hunden hos veterinär, röntga alla ben för hundar som har ont av att gå ute behöver inte ha ont inne utan leker och busar. Men att gå på hårt underlag och gå och gå gör ont vid t ex artros.