Koppelträning
Hej!
Jag har precis börjar koppelträna min 10 veckors-valp. Jag märker att han är ovan och tycker det känns lite konstigt, men han gör egentligen ingenting. Han går bredvid mig och drar inte eller så. Jag hade nästan velat att han drog lite så jag kan träna honom lite mer "aktivt", tänker jag fel?
Ska jag ändå fortsätta koppelträna honom nån gång per dag?

Vår var likadan i den åldern, dragandet brukar komma senare när dem upptäcker världen längre från en. ;)
Var glad att du inte behöver rätta till fel! Beröm honom lugnt bara.
Jag antar att du bor nånstans så att du kan ha hunden lös större delen av tiden, men koppelträning är ändå viktigt. När hunden blir äldre kommer den våga längre ifrån dig. Du kommer kanske hamna i situationer då du MÅSTE ha den i koppel. Då är det bra om hunden har vanan inne.
Passa på och beröm och belöna ätt position nu! Mycket lättare att göra det än att försöka förändra en hund som gör fel. Lycka till!
Ja tycker du ska använda dig av det du har istället för att hoppas på drag. Belöna att han går så duktigt bredvid dig och första gången han drar så va stenhård från början med den träningsmetod du valt att använda. Vårat problem med koppelträningen har varit att vi inte varit konsekventa. Vi har bott så att vi inte kunnat ha honom lös nästan alls. Mitt tips är att visa första gången han drar att nej så ska man inte göra går så här istället. Så förhoppningsvis så får du aldrig problem med en dragande hund.
Att börja med lite kontaktövningar på promenaderna är också bra det kommer också att hjälpa när valpen blir lite större och värden blir mer spännande. Lycka till med din valp!
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Beröm valpen så mycket det bara går då den går fint, du ska inte vara ute efter att till exempel rycka i kopplet
Min valp var sådär i början- vägrade att gå fram och när han till slut gick fram och drog belönade jag det, för han gick ju iallafall fram! Och det får jag ju äta upp idag såklart ;)