Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3106 ggr
Arashi
0

signalkänslig hund

Har ni några tankar eller erfarenheter om hur man tränar en hund att inte bry sig om andra människor som "skäller" på sina hundar tex på klubben, under kurs eller tävling? om man själv har en signal känslig hund. När jag har varit med om de tappar min hund all fokus på träningen och vill bara fram och "fjäska" till vem de nu va som skrek, de vill man ju inte ska hända på tävling… och hur är de bästa sättet att hantera en sådan situationen när den uppstår?

peafie
1

Ignorera. Min hund var likadan och reagerade exempelvis väldigt starkt på någon tv-reklam där de skriker "nej" upprepade gånger. Andra personers visselpipor var en annan triggande signal, liksom när andra hundar är olydiga och blir tillsagda. Jag har bara ignorerat den andra hundföraren eller vad det nu kan vara som utlöser situationen och numera har hon vant sig vid såväl tv-reklam som andra hundförares korrigeringar. Beroende på vad vi pysslar med kan jag även sänka svårighetsnivån på det vi håller på med och istället fokusera på och belöna koncentrationen. Hon kommer alltid vara känslig men numera noterar hon bara att någonting händer utan att "ta åt sig" av det.

Bloggen     ○    Instagram

Majken!
1

Du behöver träna på just den biten, träna i en grupp där dina kompisar är stökiga och brötiga så din hund vänjer sig vid situationerna.

Arashi
0

ignorera är de jag har kört på, tror han har blivit lite bättre med åldern, men kanske är för att vi inte stöter på såna situationer lika ofta längre. Brukar säga åt folk att ignorera han om vi går med hundarna lösa, så de är den metoden som gäller alltså. Jobbigaste är ju när han tappar fokus på träning och bara blir fokuserad på den som sa åt sin hund. ska prova att sänka kraven på de vi höll på med för att få tillbaka hans fokus, kanske  ska prova att kampa och bara börja leka med honom för att få honom att sluta bry sig om "störningen". Just nu har jag inte varit med om de på länge men får testa nästa gång de händer och helt enkel totalt ignorera människan som skäller och fortsätt försöka jobba med de vi höll på med.

#2 haha aa får ta å leta upp lite stökiga människor så ja får träna :P Får försöka utsätta oss lite oftare för såna situationer under träning så han får en chans att vänja sig.