Tips på ras..
Nu kommer där ännu ett inlägg om vilken ras man ska välja.. Undrar framförallt över en ras, Malinois! Hur aktiva är de? Är den lika aktiv som schäfern, mer eller mindre? Har alltid velat ha en schäfer sen vår gick bort, men känner att de är en för aktiv ras för mig. Jag har just nu en Mittelspitz, som dock är väldigt aktiv. Och vill ha någon ras med samma "behov". Hade nästan bestämt mig för en Eurasier, med börjar tveka nu. Då jag vill ha en hund som människor respekterar! Inte oooh vilken söt och fluffig hund! Även om min hund är vaktig och kan verka "aggressiv" så bryr sig folk inte. Så jag söker en ras som folk respekterar/ inte vill gå nära, och som har vakt instinkter. 1-2 h promenad/jogging om dagen och något som spår, agility eller lydnad på fritiden. Anledningen till att jag vill ha en hund som folk respekterar är för jag är sen innan en väldigt rädd person och tycker det är lite obehagligt att gå ut på kvällar själv och när jag flyttar hemifrån vill jag ha något jag kan lita på som "skyddar" en. Och häromdagen hände en sak som gjorde att jag blev ännu mer rädd och har inte vågat gå ut och gå med hunden själv sen dess. Så nu känner jag att nästa hund får nog bli något annat än en Eurasier. Så har ni tips på någon stor ras som folk respekterar och som gör att folk inte gärna går fram till en eller kommer oinbjudna hem till en. Men som inte är världens mest aktiva ras. Helst inte strävhårig, men det är inte hela världen..
Mallarna är nog de mest "pangpå" bruksarna vi har i Sverige.
En malle skaffar man om man har ett stort intresse för att träna & (gärna) tävla i bruks, på seriös nivå.
De är väldigt aktiva & kan vara svåra, men otroligt lättlärda & följsamma.
De kan passa dig, men det beror på främst din hundvana och ditt intresse av att jobba med hunden.
Jag upplever mallen som aktivare än genomsnitsschäfern.
Har du kollat in några bullhundar?
Amstaff, staff? De besitter i regel ingen vakt men brukar ändå inge respekt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1 Tack för svar. Då blir en Malle kanske för aktiv för mig. Jag har haft hund sen jag var 3 år och har då haft Rottweiler, schäfer, shitzu (stavning), pappilon/dvärg pinscher, Mittelspitz. Sen har jag även varit väldigt mycket hundvakt åt olika raser som bullmastiff, husky/schäfer, briard, Jack Russel och lite andra raser. Så "hundvana" har jag, men just med seriös bruksträning har jag inte. Men är intresserad av att börja och testa. Amstaff är inte riktigt min typ av hund, lite för "stimmig" eller hur man ska säga. Ville ha en när jag var yngre, tills jag jobbade på ett hundagis med amstaffs, då kände jag att de var ingen hund för mig. Det jag älskade med vår schäfer var att hon lärde sig allt direkt. Hon var så lätt att ha med att göra också.
Tervueren, är den lika aktiv som mallen? Är de bara pälsen som skiljer? :)
Jag tror nog att alla belgare kräver mer än du vill. Jag upplever i alla fall alla belgare som mer krävande än vad en schäfer är.
En staffe då? De är dock mindre men även de brukar inge respekt. Jag upplever de som lite lugnare än amstaffen, men det kanske bara är de indivder jag träffat :)
Fördelen med eurasiern är ju att den inte bryr sig om främmande människor. Jag upplever att människor inte är lika intresserade av att hälsa på hunden om den är totalt ointresserad av dom.
Mvh Linn
#4 okej, tack! Men om vi går över till schäfer som egentligen är drömhunden. Hur mycket behöver de varje dag egentligen. När man läser på rasstandeder osv. så framgår inte de direkt. Känner inte att någon "bullras" passar mig. Inte super förtjust i deras päls heller.
#5 Schäfer kräver en del, men där kan man inte räkna per dag. Men man bör hålla på aktivt med några bruksgrenar flera gånger i veckan, till exempel spår, skydd osv. Men! Vill du väldigt gärna ha Schäfer, kolla efter omplaceringar. Finns massor av schäfrar som faktiskt inte har den arbetslusten, och nöjer sig med lite mindre motion och aktivering än bruksschäfrarna. :)
Annars.. Leonberger? Eller Grand Danois?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag skulle rekommenadera en Eurasier till dig ;)
I'm out 
Mallar är enligt mig mer jobb med än en schäfer och ska du ha en malle ska den antingen vara i tjänst eller så ska du jobba mycket, mycket med den i bruket.
En bruks schäfer är mindre "extrem" i arbets kravet men det kräver ändå mycket.
Tervarna och Grondondael har jag fått uppfattningen om att de är "lättare" och betydligt vekare än mallen, laekenos kan jag inte yttra mig om.
Något du ska tänka på om du tycker det är obehagligt med människor och skaffar en hård hund så kan hunden ta efter på dig och då får du en hund som inte trivs med människor allt viket kan potentiellt bli en problemhund.
Vill du ha en hund som kan uppfattas lite obehaglig så tycker vissa att leonbergern är det pga dess storlek men de är väldigt trevliga hundar de jag träffat och hört talas om, inget direkt om man vill ha en riktig arbetshund dock.
Skotsk hjorthund har även "skrämsel storleken" då de är 71+ cm
Staffe vore kanske något? :)
En ras flera ofta backar för och visar respekt för :)
-

#9 jag har inte stött på en enda som backat för min fjantbull… Dom är inte speciellt respektingivande, snarare verkar fler och fler ha fått upp ögonen för dem. Gamla som unga kommer fram och tycker att hon är en fin liten hund. sedan är alla staffar jag stött på otroligt känsliga, helt tvärt emot vad folk tror. Dom snappar upp sinnesstämningar och kan reagera på dem ganska starkt. Staffar är inga hårda hundar… Har man som ts, rädslor, är risken att du har en staffe som reagerar på det och blir osäker och utåtaggerande. Min hund började helt plötsligt höra utfall mot anda hundar, och det var först när jag insåg att det var för att hon kände av min oro som jag kunde få bukt med det. hon är otroligt känsli. Rolig men känslig. Nu ville ju inte Ts ha en staffe alls. Att folk backar för en staffe känner jag dock inte igen. Däremot kastar sig om halsen på henne för att staffar ju är så snälla och härliga hundar :)
En schäfer KAN funka om du lägger ner OTROLIGT mycket tid på uppfostran.
En schäfer måste inte hålla på aktivt med någon direkt tävlingsport. Bara se till så att de får utlopp för någon mindre aktivitet och promenader så kan de schäfers som uppfostrats bra leva på de. Min går ut mellan 2- 2 1/2 timmar om dagen och sen nosar lite godis på trädgården eller gör något mindre spår/sök arbete då och då. Hon är tre år gammal. Sen tränas hon aktivt ibland, men inte lika mycket som förut, men hon bryr sig inte så mycket.
Sen beror det ju på vilka linjer du väljer. Du kanske inte direkt ska ta en hårt avlad bruksschäfer direkt.
#6 Träna skydd är något jag alltid velat testa, men har inte direkt satt mig in i det och läst på. Får en "vanlig". Människa träna det? Om jag skulle köpa en schäfer så vill jag helst ha en omplacering, har kollar på försvarsmaktens och såg att man kan skicka in intresse om att ta hand om en av deras hundar som inte klarat proven. Ja Leonberger har jag alltid varit förtjust i, mem får nog lära på lite om de, eller m någon hör har en som kan beskriva lite hur de är. #8 skotsk hjorthund har jag aldrig hört talas om, får kolla upp den :) asså jag är inte en rädd och nervös människa och är inte rädd för att träffa människor :p Är bara rädd när man är ute och går på kvällen då det är mörkt och vet inte vad man kan möta på för någon. Och sen bor jag på landet just nu, och här kan folk komma oinbjudna och klampa in i huset, utan att man känner de. Och då vill man ha en hund så folk inte vågar stampla in lixom. Jag har precis slutat på ett arbete där min "chef" var en väldigt obehaglig människa och har varit anmäld för väldigt mycket saker och han är 50+ och har skickat sms till mig om väldigt fel saker (jag är 19år), och känner att det är väldigt obehaglig nu då han är kapabel till det mesta, och vågar inte gå ut på kvällarna själv med min "dunboll". Men just att föra över min "rädsla" till hunden tror jag inte jag gör (har inte gjort de på mina två nuvarande hundar). Som sagt har jag alltid gillar leonberger, men får läsa på lite om den. Vill ha en hund man kan jobba med, och vet inte hur arbetsvilliga leonberger är :p Har också fått uppfattningen om att fler och fler "mister" respekten för amstaff mm.. Och känner att den rasen inte passar mig :/
Försvarsmaktens hundar går inte längre att registrera i SKK och då räknas dom som blandras och får få inte vara med i utställningar, prov och vissa tävlingsgrenar som bara är öppna för registrerade brukshundraser.
Tror Skydd tillhör en sån gren.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#13 Det visste jag inte. Trodde de bara använde renrasiga med bra bruks linjer bakom.. Då "sket" sig den planen..
#12 Många misstar leonbergen som en ren sällis pga storleken.
Men det är faktiskt hundar som bör få sig lite hjärngympa och trivs bra med aktivering. Väldigt aktiv ras om man själv vill det.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund