Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1317 ggr
[Plumskaniner]
0

Stressad hund som skäller.

Behöver tips vid hundmöten. Han är 1 & ett halvt år, och kastrerad.

Jag har en lhasa apso/pomeranian blandning som jag har lite problem med. Eller ja, problem och problem, vi jobbar på det så gott det går. Inomhus är han otroligt lugn och skäller enbart om det kommer in någon. Gör oss inte så mycket utan vi tillåter att han säger till och sedan är det bra med det. 
Värre är det när vi är ute och går. När vi köpte honom var han 7 månader, han skällde då på ALLT. Bilar, cyklister, gående, katter, hundar och ja, i princip allt. Han kunde dessutom inte gå i koppel utan drog och var helt hopplös. Det gör han inte idag. Enbart på djur. Vi tränade stenhårt på att han skulle lyssna på sitt namn och har nu lärt sig att gå fint i koppel. 

När han får syn på en katt ute, fungerar träningen hyfsat. Han blir inte lika hyper och kan istället lyssna på mig när jag ber han sitta, ligga och göra saker för att sedan få godis. 

Detta är den enda av metoderna som vi har testat som faktiskt fungerar på honom, till viss del. På  promenaden vet han att han får godis, och när jag stannar så sätter han sig och vi tränar väldigt på ögonkontakt. Enbart för att han ska lyssna mer på mig och inte bry sig om allt annat så mycket. Att säga till på skarpen, ignorera beteendet eller att skramla med något fungerar absolut inte. Ibland på promenaderna lyfter jag upp honom, enbart för att hundarna kommer för nära och han blir då helt till sig. Jag vill istället kunna träna på avstånd till en början och sedan närma oss när han är redo för det. Då säger oftast ägarna till hundarna att jag absolut inte ska göra så osv osv. Jag tycker att det är väldigt bra att få tips, då det är min första hund och jag gör så gott jag kan. 

Hur är han då vid ett hundmöte? Först och främst så stressar han upp sig. Innan han såg hunden gick han lugnt bredvid men så fort hunden dyker upp blir han spändare. Han skäller, drar mot hunden och gör typ små utfall. Saken är den att han aldrig någonsin skulle göra något dumt mot någon hund. När han väl träffar hunden sen så skäller han, är avvaktande och osäker. Det slutar efter ett tag, när han känner sig säkrare. Men det är så otroligt jobbigt att bli av med detta problemet. Jag jobbar med godismetoden, men jag vet att det inte håller när han är nära en hund. Då är det enbart hunden som gäller. Tacksam för svar!

sanne08
0

Att lyfta upp honom gör så att beteendet förstärks. Han blir mer och mer osäker för att du visar att det är en farlig situation.

Min tik är också jätte jobbig vid hundmöten, men jag har börjat träna skvallerträning. Så att hon tittar först på hunden och sedan tittar på mig, utfallen har därför minskat otroligt mycket.
Det kanske kan vara något att prova? =)