Så stolt!
Idag släppte jag min valp på 10 veckor lös utomhus! Hon var så duktig på att komma direkt när jag ropade❤️ Mitt lilla hjärta❤️ *stolt matte*
Kanske är så stolt för att våran Lipton inte skulle kunna gå lös😉
När släppte ni lös eran hund för första gången utomhus? Hur gick det?
vill inte ha massa kommentarer om hur vida jag borde släppa henne lös, det var på öppen terräng utan bilvägar och jag litar på henne.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Mina har gått lösa från dag 1. Det är inte när de är så små jag bekymrar mig speciellt på huruvida de är intresserade av att komma när jag kallar eller inte. Det är när de börjar bli lite äldre och kaxigare och allt annat än matte är mycket mer spännande som det kan bli bekymmer…
Sedan dag 1.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Från dag 1 är dom lösa. Det är som sagt när dom börjar bli framåt halvåret, som upptäckslusten och modet brukar komma för att göra mer egna upptäcktsfärder😃
Givetvis lösa på säkra platser.
Jag brukade ha min lilla skit lös varje promenad, för hon var som fastlimmad vid mig, men när hon blev modigare runt 13 veckor så gick det inte längre, då sprang hon fram till alla och det blev för läskigt runt bilvägar. Nu får hon bara vara lös där det inte är mycket bilar och människar/hundar
Några månader efter att vår tik kom till oss släppte jag henne lös i en skog hon var bekant med, det fick jag snabbt ångra.
Inom loppet av några sekunder får hon upp ett spår och jaktinstinkterna tar över och hon drar iväg, där står jag och tänker "helvete, nu då?". Jag gör det enda jag vet jag kan göra, med adrenalinet i kroppen trotsar jag mina ledsjukdomar och sätter fart i benen och springer efter henne med allt jag har.
Kommer in vid ett uppgrävt område, långt ifrån den plats vi var på från början, där de håller på att riva upp marken med stora maskiner och tänker "Nej, för fan" och med lite mer adrenalin i kroppen kommer jag ikapp henne i det området och slänger mig över henne, bokstavligen, inte långt ifrån en stor traktor.
Darrande tar jag henne i min famn, sitter på huk och då kom tårarna som var någon blandning av rädsla och glädje medan hon slickar mig i ansiktet. Då kommer en av traktorförarna i området som hjälper mig på fötter igen och säger "Tur du fick tag på henne, för snart kommer vi spränga berget här."
Första och sista gången hon gick lös kan jag säga. Det var dagen jag gick varse om att hennes jaktinstinkter är väldigt höga och där och då tog jag också beslutet att även syssla med viltspår och vattenapportering med henne, apporteringen då på grunt vatten med spårlina på, för att hon skulle få utlopp för dessa instinkter.
Hon är den enda som inte kan gå lös, andra hundar har inte varit några problem med.
Lös från dag 1
#5 oj vilken tur!
Vi har haft henne i 2 veckor och kände att jag lärt känna henne bättre🙂
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Vi släppte honom så fort vi kom hem från bilfärden från uppfödaren :)
Jag släppte min första dagen och hon stack, fick springa ikapp henne och sen vågade jag inte direkt släppa henne lös längre. Men sen kommer magin vid 3års åldern och hunden växer upp tydligen, så nu är hon mycket duktigare, kan gå lös på säkra öppna platser där man ser om det kommer någon, hon brukar frivilligt komma och söka kontakt och gå fot m.m. för godis och kommer inte när man ropar hit/kom utan hon kommer om man säger koppel haha
Pixie har också alltid gått lös, dock inte kommit på inkallning varje gång. ;)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Pappa började ha vår golden lös från dag 1. Funkade bra en månad. Sen plötsligt stack han iväg efter älgskit eller nåt… Och var borta väldigt länge… Pappa blev orolig och letade, men hittade honom inte. Sen så kom Rocky där helt lugnt och jättenöjd… Efter den gången gick det inte att ha honom lös mer.. Haha Inte ofta en 3 månaders valp sticker iväg så långt utan att ens oroa sig för att gå vilse eller tappa bort husse.. Haha…
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Från första dagen har Enja vart lösa. Donna som kom som 6 mån gammal fick med vara lös första dagen inga problem alls, hon var så fäst vid mig att hon hade mer koll på mig än jag på henne. Milli som var över 1 år fick man ha mer koll på då hon gärna strosar på ett annat sätt men även hon lyssna så fint på sitt namn att det var inga problem att ha henne lös. Gottis i fickan underlätta 😊
Har dem i princip alltid lösa, så från dag ett. Vi bor "på landet" så det är väl lite lättare här än för folk som bor i stan. ;)