Schampo!
Vi tvättar vår stora hund med schampo 5-8 gånger/år. Beroende på hur smutsig han blir. Men det går åt helt otroliga mängder schampo och han luktar oftast illa snabbt igen. Med illa menar jag starkt av hundlukt. Nu sist hade vi inget hundschampo och tog vårat och han har luktar gott nu och har gjort länge, men eftersom det inte är bra att använda människoschampo så skulle vi vilja hitta ett schampo i stor förpackning med lite parfym och som inte kostar allt för mycket. Som är bra för smutsiga hundar som lätt luktar hund. Har testat dogman, espree och dog and cat. Gillar inte lukten på det sistnämnda och espree luktar gott i två dagar sen starkt av hund igen. Dogman är helt klart bäst hittills men det går åt en hel förpackning till en dusch och har fattar det som att det inte är så bra? Han är långhårig och fäller alltid lite men mest två gånger per år. Några tips?
Nu var det längesedan vi hade hund men jag minns att vi tvättade honom med Yes diskmedel vilket också veterinären tyckte var OK.
Det funkade jättebra.
/Maria
#1 tack för ditt svar! Jag har hört att det torkar ut huden väldigt mycket? Men har hört mycket delade åsikter om detta. Har själv testat yes i håret och det blev väldigt torrt och sprött..
Det kanske är skillnad i hårlag också, jag vet inte. Vår hund var strävhårig och jag märkte inte alls att han blev torr.
/Maria
#3 ja jag kanske kan testa en gång och se hur det blir på våran! :-)
#1 det är inte att rekommendera att bada djur i.
Avfettar dessutom pälsen.
TS använd inte det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Okej! Har du något tips på bra schampo med parfym till hund? :-)
#6 med doft menar du?Just nu har jag dog&cat eller vad den heter.
Men olika fungerar för olika, så bästa är att prova några gånger på just sin hund vad som passar :)
#7 Okej. Tycker dogman är okej. Men läst någonstans att det inte är bra. Men jag borde kanske köra på det eftersom det fungerar.
#8 Dogman har jag testat, tyckte inte den var bra. Men som sagt fungerar ju olika bra på olika pälsar :)
Vissa rekommenderar k9 eller espree (stavning?)
Vi tvättar våra hundar 1 gång på sommaren som standard och ev kanske en till om de luktar riktigt illa typ gått i en myr. Vi använder dogman, har du försökt att inte använda så mycket? sätt i händerna och tvätta in?
Schampot ska spädas med X antal delar vatten. Vanligt är 1:10, 1 del schampo, 10 delar vatten, ska stå på förpackningen. Mycket sällan jag ser hundschampo som inte är koncentrat. Ta exempelvis en PET-flaska och mät upp inför tvätt.
Har ni testat tjärschampo till hund? Det förutsätter att man gillar tjärdoft, jag älskar det. ;) Tycker det sitter i länge. Plus att tjärschampo är bra för både päls och hud. =)
Ett annat alternativ kan vara torrschampo/balsam vid behov mellan baden. Espree har Rainforest cologne som ska motverka dålig lukt exempelvis, men jag har inte provat den själv: https://www.humlebyns.se/hundbutik/produkt/espree-cologne-rainforest-118-ml/
//Lina
Vi kör med k9 och älskar det :) Späds efter behov och är otroligt drygt.
Schamponera in hunden två gånger, första gången går det åt mycket schampo eftersom pälsen är smutsig men andra gången behövs det inte lika mkt då den värsta smutsen i pälsen är borta, pälsen blir lättare att löddra in andra gången.
Schampo som har bra och kvarhållande doft är pure paws, annat bra schampo är 1 all systems, och glöm inte att späda ut schampot men gärna inte för mycket i ditt fall.
Använder Espree till båda mina hundar, 3 olika sorter. Berry Delight luktar ljuvligt! Efter att hunden torkar så luktar det inte så mycket, men så fort hunden blir blöt igen, tex om det regnar ute, hunden rullar sig i snö eller badar i sjön, så börjar det lukta igen :)
Espree är helt naturligt och finns i många olika dofter. Tex Berry delight, Cucumber melon, Peppermint, Lavender & chamomille, Milk and honey och Plum perfect. Finns även speciella schampo för hundar som fäller, vita hundar, svarta hundar, valpar mm.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Masterpet? Det luktar gott av vanilj eller citron och inte starkt.
Yes ska absolut inte användas på djur om det inte handlar om ett litet parti med t ex tjära mm. Läs varningtexten på en Yes-flaska så får ni se att den inte är bra alls.
PCL schampo finns i många olika varianter och är både drygt och bra. Blanda före i vatten så blir det extra drygt. Kostar heller inte skjortan🙂 Jag använder oftast deras lavendelschampo, då det ger bra pälsar som känns rena länge och doftar heller inte galet mycket.
K9 görs av samma tillverkare och ska vara riktigt bra - har dock själv inte provat det än.
Däremot funderar jag på vad hunden äter för mat - maten kan ha stor betydelse för hur hunden luktar "i sig själv". Sen finns det givetvis hundar som luktar mer än andra, men foder kan ha en stor avgörande roll.