Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2225 ggr
Levijo
0

Lyckas inte

Jag har försökt träna bort min mops utfall i 7-8 månader nu (hon är snart 1 år), men jag har inte gjort det minsta framsteg, utan vi är fast på ruta 1 och det börjar bli väldigt frustrerande. 

Jag har försökt med klickerträning, locka bort med godis, "vara rolig", ignorera och gå på.. Ja, det känns som att jag testat det mesta iallafall.. Jag har inte råd att gå någon hundmöteskurs heller 😕

Hennes utfall är resultatet av att för många släppte fram sina hundar till henne när hon var yngre (hon är ju så söööööt, de bara måste få hälsa!), och nu har hon byggt upp förväntan på att hälsa på alla hundar. 

Har helt tappat hoppet på att lära henne gå förbi andra hundar, men vill ju att hon ska klara det till när jag skaffar hund nr2. 
Tips på hur man får det att sluta kännas helt värdelöst?

Fialialej
2

hon är inklickad va? Sätt dig på en bänk där det passerar mycket hundar, exempelvis nära en hundrastgård, med hunden i knät. Så fårt hon ser en hund klickar du och ger godis. När hon kopplar hund=godis kommer hon troligen börja söka kontakt med dig, och då börjar du kliicka kontakt+hund. Gör också kontaktövningar i andra sammanhang. När det funkar perfekt kan du gå över till att ha henne bredvid dig på bänken och klicka för att hon ser en hund och sen för kontakt. Sen sätter du henne på marken och gör samma sak. Sen står du upp med henne bredvid dig (du är mellan henne och den andra hunden) och gör samma. Slutligen rör ni er på avstånd, för att till sist var närmare och passera andra hundar. Steg för steg blir det alltså lite lurigare. Gå tillbaka om det misslyckas. Gå inte vidare innan steget funkar till 100% och möt inte andra hundar utan att ha med godis och klicker. Och HÅLL UT! :)

"På natten är alla katter svarta"

Levijo
0

Fast hur gör man när hon blir helt låst så fort hon ser en hund? Det enda stället jag kan komma på där det regelbundet går mycket hundar är i stan, men det tar över 1 timme att ta sig dit, och då kommer träningen inte bli av förrän på helgerna :/

Wellcraft
0

#2 Då gör du avståndet mellan er och den andra hunden större. 
Slarva inte med passivitetsträningen heller.
Sätt dig på en bänk i stan och låt henne härja, till slut kommer hunden ge upp - även om det kan ta tid. När hunden håller käft så är det överösa med kärlek och godis (gärna något rått, typ köttfärs).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ambrose
0

Har du provat skvallerträning?

Om det funkar så blir resultatet att varje gång hon ser en hund så tittar hon på dig, och det kan ju vara rätt så skönt.

Börja med andra hundar på avstånd. Varje gång hon tittar på dem så ge henne en godis. Är hon för blokerad så tryck in godiset i munnen på henne. Anledningen till att skvallerträning funkar är för att det är träning på en såpass basic nivå. Man håller helt och hållet på med simpla reaktioner.

"När jag ser en hund så ska jag få en godis". Hunden behöver bara göra den kopplingen. Den behöver nödvändigtvis inte tycka om att ta godiset i början, men man vill bara lära in den här kedjan. Tillslut kommer hunden att titta på dig när den ser en annan hund… för annan hund betyder att den ska få godis.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Majken!
1

så här gör jag: lär hunden hur du vill att den ska agera utan störningen. När hunden kan det, arbeta med störningen på ett bra avstånd. Gör hunden fel så påpekar jag det för den (hur bryskt beror på hund) och påminner om vad jag vill att den ska göra, sedan belöning när den gör rätt. Repetera en miljon gånger och jobba dig närmare störningen.