Vilken hundras passar oss?
Hej! Vår familj funderar på att skaffa valp till sommaren och funderar på vilken ras som skulle vara aktuell och om vi är lämpliga hundägare. Vi är beredda på att lägga drygt 2 h på rena promenader varje dag, och någon slags aktivering(agility, rally, lydnad, freestyle m.m). Vi vill ha en hund som är relativt enkel, som inte blir skogstokig om den inte får jobba jättemycket någon/några dagar ibland men som gärna hänger med. Pälsvård är inga problem men vill helst inte vara tvungen att greja med det varje dag. Vi har aldrig haft hund förut men jag (dotter, 15 år) har hållt på med grannens hund i drygt tre år och tränat och gått kurser med henne och passat henne över helger och liknande. Hon är en irländsk setter så inte den lättaste rasen. Min pappa har ganska bra koll på hundar även om han aldrig haft någon själv. Vi hade tänkt att skaffa hunden i början på sommaren eftersom att jag då har sommarlov i ung. 2.5 månad och sedan att pappa tar ut sin semester på ca 6 v efter att jag börjat igen. Sedan när hunden blivit lite större kommer min bror vara hemma med den en dag i veckan(han går endast i skola fyra dagar per vecka), min pappa en dag och sedan har vi goda vänner varav ena jobbar deltid och kan ha hunden en dag och den andra jobbar hemifrån. Så hunden kanske är ensam en dag per vecka och då kan vi nog pussla så att någon börjar sent och någon slutar tidigt. Vi kommer att hjälpas åt allihopa och alla gillar att vara ute. De raser vi har fastnat för lite extra är: Kromfohrländer, Kookierhonjde(stavning?) och tollare. Vad tror ni om dessa? Stort tack i förhand :D

Dem kookier jag träffat har varit trevliga och väldigt lätt tränade.
#1 Låter toppen!😀
Vet inte så mycket om de raser ni kollat på, men jag tänker att en sheltie skulle kunna passa. Även om de enligt rasstandard ska vara 35,5 cm och 37 cm i mankhöjd så varierar de mycket, och kan både bli större och mindre. Min sheltie t.ex. är 11 månader och 42-44 cm i mankhöjd.

Min sheltie
Lycka till med erat rasval!🙂
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Vi har en tollare som är våran första hund som familj, underbar ras men kräver mycket aktivering. Ingen hund som går att trötta ut med enbart promenaer utan dom kräver hjärnaktivering, trickträning, problemlösning, lekar m.m. Men ger man dom det dom behöver är det en underbar ras. Otroligt lättlärda, älskar att aktiveras, älskar att vara ute. Det enda "problemet" jag ser är att de ju är vattenapporterande hundar, vilket betyder att de apporterar änder. Vi har lite problem med det fortfarande, att hon gärna drar efter andra djur vilket gör att vi inte kan ha henne lös. Självklart går det att träna bort/göra bättre, men det är vårat problem med hunden. Men som sagt, för att ha tollare måste ni vara villiga att lägga minst 1 timmes aktivering om dagen. MINST.
Har du mer frågor om just tollare får du mer än gärna höra av dig! Bloggar även & under kategorin "Bluenosers Thistle" hittar du inlägg om våran älskade vovve!
Skickar med en riktigt typisk tollarbild ;)
// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara
#3 Låter jättebra ju! Ska kolla in sheltien! Tack! #4 Verkar vara en bra hund! Självklart är vi villiga att aktivera mentalt! :D
Av det jag känner så passar inte tollare (alldeles för krävande, vill ha mycket mer aktivering) eller kooiker (vill också ha lite mer), möjligtvis kromfohrländer. Har en kompis med en sådan, väldigt "mammig" och reserverad men aktiv och alert.
Som någon nämnt kanske sheltie skulle passa, eller möjligtvis Pudel :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Måste bara säga att hon är superfin! #4😍
Cocker spaniel kan vara något. En livsglad, arbetsvillig kompis som villigt följer med på allt men samtidigt tycker om att gosa på soffan lite då och då. Blir väldigt nöjd med den aktivering du erbjuder, och har bra mental förmåga för att tränas och tävlas med (därför bra om ni utnyttjar detta). Kräver pälsvård, pälsen ska ryckas, klippas, borstas och effileras, men mängden tid som måste läggas ner varierar beroende på färg och vilken sorts päls hundens släkt och hunden själv har.
Tass Josephine

Shelties är också lätta hundar av dem jag mött.
Jag håller med #6, tollare vill ha mer. De är lite speciella att ha att göra med, inte som andra retrievers. De jag känner tränar apportering och spår plus någon sportgren på tävlingsnivå eftersom "det blir så tjatigt att träna jakt sju dar i veckan" ^^
självklart kräver tollare mycket aktivering, men man behöver verkligen inte ligga på tävlingsnivå i allt eller hela tiden. Vi provar på olika saker & det funkar jättebra för oss & våran tollare. Aktiverar på olika sätt under promenader med saker som olika tricks, lydnadsmoment, agility med hjälp av naturen & annat vi stöter på. Tränar saker som agility, rallylydnad, lydnad, spår då & då men mest aktiverar vi genom saker som finns nära. Massa olika tricks, lydnad med olika störningsmoment, saker hon tycker är läskigt, miljöträning & allt som vi märker hon tycker är kul. En vanlig plastlåda med lock är superbra aktivering om man lägger nåt gott i. Svårt att få upp & bästa belöningen när hon lyckas. Det finns så mycket mer "enkla" saker man kan göra för bra aktivering om man inte vill träna apportering, spår, jakt, agility eller vad som på hög nivå. Man kan göra tollaren till det man vill. Ingen soffhund nej, men allt behöver inte vara på elitnivå heller.
Men som ni andra säger också, dom kräver lite mer. Stella är våran första hund som familj, mamma har haft taxar när hon var liten men det är långt ifrån samma sak. Jag ångrar inte en sekund valet av ras, man lär sig tillfredsställa dom i den mån dom behöver. Jag vet tollare som både kräver mindre & mer än vad våran gör. Men skulle aboslut rekomendera rasen som första hund då den är otroligt lättlärd. Mycket att ha att göra med, men lätthanterad & lättlärd :)
#7 visst är hon, min lilla stjärna :D
#6 #10 #11 Hur krävande jämfört med en Irländsk setter tror ni tollaren och kooikern är? Så har jag något att gå efter :) #8 Låter som om jag borde läsa in mig på den också!👍
#12 tollaren är mycket mer krävande än en setter, det kan jag garantera. Och en setter och en Kooiker kan vara krävande på olika sätt. De kräver väl typ lika mycket aktivering, men en setter är lättare till vardags. Kooikrar kan vara lite svåra, prata med kooikerägare så kan de förklara lite bättre!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#12 håller med #13 , tollaren är mycket mer krävande än en setter! men se till att prata med flera olika ägare från de raser du är intresserad av så du får fler tankar & tips! :D
Är själv ute efter en egen hund nu till sommaren och fått lite förslag.
Av dom raserna jag läst/fått förslag på tycker jag att en sheltie är en riktig allround hund som skulle passa bra som första hund. 😃
Har ingen koll på setter så jag kan inte jämföra.
Mittelspitz är lite lik sheltie, fast en spetsras. En finsk lapphund är inte heller helt fel, men så är jag oerhört partisk :P