Sår: era bästa tips?
Vad tycker du är bästa sättet att ta hand om sår? Har du några bra tips?

Beror på vad som orsakat såret, hur stort det är, hur djupt och vart på hunden det sitter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Grundtipset är steril koksaltlösning, frisk luft och ljus. Men det beror på många saker, som #1 skriver.
I detta fallet så är det ett skavsår på benet orsakat av kläder. Det sitter i benvecket. Tre av benen har nu läkt men detta sista har gått upp och såsar sig lite. Egentligen är det lättläkt om det bara fick vara ifred. Jag testade med en tratt men den skaver. Vill ej att hon ska få skav runt halsen i försök att läka ett annat skavsår. :O
Min metod just nu är att rengöra såret 2-3 gånger per dag och smörja in med proteinsalva. Använde tidigare alsolsprit men testade idag att köpa Fyra Ess sårspray. För att hon inte ska komma åt att slicka på såret så har jag tagit en strumpa, klippt bort "tårna" så att det blir en strut, satt fast denna med latexbinda över och under såret. På detta sätt så blir det väldigt luftigt just över skavet då strumpan är rymlig. Om jag känner att jag kan ha 100% koll på henne (vilket i princip bara är om jag håller henne i famnen känner jag) tar jag bort strumpan.
Mitt stora problem är att hon går på hunddagis om dagarna och jag kan inte riktigt begära att personalen ska rengöra och pilla med såret. När hon är där så lindar jag in med en annan slags binda som egentligen är ett plåster. Det ska även gå att använda direkt på kraftiga blödningar så jag antar att det är ok för skav.
Nu är detta fjärde dagen och jag får det inte att torka. Tror det är dagistiden med ett åtsittande plåster som är problemet. Hoppas att det ska hinna torka och bilda sårskorpa under helgen om inte annat.
Men finns det någon supersalva eller medel som kan underlätta?
För skavsår skulle jag absolut säga koksaltlösning och luft. Ingen salva, inga plåster, rengöring bara om det verkar infekterat.
#4 Har du något tips på hur jag ska få henne att inte slicka på såret? Hon pillar ju bort ev sårskorpor om hon får möjlighet till det. Det går ju inte att ha koll på henne jämt, speciellt inte när hon går på dagis. Dessutom behövs någon form av skydd under promenad. Det är så blött och lerigt här.
#5 Sätt på hunden en munkorg i nät, då kan de inte slicka lika lätt.
Sårspray svider utav bara den, det skulle jag inte sätta på en hund. Duscha såret och håll det luftigt. I Sverige har vi så pass rent vatten att koksaltlösning är överflödigt, den är inte desinfekterande överhuvudtaget.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Bitsår: Alsossprit och veterinär. Det kan vara djupa skåror i huden som vi inte ser.
Annat sår som inte är infekterat: koksaltlösning, öppet och torrt.
Aldrig salvor på sår, det stänger igen som ett lock och du kväver såret.
I detta fallet, verkligen inte alsolsprit då såret inte är infekterat. Sprit dödar inte bara dåliga bakterier utan också läkningsceller.
Tratt på så att hunden inte slickar, låta hunden ha bandage på under promenader och sedan under uppsikt i den mån det går. Andra hundar får inte slicka eller greja på såret, så det är uppsikt eller att vara ensam.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack för svar. Då vet jag lite mer hur jag ska agera.
Munkorg är jag skeptiskt till av dom bilderna jag googlat fram. Tror hon kommer kunna slicka ändå. Däremot så ska jag åka och köpa en ny tratt imorgon (den jag köpte var ändå för stor) och sy någon specialkrage till henne att ha under så den inte skaver.
Hur vet man förresten när ett skavsår har blivit infekterat eller ej? Ett skavsår är väl alltid rött menar jag?
#8 no no till munkorg, det funkar inte. Låter bättre med tratt :) Man ser lätt när ett sår är infekterat, det varar och är väldigt rött och ömt runt omkring, lägg in bild här?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6: Inte desinficerande, men ren. Jag håller mest till i stall med skitiga slangar och odrickbart kallvatten, men kranvattnet hemma i badrummet är förmodligen tillräckligt rent i de flesta fall. Dock de praktiska småflaskorna med steril koksaltlösning oändligt praktiska att spola inne i sår med, det kan bli meckigt under kranen
.

Jag funderar på den där bindan hon har på dagis, att man stoppa akuta blödningar med den behöver ju inte betyda att den är så bra på läkande sår. "Plåster" tolkar jag som något plastigt. Går det att ha något emellan plåsterbindan och själva såret kanske?
#11: Det där ser absolut inte infekterat ut. Är det infekterat är ytan fuktig/kladdig och det luktar illa. En tratt som hindrar slickning och ett par dagars väntan borde räcka. Så länge sårytan är hård gör det inget om det skvätter lite vatten och skit på det. Spola bort smuts genom att låta lite vatten rinna över skorpan när ni kommer hem från promenaden.
Jag har lindat in henne som en liten tortilla i en filt nu så hon ej kommer åt såret… i väntan på nya tratten. XD Mysigt tycker Rose och slumrar vidare.
#9 En välsittande munkorg fungerar alldeles utmärkt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#15 Hur pass mjuka är dem? Kanske skulle kolla i affären imorgon ändå?
Min hund har extremt känslig hy… mycket känsligare än andra nakenhundar. Därför känner jag mig osäker kring att sätta något över nosen/huvudet. En krage känns mer hanterbar. En linne med lång krage bör räcka att ha under för att den inte ska skava.
Detta skavsåret uppkom av en sketen söm i overallen. Tydligen blir sömmarna för hårda för henne när jag syr i dubbelfleece. Hon blir även röd bara av att ha ett plåster sittandes.
#16 Min är i plast och den är mjuk, du kan ju även vaddera de delar av den som ligger an mot hunden.
Munkorgar är jättebra att ha att ta till om hunden skulle skada sig och ha ont, så slipper man riskera att bli biten när man flyttar på den.
#17 Har du någon bild på en bra modell? Så jag vet vad jag ska leta efter. ^^
#18 Jag har en sådan här enkel: http://www.pwss.se/product.php?productid=14129&cat=1208&page=1
Men det beror ju helt på hunden vilken som passar, kapplöpningsmunkorgar är exempelvis väldigt enkla att böja och forma.
Tack tack.
Trattskydd färdigt. ^^

Yoda är expert på skavsår, senast det var riktigt illa och han vägrade ge fan i det så satt jag (kommer nog bli totalt mordhotad nu) ett Salvemed Antibact plåster, var vattentätt oxå och skulle låta huden andas (enligt baksidan på förpackningen)
Efter några dagar hade han kissat loss det, satt på frambenet och såret var läkt under!
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Tycker denna produkt är suverän, http://www.resklar.se/se/art/flytande-plastervardande-gell.php. Först för att stoppa blödningen vid något större sår, sen tvätta bort och sätt på nytt lager. Sitter som en skyddande hinna men andas. Ser till att vatten inte kommer åt såret och att det inte blir någon infektion. Har räddat mig inte minst under resor då det alltid händer på sämsta möjligt plats och tid. T ex att hunden kommer åt något på ett tåg som precis ska gå. Bara se till att ha sårtvått med sig i engångsflaskor och denna så är det klart. Dock måste hunden låta bli det, det finns illasmakande spray att ha ovanpå men inte alla hundar bryr sig om det och då är det tratt eller var nu såret sitter så kanske en löst sittande tröja kan hindra hunden.
Aloe vera, har det till alla sår och jag har lappat ihop min hund ett X antal gånger - vinthundssyndrom ;) Väldigt bra och läker fort. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Föresten Hildgrim, har ni provat såndär uppblåsbar tratt? Har funderat att ha till Yoda men med hans tur så lär han nog få skav av en sån oxå -.-
https://www.instagram.com/aros_yoda/