Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2849 ggr
KickanLilja
0

Bearded Collie/ Border Collie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har en liten söt tik som är blandning mellan Bearded- och Border Colli, men jag kan bara se Bearded C. i henne, är det någon som är mer hemma på det här raserna som kan se vart Border C. i henne är?

MVH/Maria och Hårtussen Udda

KickanLilja
0

Lägger in en till bild

lill-jarven
0

Smalare nos, kortare päls (eller klipper du?) säkert annorlunda pälskvalité också än en bearded. Verkar ha fått ryggen från BC också.. men det är ju lite svårt att säga när man bara ser på bild och inte hur hon rör sig och sådär. :)

Söt hund iaf :D

KickanLilja
0

Okey=)

Udda ser ut sådär i pälsen. När man borstar den så blir den rak och sen skakar hon sig och då kommer lockarna tillbaka:)

Hur menar du med ryggen?

Tackar:)

lill-jarven
0

Border collie är ofta högre vid bakdelen än vid manken (långa bakben) men det är ju svårt att säga när hon står med bakbenen lite bakåt. :) Bearded har ganska lång och rak rygg (iaf de jag har träffat) Udda verkar ha mer böj på ryggen, om man tittar på bilderna, men som sagt väldigt svårt att säga.

KickanLilja
0

Okey:) Då förstår jag:) Hur mycket i henne tror du är Bearded och hur mycket är Boder? På ett ungefär:)

lill-jarven
0

Oj svårt att säga, det beror ju på generna helt och hållet. Hon kanske är 50/50 men bearded-generna har slagit igenom mer t.ex. Eller så är hon bara en liten skvätt bearded men har fått pälsen därifrån.. jättesvårt att säga! Kan ju lika gärna vara mest bearded men att hennes border-gener har slagit igenom om du förstår hur jag menar?

Min huskytik är endast 1/8 border (12,5%) men hon har fått både färg och hjärna därifrån. :) Mindre kunniga människor brukar fråga om hon är border ^^

Vet du inte hur mkt Udda är av varje ras?

KickanLilja
0

Okey, är inte så insatt i det här med hundraser, men jag förstår hur du menar:)

Ne, jag vet inte hur mycket hon är av varje…

Udda, 10 veckor

LinaK
0

Min sambos föräldrar har en blandning av bearded och border :) Dom är väldigt lika faktiskt :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SaraC
0

Så kan det ju vara med blandisar, man vet aldrig om en ras blir mer framträdande eller om de blir mer jämt för delat så att säga :) Sedan är det ju ännu svårare att se om raserna liknar varandra. Söt hund iaf :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mischa
1

Hur kan man se en ras som huvudsakligen är prestationsavlad i utseendet hos en blandis?

En BC kan i teorin se ut hur som hellst.

≧◔◡◔≦

Lotta
0

Håller med dig Mischa….

KickanLilja
0

#8 Du får gärna sätta in en bild på den hunden!

Yanni3
0

Jag har en bearded collie/ border collie! 
De kanske märks mer på hur hon är till sättet.  inte utseendet?
Min har t.ex lätt för fixering..