Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3181 ggr
Arashi
1

"Ryggsäcken"

Jag satt och funderade på hur man uppfostrar och hanterar olika "valp beteenden" på ett positivt inlärnings sätt och började fundera över ryggsäcken eller liknande, där man håller fast en övertrött valp tills den slappnar av. Jag själv tycker de är en väldigt bra övning för att träna lugn i valpen, men man håller ju trots allt fast hunden mot dens vilja. Är denna metod då ok om man endast tränar med positiv förstärkning? åsikter  och funderingar mottages :)

Hiro
2

Tanken är ju inte att man ska hålla fast valpen enligt mig, jag satt skräddare fast med fötterna mot varandra och ville min valp gå över den "ben gränsen" blockerade jag och "knuffade" in henne inom mina ben igen, när hon slappnade av klappade jag henne en liten stund innan jag reste mig upp och gick iväg :)

Ambrose
6

Att träna hund och uppfostra hund tycker jag är två helt olika saker, och i uppfostringssyfte kan man inte enbart använda positiv förstärkning. Då man använder sig av ryggsäcken tycker jag att det är uppfostring. Man visar för hunden att "Nu tar vi det lugnt". Man frågar inte snällt, man mutar inte med att godis. Man talar om för den vad som gäller. Uppfostran.. och det är helt ok och nödvändigt :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Em_
1

Det är ju inte enbart positivt för valpen. I vissa situationer har man dock inte så mycket att välja på. En hund som är galen i fåglar kan vara helt omöjlig att avleda. Beteendet är självbelönande så att ignorera kommer inte leda någon vart. Då kan man välja mellan att skälla ut hunden, släpa den därifrån i kopplet eller köra ryggsäcken. Att släpa den därifrån löser visserligen den akuta situationen, men snart dyker nästa fågel upp… En utskällning kan ge önskat resultat men kan lika gärna förvärra beteendet och tär på relationen. Visst är ryggsäcken ett tvång, men det är ett konstruktivt sätt att lära valpen att fungera i vardagen.

htt
0

Jag har kört ryggsäcken med båda mina valpar och ingen har tagit "illa upp" utan bara verkat lättade över att någon faktiskt gick in och "styrde upp" lite genom att tala om att det faktiskt är vila som gäller.

IngridSvensson
1

Jag körde ryggsäcken när min Lunedhund var en tokig valp. Han blev ofta övertrött och bet en otroligt mycket. Han slocknade dock nästan på en gång när man hade han i ryggsäcken och smekte honom över bröstet, så det hann aldrig bli något riktigt tvång. Har gjort det nu när han fått ryck i unghundsåldern och det har bara gjort gott för honom tror jag. Vissa hundar behöver få mer hjälp med att ta "time-out".

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Arashi
1

jag använde själv den på min hund när han var valp och tycker att den fungerade väldigt bra, gjorde dock så att i början krävde jag bara att han skulle slappna av en halv sekund innan han fick gå, sedan ökade jag tiden mer och mer när han förstod vad de gick ut på.

kom bara att tänka på de här när jag "för skoj skull" satt å funderade på vad man kunde ha gjort annorlunda och hur man kunde ändra sättet att träna /uppfostra vissa typer av bus beteenden. Från att korrigera till att använda en positiv metod , alternativt förebygga dom olika sakerna och då började fundera över vad man kan klassa ryggsäcken som, de finns ju dom som endast tränar positivt även i uppfostran så de går ju absolut.

Å andra sidan om hunden tycker de är mysigt, slappnar av och kanske till och med somnar så borde ju inte ryggsäcken va något negativt utan tvärt om positivt för hunden hmm…

kul att se att så många verkar ha fått bra resultat med ryggsäcken, jag kommer nog absolut använda den även på min nästa hund, jag var dock lite dålig på att använda mig av den utomhus vilket nog hade varit till hjälp, hade försäg vinter valp så blev inte så mycket stilla sittande då.