Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3450 ggr
-Aida-
0

Aktiviteter

Jag har nu läst ut kapitlet om aktivering om hundar och hur viktigt det är med både fysisk och psykisk aktivering, jag har alltid sett mig själv som den lata typen när de gäller psykisk aktivering, efter jag läste kapitlet kom jag på mig själv hur mycket jag aktiverar honom psykiskt utan att jag själv tänkt på det.
Hur mycket tid per dag ägnar ni er åt psykisk aktivering med era hundar?
Vad använder ni för psykisk aktivitet?
Vilket sätt funkar bäst för att eran hund ska använda hjärnkontoret ordentligt?

[Miiika]
0

Oj, vad svårt att räkna i tid… Det är klart att man slänger in sådan aktivering i vardagen, småsaker som att sitta och vänta medan man gör i ordning maten och vänta till man sagt varsågod till exempel.

Annars gillar in hund inte att träna konster och så, han gör ett par konster och sedan tar han tacksamt emot godisen eller leksaken och springer in och lägger sig på mattan för att äta/gnaga sönder leksaken.

Något jag föreslagit för min syster, som har en väääldigt aktiv hund, är att lägga en burk upp och ner på golvet med godis under. När han har lärt sig det kan man börja sätta på locket på burken för lite större utmaning.

Vi brukar leka "gömma godis" också, eller gömma ben, så att han får leta upp godisbitarna. Ibland har jag kastat ut godis från balkongen och låtit hunden springa runt i trädgården och leta, det gillar han.

Vi har aktiveringsleksaker till honom också, sådana där plattor med saker som han får lyfta eller flytta på för att komma åt godsaken. Och aktiveringbollar med hål i där godisen trillar ut när han puffar på den.

Vad brukar ni hitta för aktiveringslekar?

Kallaterrier
0

Jag kan inte påstå att jag medvetet lägger in det varje dag, men vi tränar lite rallylydnad på hobbynivå, kör lite lydnadsmoment och räknas nosaktivitet till det du menar så till vardags blir det lite godissök på gräsmattan ute, sedan kör vi ett rejält pass personspår på helgerna, det brukar göra att vi har en harmonisk hund. Vi brukar försöka få in en kurs av något slag  per termin. Jag har en irländsk terrier, de brukar räknas som en aktiv sällskapshund

cawn
0

På min hemsida har jag en massa förslag, men jag vet inte om man får skriva adressen här o "reklamera"? 

Jag är rullstolsburen o därför är det mest inomhusaktiviteter.

Tre  hundar har jag använt dessa saker på o det har de gillat! Den vi har nu har bara hunnit bo här några veckor (hon är vuxen), men jag har skojat endel med henne också!

Hur ofta? Varje dag, det behöver vovvens huvud!

Lavine
0

#0 Blir nyfiken på vad det är för bok du läst? :-)

[Miiika]
0

Vilken sida är det? Jag har sett en massa länkar till andra hemsidor här på iFokus, i alla fall på Gravid i fokus!

cawn
0

Ja, de efterlyser ju hundbloggar/hundhemsidor här o där finns den ju med.

www.carinw.se

rasmussonsara
0

jag har en tollare & dom kräver jättemycket psykisk aktivering haha.. vi gör småsaker på promenader - hoppa upp på saker, krypa under saker, gå runt saker, stanna när jag fortsätter gå, gå fot, sitta vid övergångsställen med mera. Hemma gör vi saker som gömma godis i olika saker - burkar med lock, under burkar, tuggben i ett märgben, godis i pappersrullar,hitta godiset i rätt hand/under rätt burk, gömma i filtar, runt om i huset. Trickträning i massor, allt från att sitta fint till att ta av mig strumpan, lägga tillbaka sina leksaker i leksakslådan, peka på rätt finger, stänga/öppna lådor & skåp - ALLT. Så fort man ska göra nåt får man tänka på hur man kan göra det till en psykisk aktivering. Vänta på varsågod innan man får äta, varsågod innan man får gå ut genom dörren när vi ska på promenad, kliva in i halsbandet själv med mera. Finns massor att göra! :D

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

CissiD
0

Det är en svår fråga jag anser mig också vara en lat person iaf gentemot vad jag tänkt göra. Men så har jag också haft hundtränare som säger att jag måste lugna ner mig lite så han inte får för mycket stimulans. (Vill gå alla kurser som finns ute) Beroende lite på mitt humör blir det mer eller mindre. 

Aktiviteter vi gör varje dag: Koppelträning både att han inte ska dra men även att om jag stannar så får han lista ut vad det är jag vill utan att jag säger något kommando.(gäller att ha tålamod och tid så bra träning för stressiga matte också). Han får alltid sitta i hallen och vänta på att jag ska klä på och av mig kläderna. Brukar bli lite små trix varje dag också. 

Sen blir de godissök både inne och ute lite då och då. Ibland får han någon av aktiveringsleksakerna vi köpt. Och vissa dagar gör vi riktiga trick tränings pass. Nu är min kille bara ett år gammal (fyllde nu i helgen) så de e mycket passivitetsträning och en del miljöträning även om jag var duktigare på miljöträningen när han va yngre. 

Hmm det blev en liten lista trotts allt. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Miiika]
0

Jag kom på en liten sak till som jag brukar göra med min hund när han har kopplet på sig. Jag säger till honom att sitta och stanna kvar, sedan går jag en bit bort med rullkopplet i handen och rycker lätt i kopplet. Han är sugen på att springa efter mig eftersom jag drar i kopplet men han har lärt sig att orden väger tyngre. Det är en utmaning för många hundar har jag märkt :)