Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8898 ggr
Levijo
4

Hundar med lockig/lång päls

Jag upptäckte idag att jag tål hundar med lockig/lång päls bättre än korthåriga hundar och skulle därför vilja ha tips på raser som har den typen av päls, FÖRUTOM Pudel. Pudeln är en ras jag aldrig lixom "klickat" med, om man säger så. 
Det jag letar efter är typ pälsraser

Det jag har att erbjuda är: 

• Dagliga promenader

• Drag Weight

• Springpole (om hunden har intresse för det)

• Shaping

• Dogparkour

Det kommer vara en aktiv sällskapshund och jag kommer nog inte orka satsa på någon hundsport. 

Önskvärt: 

• Inte liten
  • Lugn/stabil
  • låg skärpa
  • Generellt sett bra med andra hundar
  • Inget larm
  • Behöver ej ha massor av will to please
Sugar Mist
1

Portugisisk Vattenhund? :)

-

[Nalle-]
0

Det du söker är alltså en hund som inte fäller, har jag förstått dig rätt då? 

Jag kan faktiskt inte komma på någon ras alls som stämmer in på alla dina önskemål. Det finns ju en mängd trevliga sällskapsraser i rasgrupp 9, som bichon havanais och coton de tulear för att bara nämna ett par, men det är ju små hundar och inga som direkt passar att dra någonting med (någon får rätta mig om jag bara är fördomsfull). Större raser som finns är ju tex lagott eller portis men min uppfattning är att det är hundar som kräver att få jobba en hel del med huvudet. Vilka krav är viktigast för din framtida hund?

lizton
1

Bichon frise´vet jag flera allergiker som tål. Bichon havanais är en släkting till den.

Tibetansk terrier?

http://www.skk.se/hundraser/tibetansk-terrier/

En del allergiker tål japansk spets.

molam
0

Inte en liten Ras Men Bearded Collie, en av dom få hundraserna pappa tål

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Levijo
0

Bichon Frisén var hunden jag luktade på och upptäckte att inget hände, så de funkar ju allergimässigt. 

#2 Jag pallar helt ärligt inte ha en liten hund, så det är en väldigt viktig punkt. 
Problemet är att dessa typer av ras är några jag aldrig dragits till typ. Jag föredrar vinthundar och muskelhundar

[Nalle-]
1

Schapendoes kanske kan vara någonting iofs, vet flera schappar som lever som aktiva sällskapshundar.

Levijo
0

Ja justeja! De hade jag glömt bort! :)

Obergdaphne
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ja schappar är så snälla och fina vi har en och hon och när vi har våran kompis på besök som är alergisk och om inte katterna skulle vara där så skulle han inte ta tableter för bilder på schapendoes så kan du kolla hos våran uppfödare för på internet så fins det många bilder på väldigt ut kammade schapendoes så våran uppfödares sida är trolltorpet.se tror jag det var. Lägger in bild på våran schappe När hon hadde päls men nu är hon trimmad.

Mischa
2

perro de agua espanol, barbet, kerry blue terrier, softcoated wheaten terrier, svart terrier, bedlington. Sedan finns ju lagotto romagnolo, curly coated retriever och briard samt trimraser som ex. airdale, bouvier des flandres och schnauzer som inte fäller särskilt mycket. Men jag antar att det var kombinationen av långt och lockigt du eftersökte.

≧◔◡◔≦

Wellcraft
2

Jag tänker bedlington terrier då det du erbjuder låter som något en sådan hundtyp skulle gilla. Jag har enbart träffat härliga representanter av rasen, men det är viktigt att vara medveten om deras förflutna som kamphund, men jag tycker inte hundaggressivitet är särskilt vanligt för rasen - snarare är det vanligare med agg mot vissa enskilda individer.

Annars tänker jag lagotto, har en själv. Rasen har haft problem med mentaliteten pga de blev alltför populära, alltför fort. Men nu är det inte direkt raketforskning att hitta en lagotto som de ska vara - dvs stabila.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Levijo
0

Raser jag är ute efter är några som kräver måttlig pälsvård (Tex bad och trim/klipp). Den behöver inte nödvändigtvis vara både lockig och långhårig, det kan vara antingen eller :)

Levijo
0

Schnauzern är en ras som verkligen tilltalar mig, tror ni att den skulle kunna funka?

Karolina-H
1

Det finns en hel del icke fällande raser men jag har svårt att hitta någon som passar in på dina önskemål. Kerry Blue terrier och softcoated wheaten terrier och de andra terrier raserna går bort i och med att du inte vill ha skärpa och att de inte ska larma då detta är något som är typiskt för en terrier. Har själv en kerry blue så¨vet vad jag pratar om.

Sen vill du inte ha någon liten hund så de flesta i rasgrupp 9 som skulle kunna passa går ju bort de med. Sen skriver du nu att du vill ha måttlig pälsvård och då går ju de långhåriga bort så som schapendos och tibetansk terrier som kräver en del pälsvård. 

Någon föreslog Bouvier högre upp men den är ingen bra allergihund utan den har mycket stöv och är väldigt allergiframkallande.

Codeavalone.blogg.se

Wenniz
0

Curly Coated Retriever? Jätte trevliga hundar men kräver dock viss aktivering. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
fridarebecka
0

Är tibetansk terrier för liten?

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Wellcraft
0

#13 Absolut. Dock skulle jag säga att riesen går bort då de är just bruksare och inte aktiva sällisar.
Men spana in standard schnauzern, grymma vovvar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hildgrim
0

Vad menar du med lång päls? Jag tänker på din allergi och att pälstyper skiljer sig mycket åt.

Belphi
0

Rent generellt så kan allergi visa sig olika, även om du tål en viss långhårig ras, kanske du inte tål en annan! Värt att tänka på när man kollar upp ras/er. Min pappa är nämligen allergisk, han klarar inte korthåriga hundar riktigt, typ, staffar och rottweiler, inte heller goldens - men min collie klarar han utan att få några riktiga allergi-känningar. (Förövrigt klarade han av att träffa uppfödaren och hennes hundar med, något ingen trodde skulle funka.)

Kommer dessvärre inte på någon ras eller så, men besök de hundraser du är intresserade utav innan du bespetsat dig på en viss ras.

Mischa
0

Såg nu i efterhand att jag inte tog hänsyn till dina kriterier, precis som vissa påpekat så passar en del av dem inte in.

≧◔◡◔≦

Levijo
0

Det jag menar med lång päls är väl att den ska vara ganska rak (Tex LH Collie funkar INTE) och behöver badas regelbundet. Vill inte behöva förstöra en päls genom att tvätta för mycket lixom. 

Terriers passar mig inte särskilt bra ändå. Är inte direkt knäfallande för terriertemperament. 

Hur mycket pälsvård kräver Schapendoes och Tibetansk Terrier?

Levijo
0

Eftersom jag är så himla svag för vinthundar är jag lite sugen på en Afghanhund

Wenniz
0

Afghanen kräver ju en hel del när det kommer till pälsvård - om man gillar hålla på med päls har man kommit rätt ;), sedan är de inte världens allergivänligaste hundar om det bara är håret (och allt annant som spelar in) du är smått allergisk mot. :) Jag själv tål Pudlar, Lagottosar osv men inte mina egna av strävhår och underullspäls hundar. :P

• Nederlandse Kooikerhondje -
Levijo
0

Hur menar du med att de inte är de är allergivänligaste om det bara är håret? :) Är lite trött och får inte ihop meningen i huvudet 😂
Alltså jag börjar tycka att pälsvård är roligare och roligare, men 4 h/vecka (minst) skrämmer mig lite som första pälsras 🤪

molam
0

#24 Jo att om det är pälsen du reagerar på så är inte Afghan de bästa hundarna att ha då afghanens päls är inte allergivänlig.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Levijo
0

Aha, det var så ni menade. Afghaner är lite svårare att träffa verkar det som också.. Finns inte så många i mitt närområde.

lizton
1

Irländsk terrier

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/irlandsk-terrier/

Jag känner till  några allergiker som tål samojed. Dock mer krävande än en sällskapshund.

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/samojedhund/

Det finns de som tål eurasier också. Eurasiern är en släkting till samojeden. Det är en sällskapshund som är betydligt mindre krävande än samojeden.

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

wonderland
1

Jag har en perro de agua espanol-även känd som "Spansk vattenhund" De har lockig päls och fäller inte, man kan hålla pälsen trimmad eller låta den växa och bli långhårig, jag föredrar dem lite lurvigare, låter man pälsen växa till sig riktigt ordentligt så bildas det dreads. Min erfarenhet av rasen: rolig och måbgsidig, lättlärda och arbetsvilliga, men riktigta myshundar också. Min tik skäller i princip aldrig, tyst och lugn. Tränar henne i agility, lydnad, freestyle, spår/sök, apportering, drag, även tränad i bevakning tidigare. Hennes kullsyskon tävlas i bland annat lydnad/rally lydnad. Mångsidig hundras, lämplig för både den sportiga människan och barnfamilj.

Sugar Mist
0

#1 Portisen har nu också en ifokussida som du kan kika på om du är nyfiken :)

-

julia12313
0

En ras jag känner till, Lagotto Romagnolo är en mellanstor ras med lockig päls :) Dom är inte direkt vakthundar men varnar gärna med ett skall när någon kommer. Den är också ganska lätt att aktivera, är också "känd" för att gå bra ihop med andra hundar, även om det kan skilja sig från individ till individ.  Den är också en stabil hund iallafall har dom jag träffat varit så :) Jätte fin hund som däremot kan behöva trimmning då och då då pälsen växter en del, iallafall en trimmning runt ögonen. Och kräver inte speciellt mycket bad, bara efter behov.