Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5646 ggr
[Tilde]
0

Eurasier eller mittelspitz?

Sambon och jag vill gärna skaffa en till hund i framtiden. Vet inte riktigt när, om ett år eller om fem, det får vi se. 🙂 Vi har nu en 10 år gammal tibetansk spaniel som är väldigt pigg och snäll.

Vi var tidigare inne på finsk lapphund men jag tror att den rasen är lite för aktiv för oss. Visst är vi aktiva, promenerar, leker och hittar på saker med vår tibbe, men vi vill inte känna stress över att hunden inte får tillräckligt… Vi planerar inte att göra något speciellt med hunden utan vill helt enkelt ha en sällskapshund. Eventuellt vill jag testa lite agility, men det blir ingen extrem träning liksom. 😛 Därför har jag i princip helt räknat bort den finska lapphunden.

Vi har istället funderat på eurasier men också mittelspitz då sambon tycker att det är lättare med mindre hundar. Vi vill inte ha en allt för stor hund då vår tibbe Simba ofta känner sig lite "utanför" med hundar som tar mycket plats och som är klumpiga och exempelvis råkar sparka till honom (händer ofta med lite större raser). Det är en tik vi är intresserade av. Hon skulle eventuellt kastreras, men med tanke på att Simba inte är intresserade av honor ens vid löp så tror jag nästan inte att det behövs. ☝️

Någon som har en eurasier eller mittelspitz som vill dela med sig av sina erfarenheter? Gärna med bild 😃

Wellcraft
1

Jag upplever ändå att mellanspetsen kräver snäppet mer än en eurasier, men detta är bara min personliga erfarenhet.
Eurasierns storlek behöver ni inte oroa er för, de är smidiga & okomplicerade hundar.
Det enda som kan vara svårt att tackla är deras egna åsikter & envishet, men man får se det med en portion humor.
Vill ni ha en eurasier så låt inte storleken stoppa er, en eurasier är sällan intensivt fysiskt (hoppar, nafsar osv).
Det är en underbar ras som går att träna med om man vill & lär känna alla hundens knappar men samtidigt kan slappa med matte om det behövs.
De uppskattar verkligen att få ströva mycket i skog och mark och jobba med huvudet någon gång då och då - eller mer om matte vill.
Vet inte hur de är med agility - men de är ju snabba & smidiga hundar. Jag vet bara e som tävlar/tränar lydnad med framgång.
Min uppfattning är att eurasiern är mycket smidig - tar allting med lugn och funkar oftast bra med andra hundar & människor, dock oftast reserverad men utan att vara blyga eller nervösa.

Mellanspetsen.. Också en underbar ras. Dock har den lätt till skall jämfört med eurasiern som inte riktigt besitter det "spetsiga skallet", men larmandet går absolut att dämpa.
Agilityproffs är de verkligen & relativt signalkänsliga. Också de är okomplicerade hundar men med lite egna åsikter.
Upplever dem inte som särskilt reserverade. Alla jag känner funkar klockrent med hundar, djur & människor.
Slarvar man med lydnaden & aktivering (som inom alla raser) kan de dock komma på att tja.. harar är kul  att jaga ;)
Dessa hundar trivs bra med långa promenader i skog & mark, men min personliga erfarenhet säger att de kräver något mer mentalt än eurasier.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tilde]
0

#1 Tack så mycket för ditt svar! Utifrån vad du berättar verkar eurasiern nästan helt perfekt för oss! Att den är envis är inget nytt då tibbarna är extrema med sin envishet de med 😂 Jag tror vi får åka till en uppfödare/kennel någon dag och hälsa på. Jag har faktiskt inte träffat många eurasier så jag vill få bättre känn på hur de faktiskt är att umgås med :)

fredricakarlsson
0

Jag har en Mittelspitz hane på 2 år. Underbar ras, men kräver lite mer än en Eurasier. Visst nu kan de skoja från hund till hund. Mittelspitzen är som #1 skriver, lite skälig. De är ju från början vakthundar och har fortfarande kvar den "instinkten". Jag vill ha en hund som vaktar så för mig passar de bra :). Han blir lätt understimulerad. Nästa hund jag ska skaffa kommer bli en Eurasier just för de är rätt lika raser men jag vill ha en stor hund också. :) Är de något annat speciellt du undrar om Mittlar så fråga, så kanske jag kan svara på de :)

Cahira
1

Min mittelspitz var VÄLDIGT krävande. Jag gick en mil varje lördag, körde spår, cykling, tricks ca 3 ggr i veckan 20 minuter per omgång. Massa träning på promenaderna och massa passivitetsträning däremellan PLUS bus med andra hundar. Om han inte fick jobba så var han jättedryg och understimulerad. Men oj vad jag önskar att vi hade haft fler år ihop för han hade varit en underbar tävlingshund. Jag beskriver mittelspitz som en sporthund snarare än sällskapshund. 

Kolla keeshond, finsk lapphund, norsk buhund, vet inte mycket om lundehund mer än att de börjar bli utrotningshotade, och chowchow och eurasier.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Tilde]
0

#3 Tack för svar! :) Tibbar är ju också vakthundar så Simba skäller alltid när det ringer på dörren eller om någon står utanför. Har med andra ord inget problem med det utan uppskattar snarare att bli varnad när någon främling kommer. 🙂Mittelspitzar verkar som riktigt härliga hundar men jag oroar mig lite för om de passar in lika bra i vår lilla familj med tanke på Simbas behov och våra aktiviteter (eller avsaknad av specifika aktiviteter). 🤔

Cahira
0

#5 Kolla in chinese crested och bichon frise, bichon havanais, löwchen, eller kanske rent av en ny tibbe? En yngre är ju aktivare än härliga simba. :)

[Tilde]
0

#6 Chinese crested är tyvärr ingen ras jag fastnat för (jag älskar fluffiga hundar). Bichon är faktiskt intressant för mig, även Shih tzu 🙂 Sambon är inte lika inne på det dock… Han vill hellre ha en mellanstor hund. Jag har själv alltid velat ha en spets, men är öppen för förslag! En till tibbe blir det nog inte i alla fall, rasen är riktigt charmig men jag tror vi skulle bli halvt galna med två små envisa tokar 🤪

Sugar Mist
0

Japansk spets kanske vore något? :)

-

Stormvindh
1

Har en Eurasier på 13 år i år här hemma och han är världens goaste kille! Som ovanstående redan har nämnt har han en himla vilja och en lite "jag är störst, bäst och vackrast" känsla i uttrycket, haha. Dock inte alls som något negativt, utan tycker snarare det är charmigt! Nu är han ju till åren och går inte mer än korta promenader om dagen, men Eurasiern är helt klart en ras som kan ta det lugnt om man vill och vara aktiv de dagarna man kan! När det kommer till att springa lös eller liknande.. Har honom lös hemma på gården hela tiden och det är inga problem. Hade honom tidigare lös i skogen på promenad för många år sedan, sen började han försvinna iväg så många gånger (följde väl något djurspår förmodligen) så det slutade vi med. Testade lite agility med honom när han var yngre men det var inget  seriöst, dock har han alltid älskat att hoppa och vet att jag körde mycket hopp med honom just därför när han var ung! Pigg och glad, otroligt familjekär (matte och husse är de bästa som finns), reserverad mot nya personer men inte mer än att han inte vill hälsa förrän det blir på hans egna villkor så att säga.

Skäller inte mer än när man kommer hem eller det ibland kan vara något ljud som tar fram vaktinstinkten. Är inte så insatt i sjukdomar och hälsa för rasen men har själv fått fatt i en ganska känslig kille med både mat och annat. Problem med sköldkörteln och äter medicin livet ut sen ett tag tillbaka, lite dålig leder också tror jag (lyckades dock slita av sig korsbandet för något år sedan så är kanske förståeligt).

Har du några specifika frågor eller funderingar är det bara att säga till! 😃

Medarbetare på Vallhundar

Wellcraft
1

Finns inga rasbundna sjukdomar hos Eurasiern, det är en frisk ras. HD förekommer dock som hos de flesta raser men det är inget stort problem :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tilde]
0

#8 Ja kanske! Hade en kompis med en japansk spets så det ska jag nog fundera på :)

#9 Vad härligt det låter! Blir mer och mer kär i rasen, den verkar verkligen perfekt för oss! Agility är förresten inget jag vill tävla i, utan det skulle mer bli som en hobby för mig och hunden (om den gillar det). 🙂

Beklagar alla problem med sjukdom, etc.! :( Jag har läst som #10 säger att det är en väldigt frisk ras, så vi får vara noga med uppfödare och föräldradjur så hoppas jag att det skulle gå bra 🙂

Stormvindh
0

#10-#11, Ja jag är som sagt inte så påläst utan har bara läst någon i någon annan tråd fråga om leder eller liknande. Ja dom är verkligen helt underbara, som stora nallebjörnar! :D Bifogar en bild om den kommer med :)

Stormvindh
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilket den såklart inte gjorde så här kommer en annan istället ;)

[Tilde]
0

#13 Åh gud så vacker! Ser verkligen ut som en liten björn 😍 Din andra hund är såklart också riktigt söt! hihi

Stormvindh
0

#14 Ja visst gör han! Han har ju blivit betydligt ljusare i ansiktet under åren, men fortfarande en snygging! 😎Ja, hade tyvärr ingen nyare bild på honom med bara honom ;) Vill ni ha en nallebjörn så säger jag bara go for it! Världens gosigaste, snällaste och mysigaste! 😃

JonnaCecilia
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Eurasier är underbara hundar som vill hänga med på allt! Vad du än gör så trivs Eurasiern med dig. Mammas hanhund (på bilderna) är inte helt rastypisk då kaniner är det bästa han vet och mamma har jobbat massor med att dra ner hans jaktinstinkt. Dock har han visat att han kan hoppa som en känguru, han flyger över den ca 1.5 m höga grinden i hennes trädgård om han får chansen ;) Han är väldigt energisk, vill gärna gå långpromenader men han är fortfarande ung (3 år) och lär sig. Han blir duktigare och duktigare varje dag och självklart kan man slappa nån dag men han gillar att vara aktiv. Dock, han verkar inte vara en typisk eurasier haha ;) Han har stort självförtroende och en sak vi fick veta av en uppfödare i trakten är att eurasier, precis som Sirius, är väldigt envisa och självständiga (emotsäger att de vill hänga med matte/husse hela tiden men det är väl en del av charmen!). De kan vara superduktiga på träning ena dagen och nästa så har de huvudet nån annanstans ;) Hon sa att de "landar" och blir av med unghundsbeteendet först i 4årsåldern,men man märker ju självklart framstegen upp till dess med. Men de mognar långsamt i sin egen takt. Så mysiga och gosiga hundar med stor personlighet och glädje! Som synes på bilderna kan pälsfärgen ändras mycket de första åren! :) 4 månader respektive ca 2.5 år! :)

[Tilde]
0

#16 Åh, vilket charmtroll! 🌺 Vad sent de mognar! Hur gamla brukar de bli? 😮 Det är i och för sig inget problem då vi är vana vid envisa hundar och träning är inget nytt som så. Hoppas inte vår framtida (oavsett ras) blir galen i kaninerna då jag inte planerar att sluta med kaniner… 😛

JonnaCecilia
0

Är nog lättare om de växer upp med tamkaniner och inte bara med massa vildkaniner springade på tomten ;) Som sagt är det ju en successiv mognad men det är alltså i fyrårsåldern de blir mer lugna, vuxna. Man märker på Sirius att han fortfarande är väldigt lekfull! Men han skärper sig och koncentrerar sig lättare nu än när han var 1,5-2 år sådär. Eurasier brukar väl bli 13-14 år nånting iallafall. Ju större hund desto kortare liv tyvärr. Småhundar blir väl i allmänhet äldre än stora. Lycka till med val av ny vovve och allt.

Persifone
2

Har ingen erfarenhet av eurasiern. Men om du skulle vilja ha något lite mindre så kan jag tipsa om keeshonden :)

Väldigt lika eurasiern (de ingick i aveln för att få fram eurasiern).

De är lite mindre i storlek men är vad jag har läst väldigt lika.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Tilde]
0

#18 Haha ja så är det nog 😂 Det är sant, mindre raser brukar bli äldre. Tibben kan ju bli uppemot 18 år, även om det är vanligare med några år mindre än så. Tråkigt ändå att de inte lever längre. :/

#19 Keeshond har vi faktiskt varit inne på lite, men sambon har tyckt att de har för mycket päls om man tittar på bilder. Hur är det med pälsvården? Kan tänka mig att den inte alls är så jobbig som det ser ut. 🙂 Och de är otroligt söta! Måste visa sambon bilden du la upp, helt bedårande! 😍

Persifone
0

#20 Jag skulle väl inte säga att det är mer pälsvård på keesen än på eurasiern, båda raserna har ju samma pälstyp med underull och täckhår :)

Jag borstar genom mina någon gång i månaden (går på cirka en timme) och badar dem en gång om året. De har ju som du säger mer lättskött päls än vad det ser ut att vara.

Tack så mycket, bara för det får du en till bild!

Detta är den yngsta, hon har även lite bergsget i sig tror jag ;)

Hildgrim
0

Haha min erfarenhet av eurasiern är att dom drar in VÄLDIGT mycket skit om det är blött skitigt ute. ^^

[Tilde]
0

#21 Haha underbar (söt bergsget)! 😂

Men det låter ju inte alls farligt med pälsvården. Tror vi ägnar mer tid åt det på vår tibbe faktiskt. ALLT fastnar i hans päls och han får ganska lätt tovor bakom öronen.

#22 Ajdå… men det kan man väl inte göra så mycket åt… Får se till att torka extra noga då innan man går in i huset. 😛

Stormvindh
0

#22 Beror kanske på hunden har inget minne av att vår har varit så jobbig just på den punkten :) Min andra hund är värre ;)

Persifone
1

Jag tycker inte att keesen drar in mycket smuts alls, även om det är dåligt väder.  Klart att någon pinne fastnar i pälsen då och då och att de får leriga tassar, men torkar bara med handduk så är det ingen fara :)

#23 Om de får tovor så sätter de sig bakom öronen, så bra att hålla extra koll där :)

Är det några speciella frågor du har om rasen går det jättebra att skicka mig ett PM så kan jag försöka svara på dem :)

[Tilde]
0

#25 Vilken tur att vi har för vana att borsta vid öronen då 🙂 Tack vad snällt, jag kommer säkert att komma på fler frågor så småningom. Uppskattar verkligen hjälpen! :)

Persifone
1

#26 Inga problem, kul att kunna hjälpa till! Min mamma har kennel så jag kan en del om rasen iaf :)

[Mi-rand-a]
0

Min eurasier har stor jaktinstinkt och väldigt aktiv av sig, Har haft henne med mina kaniner sen jag hämtade henne men dem triggar fortfarande upp henne hur lätt som helst och hon skulle minsann sticka efter vilt om hon fått chansen.  Hon älskar allt och alla, inte speciellt envis men en väldigt bra tänkare :)

Hildgrim
2

Vilken hund blir ren bara av att torka av med handduk? :)

Näh men allt är väl relativt och vad man är van vid samt hur rent man vill ha hemma.

Persifone
2

#29 Var det menat till mig? :)

De har en vatten- och smutsavstötande päls, så det behöver regna ganska rejält innan de blir särskilt blöta. Vid dåligt väder kan de bli leriga på benen+ magen. Torkar bara med en handduk och får bort det mesta.

Sedan behöver de ju inte hoppa upp i en vit soffa innan de torkat såklart. Men jag dammsuger hellre en gång extra än tvingar ner tre hundar i badkaret fem gånger om dagen (om det är dåligt väder).

Min äldre har aldrig gillat att bli "smutsig" så hon går runt vattenpölar osv, medan den lilla inte bryr sig, så är olika från  individ till individ.

Cahira
1

Instämmer faktiskt med dedär. Med min mittel när vädret var som lerigast och han skulle ut var tredje timme för han inte var rumsren så blötte jag en trasa och vred ur och torkade av tassarna och magen så var värsta smutsen i trasan och vattnet och inte i möblerna. Annars kunde han ligga i hallen direkt på golvet eller på en handduk och efter det torkade så trillade det av. Ungefär som sand på fötter, när fötterna torkar så trillar sanden av. Visst behöver man bada ändå - men det tog oerhört många promenader innan hunden luktade oren. :)