Vad kan man ge hunden?
Måste ju tydligen skriva tre inlägg för att få tillgång till fotoalbumet..
Undrar om någon vet nån bra sida där man kan se vad man hundar kan äta och inte? Skulle va bra att veta vad man kan ge sin voffe och inte. Häromdan var Eros väääldigt sugen på att smaka jordgubbar t.ex.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jordgubbar brukar jag ge min hund, annars går hon själv och plockar dom ur landet ;). i småa mängrder ger jag henne. annars brukar jag ge min hund små frukt och sallads tallrikar på maten *mums* ger inte min hund bullar, kakor och godis. men en sak som är bra att veta är ju att lök och cholkad är giftgt.
hoppas o se fina bilder i fotoalbum senare// Marre

De kan äta det mesta om de inte är känsliga för något särskilt. Man ska dock inte erbjuda dem choklad, för de kan i för stora mängder förgifta dem, med dödlig utgång om man har otur.

Det behöver inte ens vara särskilt stora mängder av choklad…beror lite på hurdan det är, men ju mörkare desto farligare kan man väl säga som vägledning.
Min ena hund gillar morötter,bara när hästarna får,blåbär går ner med.Den andra gillar jordgubbar,smultron plockar hon själv,häromdagen länsade hon morsans plantor,det såg kul ut när hon plockade.

Jag ger mina hundar nästan allt de tycker om. Morötter, banan och rå potatis är väldigt poppis, och jag ger faktiskt choklad också, fast då bara till min äldste kille som älskar choklad och som jag vet inte är överkänslig. :)
Det var väl inte så längesedan man kom på att choklad var så pass farligt för vissa hundar, eller har jag fel?
Jag hade ingen aning om det när min kille var liten, utan han fick choklad då och då, men som tur är har han inte tagit skada av det. Ganska skönt ändå att jag vet att han inte är överkänslig.

Jag har för mig att både choklad och lök lagars i kroppen på hunden, så att även om de får bara lite, så kan det vara farligt i länden.- Chokjlad ger jag aldrig, och jag är mycket noga att inte löämna min 70% framme, så att någon av tjuvarna här hemma tar den.
Mjölkchoklad är nog mindre farligt, då kakaomängden i dem inte är så hög, fast då är det desto mer socker, och det är ju inte direkt nyttigt det heller…
Lök ger jag inte till hudnarna, men är det lök i vår mat och de får rester, så får de äta löken med, då det inte blir stora mängder.
Här är favoriten frysta kycklingklubbor som mellanmål eller istället för en middag, märgben går alltid hem, ju mer köttiga desto bättre. Några av hundarna, främst Vidar, älskar all frukt, och tigger gärna för att få skruttar eller sista tuggan av det mesta. Han plockar glatt blåbär och smultron i skogen. Husse muttrar alltid när han cyklar med Freja, som alltid är en hejare på att dra, men gärna letar smultron istället, några veckor i slutet av sommaren! 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fågel och fisk har man ju hört, då pga benen. Men det beror ju på vad det är för sort, och i vilket tillstånd (rå, kokt, fryst). Katter kan ju få b-vitaminbrist (tror det var b-vitamin i alla fall) av för mycket fisk, hur är det med hundar?
Flaska vin hör kanske inte till hundars vanliga byten…men är det fest så är det :D

Choklad är tydligen väldigt farligt för hundar. Jag tror hjärtrytmen kan bli ojämn eller för snabb, eller nåt. Det är kakaon de inte tål, har jag hört. Har de fått i sig choklad kan det vara bråttom till veterinären! Men som någon annan sa, mjölkchoklad är nog inte riktigt lika farligt eftersom det innehåller mindre kakaomassa.
Lök är visst inte heller bra, har hört att det lagras i kroppen. Man ska inte ge några ben som börjar på F, pga att benen är farliga för hunden. Det är väl oftast att de flisar sig lätt och kan vara livsfarliga för hunden att få ner i magen. Det gäller alltså fågel (kyckling bl a), fläsk, fisk.. något mer kanske det var?
Detta är det jag har hört att man inte ska ge hundar, men jag har nog glömt nåt.

Hittade detta på http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31029
"Chokladförgiftning
Det är inte bara människor som tycker om choklad, även våra hundar äter med förtjusning choklad om de kommer åt. Choklad innehåller ämnet teobromin som är giftigt för hundar. Även små mängder som ges vid upprepade tillfällen kan ge förgiftning eftersom teobromin bryts ned mycket långsamt hos hund. Ju finare och mörkare choklad desto farligare, eftersom halten teobromin är väsentligt högre än i ljus choklad. Även i den mörka chokladen varierar teobrominhalten, mellan 4,5 till 16 milligram per gram choklad. Giftig dos är 20 milligram per kilo kroppsvikt och dödlig dos är 90 till 250 milligram per kilo kroppsvikt. Det innebär att en liten hund som väger 5 kg, kan bli förgiftad av 1 1/2 gram riktigt fin mörk choklad med hög teobrominhalt. Samma hund kan i värsta fall avlida av 6 gram.
Symptom på chokladförgiftning
Efter 4-5 timmar börjar man att se symptomen och symptomen är många. Teobromin är ett stimulerande medel så hunden kan bli orolig, upphetsad, darra, få hjärtklappning, oregelbunden puls, kräkningar, diarré, ökad urinproduktion, ökad törst, epilepsiliknande anfall med kramper, medvetslöshet och död."
Fläsk, fågel och fisk. Men det är inte köttet utan benen som är farligt. Tar man bort köttet från benen så är det fritt fram. 
Choklad, lök och mögelost är andra saker jag hört är farligt för hundar..så det undviker vi.
Ha en bra dag. 

F-benen är farliga när de är tillagade, inte råa.
Min golden har fisk som proteinkälla (tillsammans med ägg, keso och kesella). Hon får antingen råa fiskblock (nbenfritt) eller strlömminbg som kokats över en timme och mosats, då benen är mjuka och ofarliga. Kyckling får våra hundar ofta, även andra ben, men alltid rått.
MVH Elin

Jag ger aldrig mörk choklad i någon form, utan bara mjölkchoklad, Marabous, som egentligen har så lite kakao i sig att den inte borde få kallas choklad. Och då kanske en liten ruta en gång varannan månad, till en 45-kiloshund, så jag tror inte att han tar någon skada av det precis. :)
F-ben har jag också hört ska vara farliga, men då om de är tillagade på något sätt, eftersom de blir som splitter när hunden tuggar på dem. Många som utfodrar sina hundar med BARF (rå föda) ger ju kycklingvingar och annat från fågel.

Det där med F-benen är nog en allmän rekommendation främst till folk som ger hunden rester från middagen, kan jag tänka mig.
Choklad undviker jag helt, ser ingen anledning till att ge det då det ändå bara är onyttigt och man vet ju inte risken med det. Då kan man lika gärna ge hunden en ostbåge istället om man vill ge den människogodis. ;)

#14, det är ju sant! Men det enda jag äter i människogodis-väg är just choklad, så då mååååste jag ju bara ge honom en liten bit.. ;)

#14 Det tror jag med på. När det gäller att ge rester till hunden finns det ju annat också att tänka på. Att undvika alltför kryddigt, och att stekt potatis går rakt i genom (jag tror inte det är direkt skadligt, men det är ju ganska onödigt åtminstone).
Och så kanske man ska påpeka, även om de flesta har vett nog att förstå det, att hundar inte är så mycket tåligare än oss gällande bäst-före-datum och gammal mat.
Roligt att få höra att det inte bara är Eros som tycker om så "skumma" grejer! :) Han äter ALLT! Men han kan ju tyvärr inte få allt han vill ha, stackarn :)
Men sallad, frukt, bär.. Allt som erbjuds! Häromdan tänkte han till och med sätta i sig en citron, men då sa jag stopp. De kan väl ändå inte va gott? :)
Till favoriterna hör korv, rostbiff och såklart grisöra!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

min får allt!
Jo jag sa allt!
Råa frösna kycklingvingar….rå potatis…majs, gurka och tomate och allt han äter i grönsaks väg, annrs så hämtar handet själv i rabatten *hihi*
Lika så i frukt väg.
Han får rå ox-knutor direktfrån frysen, råa ox-margben direkt från frysen.
så låt dem pröva sig fram. allt är ätbart i lagom mängder.

Vår labbe äter jättemycket krusbär och hallon… och en hel del äppelkart. Men snart börjar äpplena bli klara och sen har vi äpplen till oktober ungefär OCH det älskar hon ännu mer. Om man inte har koll kan hon äta hur mycket som helst. Och för att inte tala om den taggiga nyponbusken, där kan hon stå i en timme och äta nypon. Dålig i magen av bär och frukt? Nepp!
Japp gurka, tomat och framförallt morot är hon också jätteförtjust i.
Jag tycker den här boken är rätt bra:
Nu kommer jag dra upp en urgammal tråd (men då får jag ju också medalj :D) XD men jag sökte på sajten och denna var väl den bästa ändå då det är bättre att hitta trådar än att skapa egna liknande trådar och skapa överflöd av samma tråd :p
Hur är det med jordgubbar? Har hört att det inte är bra för hundar eller har jag fel? Har hört den en del säga att det är farligt andra har sagt att det är heeelt ok i rätt mängd, så vad är då rätt mängd?
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Alltså min lilla lundehund älskar bär i alla dess slag och är alltid i jordgubbslandet på sommaren för att smaska i sig övermogna jordgubbar..
Tror han äter väldigt många då vi inte alltid har koll på honom när han är lös hemma på gårn. Han har inte dött än :P
Har faktiskt aldrig hört talas om att jordgubbar skulle vara giftigt. Kanske i kopiösa mängder, men det kommer han inte upp i skulle jag tro.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Åh vad roligt det låter med hundar som plockar jordgubbar 😃
Vänta bara tills min trolldryck börjat verka
Haha ja, min hund är en riktig bärplockare faktiskt ;) Och expert på att sno fågelfrön och talgbollar..
Skråmyrs blogg

Här hemma är vi noga med att inte ge hunden: Choklad, någon form av lök, saffran, kryddstarkt och vindruvor. (Kommer inte på något mer som är ett big no no för vår hund).
Sen har vi märkt att han blir extremt dålig i magen av majs, är det vanligt eller är vår hund helt enkelt känslig?
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vår hund blir också dålig i magen av majs, så det kanske inte är så ovanligt #24 ? Vet faktiskt inte, men han blir speedad av det också.
Skråmyrs blogg

Ne asså det skulle vara något med den röda färgen ifrån jordgubbe som jag har hört sägas ska vara mindre bra för hundar.
Micke älskar att vara ute i skogen och mumsa blåbär när han väl hittar det, idag snodde han delar av min jordgubbs ask jag köpt, det var väl ca tre fyra stycken han åt. bara 5 kvar till mig 😭
#24 min hund blir ganska dålig av majs med, så det verkar vanligt.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 

Majs innehåller dopamin och noradrenalin, så det gasar igång dem, inget för stressade hundar.
MVH Elin