Införa mentaltest för registrering?
Jag tycker att det är alldeles för många raser nu som iprincip bara avlas på utseendet, men då är det ju risken att man förbiser en väldigt viktig del psyket.
Jag skulle vilja införa att båda föräldradjuren måste ha klarat mentaltest för att valparna ska kunna registreras i SKK!
Vad tycker du?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tycker de låter som en bra ide. Då får man de ju klart för sig om hunden funkar eller inte i psyket.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Håller med.
Dubbelt. Min mus har fått fnatt och dubbeklickar ibland, ibland klickar den inte alls! blää
Hera? Har du också drabbats av den sjukan?
Jag vet inte riktigt.. Om det arbetades ut ett mentaltest för just det ändamålet, så tycker jag nog det :) Men man kommer ju bara åt de renrasiga hundarna och ägarna som vill ha stamtavla på hundarna, på det viset.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jo men det skulle iaf vara ett bra steg att ta för alla raser
_**/Mvh Anne
Kerstinjoh; känner du till problemet ;)
Kerstinjoh; känner du till problemet ;)
Jo… Om infon når ut. Det är ju att många "färska" hundägare inte vet vad som är viktigt när man ska välja hund. Så om det ska ha riktig genomslagskraft krävs det att mkt uppmärksamhet riktas mot det, tror jag :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Skulle vara bra, men frågan är om det är möjligt att utföra i dagsläget. Kommer ju krävas många fler mentalbeskrivare (heter det så?) och troligtvis fler "banor" också.. För som det är idag är det ju bara bruksraserna som har möjlighet att göra det i stort sett pga brist på platser.
Så kan man ju kolla hur många andra raser det finns, som inte är bruksraser, och så kan man få en liten inblick i hur extremt mycket fler platser som skulle krävas för att ett sånt krav skulle vara möjligt… Så jag tror att det blir svårt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Skulle kunna utbildas mentalbeskrivare innom alla rasklubbar och banorna kan man väl ha vid klubbhusen
_**/Mvh Anne

Det diskuteras alvarligt inom flera raser. Vi sälger våra hundar med mental o jakt garanti. Vi har inte mental testat dom, men ser dom ju dagligen. Och kollar även upp hanen.
#11 Japp, men då ska de ha råd att utbilda så många också. Och det ska finnas intresse för det, och folk ska ha tid att jobba som det sen också.. Sen så behövs det ju finnas utbildade folk och banor på väldigt många ställen, eller ska folk behöva åka många mil för att mentalbeskriva sina hundar?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rasklubbar finns i de flesta om inte rent av alla delar av landet.
_**/Mvh Anne
Jo, om mentaltesterna vore utformade för dom specifika raser och inte som nu…gjort för bruksraserna.
≧◔◡◔≦