Resursförsvar och Gruffande
Hallå! Har en hund på prov här förtillfället och har en hund sedan innan.
De är väldigt seriösa som omplacerar honom och har varit ärliga med denna hunds olater osv och det har inte varit några direkt missförstånd.
Min hund var väldigt glad i denna hund och när de träffades första gången (idag) så gruffade den nya hunden lite när de var kopplade. Är de lösa leker de och det är inget gruffande.
När vi kom hem sedan och gick in i sovrummet så gruffar den nya hunden om lillhunden bäddar sängen eller nosar någonstans. Då har vi markerat med ett NEJ att så får man inte göra. Då går det bra. Nu är det bättre och mindre gruffande, men min lilla vovve är väldigt avståndstagande mot den nya hunden. Han är väldigt känslig för hård korrigering och blev väldigt bestörd över den nya hundens markeringar. Men sedan förstår jag den nya hunden, han har åkt bil i 8 timmar och tidigare varit understimulerad, så han har varit lite stressad.
Men tror ni det finns chans att min lilla hund inte är så avståndstagande/rädd för den nya hunden? Vi säger till den nya hunden så fort han gruffar utan orsak till den gamla hunden, men jag hoppas innerligt att de kan vara lite mer lekfulla inne också och inte bara gå bra ihop ute. De som omplacerade honom till oss trodde inte att det skulle vara några problem, utan de måste lära känna varandra helt enkelt.
Just, vi har inga ben, mat, leksaker eller något som ger konkurrens, för den nya hunden har starkt resursförsvar. Man måste vara väldigt tydlig om man ska ge båda hundarna godis, alltså att de får sitta och vänta på sin tur. Men det är oftast i sådana situationer som den nya hunden gruffat.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Ta det lugnt och låt de känna av varandra lite några dagar så brukar det gå bättre och bättre. Den nya hunden vill uppenbarligen ha lite utrymme från din hund coh det har din hund förstått så låt de få prata med varandra och komma överens så blir det lättare senare :)
Tycker att ni gjort helt rätt när ni markerat för den andra hunden vad som är ok och inte.
Lycka till med båda vovvarna :)
Codeavalone.blogg.se
Tack för svar #1! Tror jag målat fan på väggen. , haHa. Nu imorse bjöd nya hunden in till lek inne och lillhunden svarade. Jättekul! De sover bredvid varandra så jag hoppas på att de ska bli kompisar. Tack, jag tror det jag med. Tack ska du ha! :)
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars.