Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3042 ggr
taylor__lambert
2

Spärrarna = farligt

På en del stationer är det farligt att gå emellan spärrarna! Jag saknar de gamla spärrarna, gång på gång har jag fastnat när jag ska gå igenom då jag har hund och låter min hund gå före för att han inte ska skada sig, jag har stora blåmärken på mina armar och revben efter att spärrarna smällt igen på mig, jag får inte lätt blåmärken kan jag säga.

Vad skulle hända om min hund skulle gå bakom och fastna? Han skulle behöva åka in akut kan jag säga! Han fastnade en gång, som tur var med ena tassen, han haltade i tre veckors tid därför går han nu alltid före mig. Så se upp ni som åker kollektivt, även den spärren som är gjord för barnvagnar har klämt mig.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frida B
1

Vilka spärrar? :O

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
1

Undrar också vad det är?

Michaela-N
1

Tunnelbanespärrarna antar jag, har i alla fall själv varit med om liknande :s

Frida B
0

Jaha, bor i Göteborg så inte konstigt att jag inte vet vad TS pratar om 😃

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

taylor__lambert
0

Ja, glömde skriva Stockholm :p hahah, men ja, i Stockholm och tunnelbanespärrarna är det jag snackar om.

taylor__lambert
0

Men det kan vara bra att veta om man någonsin besöker Sthlm och ska åka tunnelbana.

[Daniela1983]
0

Åh nej vad hemskt. Innan jag började åka kollektivt med hunden var just det där en oro för mig. Vi åker dock inte tunnelbana usch (såå mycket folk, skulle inte gå) utan pendel, är det inte samma spärrar där och på T-banan? En sån dörr på pendelstationen stängde igen på min handled en gång, som tur var kom inte vovven till skada eller knappt jag heller.

Jag är oftast noga med att han och jag går sida vid sida när vi går igenom, hur kommer det sig att du/ni fastnat? Och vad gör man då liksom, har ni klagat till SL?

taylor__lambert
0

#7 pendeln har ju mestadels de äldre spärrarna kvar, men typ dom som finns i T-C dom är mycket snällare, har fått dom på mig men dom har öppnats lika fort och inte skadat mig.

Har klagat till SL förra året fick inget svar så lämnade in en ny för någon dag sedan.

Vet inte hur jag lyckas om jag bara har otur 😂 men visa spärrar verkar extra känsliga på sina sensorer.

axa
0

Har aldrig hänt mig, min hund blir alltid buren när vi vistas i tunnelbana. Oavsett var, lyfter henne precis innan vi ska gå ner till spärrarna.

SuperLimm
0

Varför inte bära din hund genom spärrarna? Så tung kan han väl inte vara menar jag? Min cocker är dock ganska liten men hon väger knappt 10 kilo. skulle jag åka tunnelbana med henne skulle hon bli buren. Jag brukra alltid bära henne bitvis när vi ska åka kollektivt.

Mvh Linn

nickiee
0

jag har med hamnat i kläm själv . + jag har hund å kan verkligen inte bära min hund är en grandis jag har .det gör jä---så ont när dom slår ihop .tycker du ska ta å skriva till sl om detta

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

taylor__lambert
0

#9 & #10 Mja, min cocker väger 17kg och är otymplig, han är inte direkt en hund man kan bära runt på hur som helst och han gillar inte att bli buren heller. Annars skulle jag ju kunna göra det förstås!

#11 jo som sagt, jag har skickat in till SL men funderar på att ta mig till SL:s kundcenter och prata med dom där för det verkar inte som mina mail kommer fram.

nickiee
0

12..bra .ja det kan du med göra då kommer det fram..min hund väger över 60 kg

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

taylor__lambert
4

Nu fick jag svar ifrån SL och i det mailet stod det så här

"Hej Caroline!

Tack för att du hör av dig angående att passera spärrarna med hund.

Jag beklagar att spärrarna fungerar så pass dåligt så att de stängs på dig då du låter din hund gå framför. Man ska självklart kunna passera spärrarna utan att behöva riskera att bli klämd så jag förstår ditt missnöje.

Jag vidarebefordrar ditt mail och detta ärende till de ansvariga. De kommer kontrollera spärrarna på de stationer du uppgett och se över så att det inte är något fel på dem.

Du är alltid välkommen att kontakta oss igen via webbformuläret eller på telefon 08-600 10 00."

Så nu hoppas vi på att nått kommer ske :)

[Daniela1983]
0

Sjysst med trevligt svar, men jag tycker man borde bli ekonomiskt kompenserad för sådant.  Så din hund går framför och du bakom? Skulle jag inte våga, nu har vi aldrig åkta t-bana  med hund men på pendeln går jag och min hund alltid jämsides genom de breda spärrarna…

Lyllos den som har så liten hund att de kan bära den.

taylor__lambert
0

#15 Jo man tycker ju det men tror inte att det skulle hända med tanke på hur dyrt det är att åka tunnelbana, dom skulle inte ha råd att kompensera. Jo precis hunden först jag framför hellre att jag blir mosad än hunden känner jag :3 Ibland önskar man att man hade nått litet att bära på, det kan jag hålla med om.

Sämsta med vissa tunnelbanestaioner är att det endast finns en spärr att gå igenom, en för "vanligt" folk och en för barnvagn, blir väldigt trångt på såna stationer.

[Empisen]
0

Jag tar alltid spärren avsedd för barnvagnar och resväskor, du kan då ha hunden vid din sida när ni passerar spärren. På så sätt undviker ni olyckor.

taylor__lambert
0

#17 det gäller ju att man har en hund som klarar av det. Plus att när du går i den som är avsedd för barnvagn är det lättare för folk att planka bakom dig, jag har endast gått där ett fåtal gånger och min hund känner sig trängd, de som har plankat bakom mig då har blivit påhoppade av min hund, så nä, tänker inte ta mig igenom det, men bra att det funkar för dig.

[Empisen]
0

#18 Jasså? Trist.
Aldrig varit några problem när jag gått igenom dem små spärrarna heller, ta hunden kort i kopplet istället för att låta den gå framför dig. Är det så att den fastnar så har du för långt koppel.. 

Såg en tant med en liten jycke gå igenom en såndär spärr en gång, varav hunden var en halv meter bakom så huvudet kom i kläm. Vet inte hur hon tänkte där riktigt..

taylor__lambert
0

#19 jao, min hund behöver ganska mycket utrymme när han går tycker han 😂 Så då blir det bättre framför. Han går ju liksom inte långt framför typ hela kopplets längd utan det är precis framför fötterna på mig 😛

Gå bakom kommer jag aldrig våga ha min hund igen, men när man hade de äldre spärrarna var man liksom van vid det hela för gick hunden framför kunde den dra så man slog i spärren och ibland fastnade kopplet i spärren också, gick den bakom fastnade inte hunden och den kunde inte rusa framåt. Men dom spärrarna var ju enklare att planka på oftast.

[Empisen]
0

#20 Hoppas ni löser det på något vis iaf 🙂
Haha, ja dem gamla var det bara att hoppa över.. Om du nu tänkte på dem man liksom "puttar" på med kroppen?

taylor__lambert
0

#21 jo löst det har vi allt :3 men det är bra att fler vet om att man kanske måste tänka till när man åker med hund, så som du  nyss skrev om den gamla tanten. En del tänker inte långt

ja just den spärren, antingen kunde man hoppa över eller så tog man bara benet och drog tillbaka spärren lite så gick det också

Frida B
0

Vet inte om det funkar men du har väl cocker? Bär hunden? Vet inte hur spärrarna ser ut men…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

taylor__lambert
0

#23 som jag skrev i #12 så är han inte direkt lämplig att bära, för tung, för "stor" och vill inte :p hade han varit mindre hade det ju gått.

Frida B
0

Jaha!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)