Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 7204 ggr
hund_katt
16

Blir galen av detta vargsnack...

Som dom flesta vet så är det vargjakt. Och ett jävla liv kommer med det. Jag blir så arg på alla människors argument om varför vargen ska finnas kvar i Sverige. Och att jägarna är skjutgalna mördare och att man skjuter vargar bara för att jägarna ska ha något att skjuta på… Och tyvärr är dom flesta som säger detta stadsbor som inte har en aning om vad jägare gör, eller vad vargen gör med bondgårdar och hundar. För det första, kör du på ett djur, som fortsätter leva och springer in i skogen, jägare lägger ner sjukt mycket tid på att hitta detta djur för att förkorta det lidande som du har orsakat djuret. Och jägare skjuter inte alls bara för att dom är 'skjutgalna mördare' , dom skjuter för att det inte ska bli för mycket vilt, för att förhindra trafikolyckor bland annat. Och folk säger att klagar på jägare och säger saker som 'kan dom inte skjuta varandra istället så dom har något att skjuta på'(ja, jag har hört många sådana kommentarer) men vill ha kvar vargen?? Det fattar inte jag? Flera bondgårdar är slaktade. Och kvar kan det ligga halvätna får som fortfarande LEVER!?!? Tänk er själva att leva och känna och se när en varg äter upp halva din kropp, och sedan lämnar dig, levande, i plågor. Jägare dödar djuret på 1 sekund, och djuret känner ingenting i jämförelse med vad det skulle känna om vargen dödat. Och folk säger att 'vargar inte dödar hundar'… I vilken värld lever dom i? Jag vet till och med en rottweiler som blev dödad av en flock vargar mitt framför ögonen på sin ägare, mitt inne i ett bostadsområde. Och i tidningar och annan media finns det hur mycket som helst om hundar som blivit attackerade av vargar. Sen säger folk 'vi måste ha varg för att hålla naturens balans i Sverige'… Jägarna höll det bra innan vargen exploderade i landet. Och vargen i Sverige… Sverige köpte ryska gränshundar som dom importerade till Sverige och satte ut i skogen. Ryska gränshundar. Inte vargar. Ryska gränshundar är hundar korsade med varg, eftersom ryssarna vill ha gränshundar som inte skäller. Och dom 'vargarna' har vi i skogen nu. Plus, att djurparker har satt ut sina valpar ute i varglyor runt om i Sverige för att förhindra inavel. Och dessa valpar är släkt med dom vargarna på djurparken som dödade en människa. Jätteklokt att släppa ut såna vargar i skogen? Plus att vargen i Sverige är inte längre skygg. Hade den varit så skygg som folk säger, så hade den inte varit så närgången som den är. Den skulle inte gå in i ett bostadsområde och döda en rottweiler framför dess ägare. Och vargar som inte är skygga är farliga. Jag vet några som blev jagade av en vargflock när dom red. Hade dom ramlat av hästarna så hade vargen tagit människorna. Det har hänt med hundar. Tror det var på programmet 'svenska hjältar' tror jag det hette… En tjej var ute och red, blev jagad av några huskys (tror jag det var, slädhundar iallafall var det) som rymt. Tjejen ramlade av och när hundarna inte fick tag på hästen vände dom tillbaka och attackerade tjejen. Vargar gör också så, att dom 'kollar' lite vart dom kan skaffa mat. Dom kan gå till en gård, ta en katt, senare testar dom att ta ett större djur, ett får kanske, sen, skulle en människa vara ute vid fel skulle det säkert kunna bli nästa mål. Jag har själv fått en varg där jag bor(mitten av Småland) och jag vågar inte gå ut. Jag åker in till stan för att gå en långgrunda med hunden, sen kissrundor, dom tar jag inte längre än 20 meter utanför huset. Det är bara en varg här, som har brett ut sig över ett stort område. Och kommer säkert inte gå så nära mitt hus, men ändå är jag så sjukt rädd!! Och jag tycker det är så sjukt egoistiskt av alla stadsbor, som inte har problem med vargen, som säger 'jag vill att vargen ska leva, för den är fin och det är hemskt att döda den'.. Det är också sjukt hemskt att se halvdöda boskap i hagen när man går ut för att ge djuren mat. Jag förstår att folk tycker att det är hemskt att döda djur osv, men det är ännu hemskare att låta tusen andra djur lida, bara för att 'vi vill ha ett vackert djur i vårt land'. Och folk som säger 'skaffa bättre staket och en stor hund så håller sig vargen borta', det kommer inte funka. För det första så kostar det pengar att ha hund och att skaffa ett bra staket, för det andra så är inte vargen så korkad att ett 'vargsäkert' staket håller dom borta. Och en stor hund dödar dom på två sekunder, om dom nu inte hugger i magen så alla inälvor rinner ut, sen låter hunden ligga halvdöd medan vargen gör samma sak med boskapen. Vad tycker du om vargen i Sverige? Själv tycker jag att man ska utrota alla dessa djurparksvargar och ryska gränshundar i våra skogar, och sedan sätta in riktig skogsvarg, om man nu tvunget ska ha varg i Sverige. Vargen i Sverige är inte stabil. Varför inte ta bort den dåliga vargen, och sätta in ny varg, riktig varg, som är skygg för människor, som kommer springa iväg när den ser oss, istället för att attackera våra hundar. Sen ja, det kommer hända att någon bondgård blir av med sitt får, men alla bondgårdar i Sverige kommer inte bli plundrade.' Så.. Vad tycker du om Sveriges vargar(hybriderna och djurparksvargarna), bör dom leva och fortsätta plundra, eller bör den utrotas och alternativt bli ersätt av riktig varg? Och tycker du jägare är 'skjutgalna mördare'? Tack för att du orkat läsa allt.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Cireea
60

Något vi inte får glömma är att skogen faktiskt delvis tillhör vargen. När vi går in i skogen med våra djur är vi inte längre hos oss. Vi är hos björnarna, vargarna, rävarna, älgarna och alla andra djur som lever i skogen. Och vi människor måste lära oss att respektera naturen för vad den är.  Man kan inte tämja naturen. Vi kan inte göra allt mänskligt och ta oss rätten att utrota hela arter för VÅR egoism. 

Kolla bara på alla djur vi redan utrotat.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Fridaaaa
57

Och jag blir galen på alla som argumenterar för vargjakt.
Vargen har lika mycket rätt att vistas här som vi människor. Människan är det mest egoistiska djur som finns på denna gjord. Ska ha och ska ha och gör det enklaste av det: Skjut vargarna så slipper man problemen.

Våra tamhundar gör mer skada än vad vargar gör! Men det vill få fatta tyvärr.

Vargar attackerar inte utan anledning och det är mycket större risk att bli attackerad av en hund, eller råka ut för andra olyckor än att en varg skulle attackera. Här i Blekinge har det kommit ner en varg då och då som vandrat iväg igen och jag har inte varit ett dugg rädd. Mer rädd för vildsvin än varg.

Utrota det verkliga problemet istället: människan i så fall. Människan gör betydligt mer skada. Men det är min åsikt.  Människan är lat. Det går att säkra hagarna mer än vad många gör. Och är många hundar, lodjur mm som river/dödar också, inte främst vargen men lättast att skylla på vargen. Ofta man läst "varg dödade där" eller liknande men visade sig vara en hund, inte ovanligt utan mer vanligt än många tror.

Vargar ligger mig varmt om hjärtat och sjukt trött på varghat och "döda döda"!
Kan tillägga: Jag lever på landet och alltid gjort.

Jag håller verkligen inte med om något i denna tråden, bara skitsnack alltsammans det jag läser men det är min åsikt kring det hela.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cireea
24

#2 Word! Jag håller med dig i varje ord. 

Varg är ett djur som ligger mig nära hjärtat också. Kan tillägga jag också att jag kommer från ett litet samhälle med mycket jägare 🙂Jag hatar att se alla dessa människor som skriker att man ska utrota vargen.

LinaLj
31

Det blir alltid en lång diskussion när det här ämnet kommer upp. Min åsikt är den att vargarna har lika stor rätt som vi att leva här, vi har levt sida vis sida sedan inlandsisen drog sig tillbaka så varför har vi rätt att utrota dem?

Ja vargar tar tamdjur, inklusive hundar om man har otur. Olyckligt men sant. Rävar tar tamdjur, det händer att björnar river tamdjur, mårdar tar tamdjur, örnar tar tamdjur, ja nästan alla rovdjur i vår natur ger sig på våra tamdjur. Det är vårt jobb att i största möjliga mån skydda våra djur, men inte pratas det om att utrota rävarna i Sverige.

De senaste 200 åren har en person dött på grund av vargattack. Det skedde 2012 på Kolmårdendjurpark i deras varghägn. Samtliga rapporterade skador på människor av varg under samma period är även de från djurparker. Man kan jämföra det med att mellan 1977 och 2012 har 31 människor blivit skadade av vilda björnar var av 5 av människorna omkom (fakta hämtade från rovdjurscentret). Med andra ord borde vi börja med att utrota björnen om vi vill känna oss säkrare i skogen.

Saffran0Spice
11

Håller helt med #1, #2 och #4 i deras argument =)

TjockaBerta
38

TS Jag orkade faktiskt inte läsa allt struntprat.

>>>Malum domesticum<<<

[EvelinaL]
16

Ja vargen fanns långt innan människan i Sverige så varför ska dom flytta på sig? Så att vi människor ska kunna ha våra boskap och husdjur ifred, jävligt själviskt ifall du frågar mig. Människor går också runt och dödar ska vi börja skjuta dom också. Att säga att man vill utrota vargen visar bara på noll koll på hur ekosystem man har, utrotas vargen kommer djur som vargen äter börja bli stora problem istället. Jag har problem med folk som jagar i Sverige för vi behöver inte det vi har bättre sätt att hitta mat på utan de flesta gör det bara för att det är roligt och spännande, däremot kan jag köpa det i fattigare delar av Afrika eller liknande eftersom de är deras enda sätt att få kött.  Vi människor vill ha kontroll över allt, det är därför vi utrotar och förstör våran jord det kommer vara den saken som tillslut tar dö på oss, ganska ironiskt igentligen.

*~HamsterHamster~*
35

Samt jag, jag blir så sjukt galen mot argumenten för vargjakt. Nu kommer jag bli lite hård i ton, jag menar inget elakt, men jag är sjukt irriterad.

Vargen har tusen gånger mer rätt att vara i våra skogar och i vårat land, Du säger att jägarna håller koll på hur Vildlivet, (rådjur osv) utbreder sig, men vems ansvar är det egentligen? Vargarnas eller hur? Om inte den dumma människan skulle Skjuta ihjäl alla vargar skulle skogen kunna ta hand om sig själv, men nej så kommer människan som är en ond individ som vill härska överallt och säger "skogen tillhör oss" och tar sig friheten att bestämma över allt och alla.

Vem är det som förorsakar lidande över hela världen? vi människor, vem är det som  mördar Miljoner, miljardertals djur plågsamt och håller de i de äckligaste förhållanden jag sett? Människor.

Jag har respekt för jägare som inte låter djur lida, själv skulle jag också göra så och jag är vegan. Om vi dock tar det andra så är jägare mördare, de mördar en individ med känslor. Det gör vargarna också men de har inte en sådan uppfattning om livet, de gör det för att överleva, vi däremot behöver inte ha kött. Vargar är rovdjur det är inte vi. Hur i all världen kan då personer ta sig friheten att ge sig på ett djur som är hemma i sverige och säga att det ska bort för att skogarna är våra och att rådjuren och älgarna tillhör oss.

Vargen är ett rovdjur som jagar, vi måste acceptera det och att de finns i våra skogar, vi måste vara glada för att naturen håller på att regenerera sig. Respektera alla individer i våra skogar också om de skadar oss! Tänk då på hur vi skadar allt annat i våra skogar hur vi skadar djur och jämför det med skadorna vargarna gör? de är minimala, du förorsakar mer lidande än de genom att köpa billigt kött och kött i allmänhet.

Jägarna gnäller att hundarna blir anfallna, ja de blir de… det kan ingen neka, men om vi jämför dessa tal med hur många jägare som skjuter ihjäl sina egna hundar är vargattackerna minimala, samt att det är fler vildsvins attacker på hundar, och inte bara det, Vildsvins attacker är brutala och de kan också slita hundar i stycken, men då är det ingen som gnäller, man kann ju käka vildsvin och samtidigt ställa skulden av en vildsvins attack på vargarna eftersom jägarna vill bli av med sina hatade rivaler.

Använd krafterna bättre än ni gör nu människor, hjälp rädda våran värld, hjälp naturen att regenerera sig. Dessutom hjälp andra människor, det är så mycket hat på denna jord, inte bara vi människor mot varandra utan också mot djur.

#2 Super frida såg ditt inlägg nu =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Saffran0Spice
16

I människans historia vet man att de vandrade från afrika och befolkade andra delar av världen som asien och norden, i norden fanns vargen.
Så om det inte passar människan att anpassa sig, acceptera att det ibland kan kollidera och leva bredvid vargen i dennes land så kanske människan skulle ta och vandra vidare…

Bara en tanke från mitt håll ^^

[EvelinaL]
4

Människor…inte rovdjur…….har du gått klart grundskolan?! Klart vi  behöver äta kött för att få i oss alla näringsämnen kroppen behöver, klart man kan trycka i sig 1000 kosttillskott men det är inte naturligt. Det är mycket vanligt att vegetarianer och veganer har omega 3 & 6, zink, järn, b-12 och d-vitamin brist för att bara nämna några.

LinaLj
10

#10 Vad har det med saken att göra?

[EvelinaL]
1

Blir irriterad när folk påstår saker som det finns massa underlag emot.

*~HamsterHamster~*
17

#11 det undrar jag med.

#10 prata inte om saker du inte har nån aning om, Okej jag antar att du har långa framtänder du sliter ut köttstycken ur byte du dödat med klor och tänder, och att du aldrig steker kött och aldrig använder kniv och gaffel, samt att det väcker din jaktinstinkt när nu ser en hare och springer efter den, samt att du alltid går in i skogen när du är hungrig, dessutom äter du såklart nästan inga grönsaker alls och kan ta all din näring  ur kött samt att du inte reagerar på det animaliska kolesterin.Okej om vi då sammanfattar är du en riktig varg =) grattis.

Btw, är vi allätare och varifrån får djuren vi äter sin näring? växtriket ^^ tack och hej. ville bara nämna det

mvh, HamsterHamster

Skogsraah
13

#10 Nej, människor behöver inte äta kött… Har inte ens med tråden att göra.

#13 Word!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[EvelinaL]
0

Jag är absolut inte för jakt i I-länder eller folk som väljer att vara veganer/vegetarianer men det är inget som är bättre med det än att äta kött snarare lite sämre, klart man kan klara sig. Djur som äter växter bygger proteiner på det sätter, det är inte som de måste äta kött för att ha kött i sig. Det finns ingen vettig dietist/läkare som skulle rekomendera dig en vegan/vegitarian kost för att du skulle må bättre av det och samt inte varna dig för näringsbrister vid start av en sådan kost. Man får tycka vad man vill om att det är moraliskt eller inte att äta kött men man kan inte argumentera emot att det finns bra näringsämnen i kött som människan behöver och som är svårt att ersätta.

Saffran0Spice
5

#15 Har du läst tråden och dess titel?

*~HamsterHamster~*
6

#15 kan du snälla sluta med OT, samt att du inte har nån aning alls =) inget illa menat men du är nog lite felinformerad, Gå till vegan iFokus om du vill få rätt information eller kanske vegetarian, där är du på rätt ställe för en sådan diskussion.

mvh, HamsterHamster

Cireea
7

#15 Det har ingenting med konversationen att göra. 🤔Du har ju glidit in på ett helt annat ämne..

[EvelinaL]
2

Haha ska jag gå in på andligt i fokus för att lära mig att andar finns också? KÄLLKRITIK kallas det. Man får tro vad man vill men försök inte bevisa det för mig när det inte finns bevis. Där nöjer jag mig och drar punkt på detta. 

Jag hoppas vargen finns kvar i Sverige ett bra tag till.

solidduck
21

Blir så enormt provocerad av allt ogrundat varghat och skitsnacket om att det bara är stadsbor som vill ha varg i Sverige.  Bodde mitt i Värmland på landsbygden i 19 år utan att utveckla ett ogrundat hat för vargar, skulle vilja påstå att barn blir sedan små lärda till att hata varg speciellt om någon i deras familj jagar.

Är ju även lite konstigt att det till kännedom också är just varghatare som är de som får jaga varg, läste någonstans där någon jämförde det med att låta alkohollister inventera systembolaget. 

Sen så dödar inte jägare ett djur på 1 sekund utan det tar olika tid beroende på vart kulan träffar djuret, blir det dessutom enbart skadeskjutet är det inte tillåtet att söka efter det fören en viss tid har gått, 60 minuter om jag inte minns fel.

Statistik från Agria om vad som är vanligaste skado/dödsorsaken vid jakt. http://www.agria.se/agria/artikel/Vad-sager-statistiken-om-skador-vid-jakt

Skogsraah
16

#19 Att du jämför en kost utan kött med att tro på andar… Snälla, finns ingen anledning för dig att provocera. Läs på istället. Eller brukar du gå på stan och se döda vegetarianer och veganer ligga här och var pga proteinbrist? Kan vi hålla oss till topic.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Wellcraft
20

Imorgon gör jag jägarexamensrpovet & i vår kommer jag skjuta upp och fullföra examen.

Alla vettiga jägare är för en biologisk mångfald, dvs viljan är att ta vara på den svenska faunan.
Vargen är inget farligt skadedjur, vår varg behövs i vårt land biologiskt, annars skulle inte vargen tillhört vår fauna så länge.
Det finns andra djur man bör lägga fokus på att utrota från Sverige, mårdhunden är ett exempel.

Självklart behöver man hålla stammen inom kontroll, som med alla arter då vi urbaniserat vårt land totalt.

Jag orkade inte läsa igenom hela din text, blev less rätt fort då du skriver ut felaktig fakta och agerar självutnämnd expert.

Kolmården hade en otrolig gullegull attityd gentemot vargarna, de lekte med dem som de vore hundar.
Går man då in till en flock med unga vargar - i ett hägn där alla resurser är begränsade så är det inte  alls konstigt att vargarna gick till attack. Människan har ingenting i hägnet att göra, men djurparken verkade måttligt ovetandes om att vargen inte är domesticerad, utan ett kraftigt rovdjur.
Att vargarna som släppts ut är snarare en gammal skröna, ingen djurpark skulle riskera något sådant, speciellt inte en som det går väldigt bra för.

Dessutom är det inte många bönder som klagar på varg, de flesta är såpass erfarna att de vet hur man beskyddar sina djur, det är snarare varghatare som agerar språkrör.

Problemindivider ska självklart avlivas, erfarna människor inom vilt känner väldigt fort igen en problemindivid.

Och jo, en stor hund kan lösa vargattacker. Sätt in två kaukasier så blir vargen lunch, men tyvärr är dessa mycket svåra hundar och inget man bara kan skaffa hur som haver.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
6

TS en mening du skrivit får mig att undra en sak

Citat:
 ''Sen ja, det kommer hända att någon bondgård blir av med sitt får, men alla bondgårdar i Sverige kommer inte bli plundrade.''

Jag skulle gärna vilja läsa den forskning/artikel/statistik där du tagit denna information ifrån. För vad jag känner till så är det långt i från alla bönder som blir ''plundrade'' pga varg. Så om du har vetenskaplig och bevisande fakta om motsatsen så vill jag gärna läsa denna - skulle du kunna länka den? =)

VampireGirlElvira
6

Låt vargarna vara skriver jag! Hundar härstammar ju från vargarna! Om inte vargarna skulle ha funnits så skulle inte heller funnits hundar. Jag är en sån person som mår dåligt av att man jagar vargar för att dom är "många" i naturen, och att vargarna dödar ens boskap. Det gör dom såklart eftersom att deras naturliga habitat blir bara mindre och mindre, och deras jaktmarker blir också mindre och mindre. Så det är därför vissa av dom börjar jaga våra "domesticerade" djur. Jag blir så arg varje gång det är vargjakt här i Sverige.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Wellcraft
9

Ska vi låta vargen härja fritt så kommer vårt klövvilt dö ut & vi kommer aldrig kunna låta barnen leka själva på lekplatsen, och att gå ut med hunden skulle vara lika med livsfara.

Man kan inte "låta vargen vara" i ett så pass urbaniserat land som Sverige faktiskt är, ska vi låta vargen vara - ja då gör vi det i bekostnad på många fler arter.

Jag förstår att vargjakten kan kännas hemskt, jag kände också så. Men nu har jag pluggat jakt & viltvård i ett år och fått ny kunskap och bredare vidder.
Visst vore det skönt om ekologin kunde sköta sig själv - men det fungerar inte så längre & kommer förmodligen aldrig att göra det igen. 
Går inte vi in och ser över bestånden så drabbar det i slutändan alla, även djuren själva.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Rebornlady
2

Om och när jag är rädd att vargen ska ta min hund så använder jag koppel.

hund_katt
3

Jag vill inte att VARGEN ska utrotas. Jag vill att de ostabila ryska gränshundarna och djurparksvargarna ska avlivas. Dom mår inte bra. En varg som går nära en människa för att attackera är inte stabil. En varg ska vara skygg. Och som folk alltid sa 'sticker innan vi ser dom'. Men nu sticker dom inte. Nu kommer dom till oss. http://www.vargfakta.se/nyheter/kvinna-och-kopplad-hund-flydde-rialavarg/ http://cornucopia.cornubot.se/2011/04/ofarlig-varg-angrep-kvinna-med-barnvagn.html Asså jag vill att vargen(varghybriderna) ska avlivas för att dom inte mår bra. Jag vill inte att något djur ska behöva avlivas, om det inte lider. Människan satte dessa varghybrider i skogen. Nu får dom fixa vad dom gjort fel. Inavlade och ostabila 'vargar'. Jag hatar människor, det gör jag. Jag önskar dom kunde lämna jorden och ta självmord istället eller nåt, så djuren slipper lida av oss. Men nu kommer detta aldrig hända så då försöker jag få människor att fixa deras fel. Som att släppa ut zoovargar och varghybrider ute i skogen.

hund_katt
0

#26 tyvärr hjälper det inte med att ha koppel. http://www.vargfakta.se/nyheter/kvinna-och-kopplad-hund-flydde-rialavarg/ I länken dödades aldrig hunden. Men kommer den så nära så kan den lätt ta en hund i koppel. Min hunds uppfödares kompis, deras rottweiler blev dödad av varg inne i ett bostadsområde. Dock finns inte det fallet i tidningen.

Wellcraft
19

Är inte speciellt intresserad av en partisk varghatar sida som källa.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Thiah]
15

Verkar ha missat något när zooparker börjar släppa ut djur hipp som happ… Sen att vi ska utrota vargen för att den dödar och äter levande djur är ju absurt. Finns flertalet djur i naturen som förlamar sina offer och sedan äter dem under loppet av flera dagar. Inte är det trevligt för dom offren heller…

[Estelle13]
10

Jag tycker att det känns som en lättnad att det ska skjutas några vargar för här där jag bor springer det runt vargar överallt och jag hatar att alltid vara rädd när man är ute och går med hundarna, inte bara i skogen utan även på vägarna har man sett vargar, min bror och farbror såg en varg sitta hemma på min farmors tomt bara några meter nedanför trappen för nåt år sedan, och vi är ofta hemma där och låter hundarna springa lösa på gården. Så hellre att vargarna skjuts än att mina hundar blir tagna, ja jag är självisk men det står jag för, för jag älskar mina hundar över allt här på jorden så är det med det! Och jag ser inget fel med att skjuta vargar som är hemma på folks gårdar och smyger runt.

Grace2009
10

Personligen tycker jag varg är något vi ska ha kvar. Jag är född och uppvuxen mitt emellan flera vargrevir (otroligt att det fanns "vargfria" fläckar i Värmland) men cyklade regelbundet till Acksjön sen barnsben. Jag ska till och med på "hundsemester" till Acksjön denna sommar. Inte är jag rädd för vargen, varken då eller nu.

Jag förstår dock mycket väl att man inte kan ha en okontrollerad vargstam, frågan är hur det ska regleras. Det verkar som om det flertalet gånger har hänt att "genetiskt värdefulla" djur skjutits, och med våran mycket begränsade stam behövs alla dessa djur. Genom att hålla stammen för liten bäddar vi för inavel. 

Hur känner ni som faktiskt bor i vargrevir? Att bo i söndra Sverige och hört talas om en varg i området räknas ej här :P

Rebornlady
4

Vargar hit och dit, min hund blev ihjälbiten av räven…

Saffran0Spice
8

#32 Jag bor i vargrevir (i mindre bebyggelse) och är faktiskt helt obekymrad över detta när vi går i skog och mark. Jag är mer rädd för alla idioter som kallar sig bra hundägare och har lösa hundar som anfaller allt som rör sig!
Och för älgar, de är vackra på håll men är mer rädd för älgmöte och vildsvin än vargen.

#33 Beklagar 🌺

Cireea
20

Med tanke på all skada vi människor gjort på planeten jämfört med djuren så skulle det nog vara ganska underhållande att se vargen utrota oss människor istället. 

Min familj bor väldigt nära skogen och vi har haft tre katter. Vi har haft rävar oändligt många gånger på vår tomt, natt som dag och trots det  så blev två av våra katter dödade av inget mindre än människor. Jag blir faktiskt inte ens förvånad längre. Människan dödar människor utan att blinka så ja..varför inte oskyldiga djur.

MsSofieG
6

#32 Jag har bott i vargrevir hela mitt liv tills förra året då jag flyttade. Jag har haft både hund, häst och kanin. Min mormor har haft bondgård och aldrig har någon i min släkt brytt som om vargen alls. Min mormors enda attack på något av hennes djur var en jakthund på villovägar som tog ihjäl fyra av hennes höns. 

Så i ärlighetens namn är jag ber rädd för älg som har kunnat sätta efter när man ridit men rovdjur har jag inte behövt stöta på på varken hästryggen eller skogspromenader med hundarna.

VampireGirlElvira
0

Amen #27! :D

[Estelle13]
8

Det är väl också det att jägarna skjuter fel individer, här där jag bor sköt dom varg honan och lämna hennes valpar kvar vilket gjorde att de inte kunde hitta mat så lätt ute i skogen och gick då istället in på gårdar hos folk, var många katter som helt plötsligt bara försvann och inte långt härifrån blev en liten nakenhund uppäten bara några meter från sitt hus, det ända ägaren hitta som fanns kvar var huvudet, var till och med en bild med i tidningen på det. Folk har även blivit förföljda av vargen både när de gått på promenad med hunden eller setat på hästryggen. Så visst har man respekt när det händer saker alldeles där man bor annars är det ju nåt konstigt!

Scorpio97
7

(Har inte läst tråden)

Jag bor i en liten by. Vi har flera stora skogar nära. Mamma har sett varg utanför vårt hus, bokstavligt talat. Vi går ändå i skogen med hunden lös (när det är tillåtet), och jag har aldrig varit rädd för att träffa på varg. Jag har naturligtvis respekt för dom, men det har jag för alla vilda djur. Och jag skulle hellre träffa på en varg än vildsvin eller en älgko med kalv. Sen brukar inte vilda djur attackera utan anledning. 

Naturligtvis är det tråkigt om tamdjur blir tagna av varg, men  jag är övertygad om att det går att skydda dom bättre. Bättre staket och bättre skydd. Anledningen till att en varg tar ett får är för att det är mycket enklare, så då får vi helt enkelt ändra på det. Att en varg kan döda en människa anser inte jag vara ett argument, för det kan även en älg göra. Eller din egen hund, vilket det statistiskt är mycket större risk för. 

Har vi för liten vargstam så blir det inavel. Det ger i längden sjuka djur. Och om jag tänker rätt, borde det vara större risk att ett sjukt djur söker sig in till städer för att söka mat, än ett friskt som klarar av att jaga? Då tycker jag det är mycket bättre att vi har en frisk och större vargstam. Sen precis som med andra djur kommer man förmodligen behöva begränsa det när stammen blir för stor.

//Jessie

botakt
20

Jag mår sjukt illa av TS trådstart.

Cahira
24

Det hade varit en sak om vargen hade en frisk vargstam med tillräckligt med individer, men nu har vi inte det. Genpoolen är så smal att inavelsgraden blir högre och högre och med det kommer vargen snart vara steril och då har vi utrotat den svenska vargen. Och vargen gör bra mycket mer än "förstör för människan", den håller älgstammen m.m. frisk genom att sålla ut de sjuka.

Folk borde lära sig vad som hände när vargen försvann från yellowstone park och varför den återintroducerades men det blev aldrig samma sak. 

Om folk lät vargen ha villebråd och skogsmark för sig själv så skulle dom inte behöva leta får. Och vill man inte ha fåren rivna så får man ha ordentliga stängsel när man bosätter sig nära skog.

Jag hör ingenting om lojakt för lodjur jagar på helt annat vis. Jag har sett en älgkalv som hade blivit tagen av lo. Hur vet jag det? För det var tandmärken i nackkotorna på kroppen och bara kattdjur dödar så i sverige.

Sveriges varg är utdöende, och det skär i hjärtat att sverige blir mer och mer likt usa som utrotar bävern, älgen, buffalon, och alla andra djur som "inte passar" när dom bosatt sig i skogen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wellcraft
1

#41 Vår varg är knappast nära utrotning. Samma art finns i både ryssland & finland bland annat.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Skogsraah
5

#42 Men hon menar väl vår varg i Sverige?

Cahira
4

Läste rätt mycket om detta med hög inavelsprocent i svenska vargen innan vargjakten startade. Dom pratade om att ta in nytt blod för att fixa detta men det gjorde dom aldrig. Blev bara mass-slakt istället.

Wellcraft
4

#43 Det finns ingenting som skiljer vår varg ifrån den finska eller ryska, så jag förstår i ärlighetens namn inte vad som är så viktigt med just våra svenska vargar?
Vi har en bra & stabil stam i Sverige just nu & jag är för en biologisk mångfald som sagt, självklart ska vargen få finnas i Sverige.
Förstår bara inte argumentet om just "svenska" vargar :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Yuuuhanna
2

Jag håller med TS till stor del. Jag har dessutom också bott i vargtäta områden, och det är inte kul när man har småhästar och hund. Två ställen där jag tidigare har haft häst inackorderad, har blivit av med sina hundar. Båda när dom utfodrade hästarna på kvällen och hade hundarna lösa på tomten. Grannen hade en varg på besök; två nätter i rad sov han under hans altan och strök omkring i området ett tag.

Jag utbildade mig till djurvårdare på gymnasiet och då var vi på Kolmården. Kolmården är ju väldigt för varg i Sverige och var i alla fall då med och hjälpte till i bevarandeprojekt m.m. De berättade hur den svenska vargstammen hade återhämtat sig och vad bra dom tyckte att det var. Givetvis är det bra men när dom i nästa andetag berättar att hela svenska vargstammen härstammar från tre individer, två hanar och en tik så undrar man ju om det verkligen är värt det?

TeaOchHanna
2

Jag är uppvuxen i Värmland men pluggar på annan ort nu. Jag anser att vargen ska få finnas men som allt annat vilt måste vi kunna förvalta den. Svårigheten just nu är den politiska fråga vargen har blivit och att vargen är så koncentrerad till ett så litet område av vårt stora land. Det är inte hållbart i längden. Sen har folk som inte bor i vargområde svårt att förstå den rädsla och oro som man känner. Jag var ute och gick med min terrier i skogen i julas när jag hörde en hel flock yla. Blodet isar sig och man sticker ut ur skogen så fort som möjligt. Det är knappt så jag vågar ha henne lös på gården eftersom den gränsar till skogen, och då sticker hon aldrig från gården. Jag märker även på övrigt vilt att det inte är som det brukar. Spår av klövvilt har näst intill försvunnit hemma och ser man klövvilt är det i skogskanterna, ute på åkrarna osv, inte i skogen tyvärr. Den här utvecklingen har skett på bara några år, det går ruggigt snabbt. 

Läs gärna det här debattinlägget som jag tycker är det absolut klokaste som skrivits i den hetsiga varg debatten. 

http://tankesmedjanida.se/?debate=vargen-kommer-och

Cireea
28

Jag är livrädd för människor, kan vi utrota dom? 😢

Yuuuhanna
3

#48 Eller så skjuter vi av de vargar som ger sig på boskap men struntar i dom som kommer lite nära de större städerna? ;) Då skulle nog debatten se annorlunda ut…

I vilket fall som helst så är det klart att vargar ska få finnas. Men frågan är hur och var. Men tycker verkligen så många här inne (som har bra mycket större kunskap om avel och genetik än mig i alla fall) att det är okej att hela Sveriges vargstam grundas på tre individer? Är det verkligen något värt att rädda?

En sak till jag kan se ett samband mellan är bristen på annat vilt. Jag bor också i Värmland och fram tills för 8-10år sen ungefär hade vi fruktansvärt gott om älgar och rådjur. Jag såg dem nästintill varje morgon påväg till skolan och det var inte ovanligt att man såg något i skymningen eller på annan tid. Nu kanske vi ser vilt 1-2gr i månaden. Vänner och bekanta som bor i andra vargtäta områden säger samma sak. Jag kan ha helt fel, men jag tror mycket det beror på att man vill tysta ner det antal vargar vi faktiskt har kommit upp till på de senaste åren. Därför har man inte dragit ner på skjutandet av andra djur och därför sett en drastisk minskning där istället. Är det rätt då? Alla ser sig så himla förblindad på att rädda vargen att det är lätt att förlora resten istället.

Nu säger jag som sagt inte att jag vill att vi ska utrota vargen, men det behövs en ny plan för att få det hållbart på vissa ställen.

TeaOchHanna
2

#50 Jag tror inte det stämmer att man skjuter lika många djur. Jag är ingen jägare men jag har jägare i familjen. Inför varje älgjakt görs en inventering av alla djur och sen sätts kvoten utifrån inventeringen.  I jaktlaget hemma sköts som mest 50 älgar under en jakt på 80-talet (dock var det en älgboom då pga kalhyggesbrukets framfart) men i år fick de en kvot på endast fem djur. Rovdjurstrycket ligger till stor del bakom den minimala kvoten. 

Men jag håller med dig, när man endast ser till vargen mister man fokus på annat. Exempelvis hemma har vi en hage som ligger vid skogskanten. Vi arrenderar ut den till grannen för deras kor. Tack vare betet finns det en massa sällsynta blomsorter i den hagen. Grannen har sagt att han är tveksam till om djuren kan gå där i framtiden pga det ökade vargtrycket. Om detta sker förlorar vi en värdefull biotop på grund av vargen.

Yuuuhanna
2

#51 Jag hade nog lite bråttom där. Jag menade egentligen inte att man skjuter lika många, färre eller fler. Jag ville få fram att det blir mindre vilt i skogarna, till stor del pågrund av varg, och som sagt jag tror att det är väldigt nedtystat på hur många som finns .

Precis! Och mycket sånt tänker inte "stadsbor" på. Okej, det är är synd att skjuta varg, men det är minst lika synd om dom 30 fåren 2 vargar kan riva för att sen bara ta ett par tuggor på och gå. Och om vi nu ska ha varg, varför begränsa vargarna till så liten yta? Varför kan inte alla som verkligen brinner för vargen jobba lite hårdare på att sprida ut dem i Sverige istället för att ha i princip alla på ett så begränsat område? Vargdebatten har spårat ur för att fel saker diskuteras och att det inte ses till helheten.

homeward bound
4

#52 Fast nu handlar det ju inte om hur "synd" det är om ett visst djur utan om en arts överlevnad i landet. Vargen är ju så gott som förpassad från Norrland  på grund av renskötarna som jag har förstått det (den kan alltså inte föröka sig med finsk och rysk varg vilket skulle hjälpa mot inaveln) och där är det den oerhört kniviga frågan vilket som är viktigast. En djurart eller samernas rätt till sin kultur och sitt sätt att leva.

LinaLj
2

Ibland så verkar det som att man tror att "vargförespråkare" alltid är stadsbor som inte har en aning om vad vargen gör i naturen eller hur den påverkar bönderna.

Jag är ingen stadsbo, jag bor ute på landet och i skogen 50 m från mitt hus går det för tillfället ett vargpar som är märkt med radiokrage. De rör sig över ett ganska stort område här omkring men än så länge har de inte fått valpar, i alla fall inte som vi har sett. Jag har grannar vars hästar har blivit skrämda i hagen av vargen, mjölkbonden en bit bort har dock aldrig haft problem med vargen vad han vet, inte heller de som håller får lite närmre byn. Om det sedan beror på att vargen här har ett ganska stort revir och därför en god chans att fånga vilt vet jag faktiskt inte. 

Jag är för att vargen ska finnas i våra skogar, även om jag är för att vi måste reglera upp stammen. Just där jag bor så är man inte emot vargarna, de har inte orsakat någon direkt skada. Däremot skulle de flesta av mina granna gladeligen bedriva storjakt på vildsvinen i området då de har förstört både åkrar och trädgårdar och skadat två hundar. 

Naturligtvis minskar vargen mängden bytesdjur i ett område, det är ju dess naturliga funktion. Från början har naturen haft en stabil balans: gott om bytesdjur gör att det blir fler vargar då det finns gott om mat och fler valpar överlever, fler vargar gör att bytesdjuren minskar och det blir därför färre vargar eftersom färre av valparna överlever på grund av matbrist. Så fortsätter det i vågor. Men nu har vi satt oss mitt i detta system med våra tamdjur, vilket gör att när vargantalet på en viss plats växer och bytesdjuren minskar så minskar inte vargantalet utan de vänder sig till tamdjur i stället, vilket är helt försåtlig.  Det är i den här delen av cirkeln som vi människor nu måste stiga in och manuellt göra det naturen skulle ha gjort av sig själv, det vill säga minska minska vargstammen i det området, antingen genom jakt eller omplacering. 

Därför är det, enligt mig, helt ointressant hur många vargar det finns totalt i Sverige, det säger ingenting. Det intressant är hur stor vargkoncentrationen är på den lokala nivån. Säg att det totalt fanns tjugo vargar i Sverige, låter lite men om alla dessa tjugo vargar bodde i samma kommun skulle det ändå bli för mycket. Säg att det finns 400 vargar i Sverige, låter enormt mycket mer men om det bodde bara två vargar i varje kommun så skulle det inte kännas av lika mycket.

Så enligt mig är nyckeln till framgång när det gäller vargar i naturen att anpassa antalet vargar till tillgängligt vilt i det lokala området.

Yuuuhanna
4

#53 Hmm… Fast samtidigt tycker jag den debatten är lite konstig. Det är väl klart att vi ska värna om samernas kultur, men vargen fanns ju trotts allt i vilttillstånd i norrland förr. Det är bara de senaste 100åren den inte gjort det. Och om man ska puscha på att vargen alltid funnits här tidigare så har ju samerna alltid haft problem med dem tidigare och då borde väl det tillhöra kulturen? Eller räknas bara dom positiva sakerna?  Och ska vi inte värna om landsbygden i de län vi inte har renar och samer? Samerna ska ha rätt att känna trygghet med sina renar men mina hästar får gå oskyddade i hagen och hunden får vara kopplad jämt. Mina morföräldrar vågar inte längre gå av tomten eftersom vargflocken i området har varit närgången. Men dom är inte beredda att sälja huset som gått i släkten sen 1600-talet.  Förstår ni ironin?
Det borde stå mellan två val. Det ena är att låta vargarna få tillgång till norrland och alla fördelar det förmed till vargen. Eller att inte ha några vargar i Sverige.

Vizzla
4

Jag bor där vi inte får ha varg på grund av samerna och rennäringen. Jag har dock full förståelse för de som lever nära vargar som inte kan släppa ut varken djur eller barn på sin tomt. Jag är tveksam till om vi i Sverige har tillräckligt med mark för att ha en sund stam av vargar. Jakt på varg måste då finnas iaf.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

LinaLj
4

#56 Sverige ligger på 39:e plats på listan över världens mest glesbefolkade länder. Det innebär att det bara skulle finnas 38 andra länder i världen där man skulle kunna ha varg om vi i Sverige har för lite av den varan. Jag kan inte tänka mig att vi inte skulle kunna dela med oss av lite mark till vargen.

fvanilla
4

Vildsvin orsakar jättemycket skada runt där jag bor, och man känner sig sällan trygg när vildsvin är i närheten. I all ironi sitter inte folk och gapar om att utrota vildsvin, undrar varför… 😮

Yuuuhanna
2

Jag tror vargen får plats. Det är när det blir så många på så små områden. Maten tar som sagt slut och de blir obehagligt närgångna. Sprids de ut på en större yta borde problemet minska drastiskt och det är inte alls säkert att de kommer göra så mycket skada som de gjort hittills.

Whippetgerbilen
2

Hmm visst det är ju fel att vargar plundrar bondgårdar, och dödar hundar osv, men jag tycker inte att vargen borde utrotas! Den har ju någon slags mening, och det som jag tycker är fel är när jägare tycker att det är kul att döda vargarna, och så tycker jag att man inte ska ha sin hund lös i de områden som man vet att det finns mycket varg. Funkar Lamadjur som skydd mot varg? I sånna fall så kan man ju låta en lama skydda fåren ju! Men jag vet ju faktiskt inte så jättemycket om hur det är att få sina får mördade av en varg, det borde vara hemskt. Men vargen är ju ändå mitt favoritdjur, men lider med de som förlorar sina djur såklart, men jag tycker inte att vargar ska utrotas, nej!

Dogs is my world ♥

hund_katt
0

Man behöver inte utrota vargen, nej. Men utrota hybriderna. Om inte, så importera och sätt ut riktig varg, så att framtidens vargar innehåller väldigt lite hund, och fått mer vargbeteende. Plus att man ska försöka få så att inte alla landets vargar lever på samma ställe. Det är ju då dom kommer in i byar och i bondgårdar och slaktar djuren där, för att alla andra djur är borta.

LinaLj
9

#61 Vad har du för källor på att det är dessa "hybrider" som planterats in? Vad jag har förstått av genetiska studier och det källmaterial som finns så är teorierna om inplantering av varg under 70/80-tal inte mer än bottenlösa teorier som saknar bevis.

Whippetgerbilen
0

#2 Håller med dig till 100 %!

Dogs is my world ♥

[JenniN]
7

Nordens Ark har bara plats för de djuren som är, på ett eller annat sätt, utrotningshotade i sin park. 
Så för mig är jakt på varg helt galet. 

Och TS gör mig illamående. Så fruktansvärt okunnig.

Denna kommentar har tagits bort.
LinaLj
4

#65 Då har du förhoppningsvis lärt dig att inte tro på allt som man hör utan att ta reda på fakta först. Idag är det enormt lätt att leta fakta så har man ett ämne man brinner för eller som man undrar över så får man slå sig ner och leta.

hund_katt
0

Jag menar att jag inte vet vilka sidor som har sann fakta. För allt på internet är ju sant. Eller? Isåfall är allt jag sagt om vargen nu sant också.

LinaLj
6

#67 Bra sidor att hitta fakta på är statliga sidor, sidor som drivs av tex universitet och liknande eller sidor som har källor där de visar vad de får sin information ifrån. Sedan så gäller det ju att se övergripande, läser man 20 sidor om vargar och 15 säger att vargen troligen inte är inplanterad och 5 att den är det så ska man kanske ha som grund att den inte är det tills man kan hitta en källa som har bevis för motsatsen.

[JenniN]
1

65# Ja, då är du okunnig. Och det gör mig jätteglad att du är så ung för det betyder att det inte är försent och att du fortfarande kan lära dig vad som är rätt och fel och gråskalorna där emellan. 

Så, försök lära dig mer om ekologi, etologi och jakt. Vad som sker i naturen om man tex utrotar ett djur. Du har mycket kvar att lära! 
Som sagt, skönt att du bara är 14 :)

hund_katt
1

Eiirik Granqvist forskning om varghybriderna i Sverige. Sen artiklar får ni leta upp själva, eftersom jag inte vet vilka sidor på internet som är sanna.

[JenniN]
0

http://www.dt.se/dalarna/orsa/det-finns-inga-varghybrider-i-det-fria

Men även om det skulle finnas varghybrider, vad spelar det för roll?

Wellcraft
3

#69 Tycker dock inte det är okej att förminska folk pga deras ålder, tänk på vad du skriver!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[JenniN]
0

72# Det är inte meningen att förminska.

hund_katt
1

Eftersom det är hundar i dom så är dom inte så skygga som en varg ska vara. Och därmed kan dom bli farliga eftersom dom inte är rädda för människan. Och någon frågade om vart jag fått varghybrider ifrån.

[JenniN]
2

74# Okej, men de vargarna vi har i Sverige är inte hybrider. 

Och det är inte okej att döda det man är rädd för. Det är verkligen inte okej att vilja döda vargen enbart för att den tar sig närmare samhället, för det stämmer inte.  Det är inte vargen som tar sig närmare vårat samhälle, det är vi som förflyttar oss närmre deras hem. 
Där våra hus står har det en gång varit skog, där vargen bodde. Men nu bygger vi ut städerna mer och mer och ger vargen mindre och mindre yta att vara på, så det är egentligen inte så konstigt att de lever närmre städerna.

hund_katt
0

Jag tänkte först på att man bör avliva vargarna. Men jag har faktiskt börjat tänka på ett annat sätt. Och vargarna får plats i vårt land, men som någon sa att vargarna inte får vara i norr bara för det förstör för samerna. Så nu får alla landets vargar trängas i Värmland, och då tar vilda djuren slut, och då går dom in på gårdar. Så flyttar man några revir till norr så skulle det funka.

[Forest]
0

Först skulle jag vilja läsa om dina påståenden TS kan du länka om rottweiler som vart tagen i stad av en flock vargar och om ryska gränshundar samt zoovargar som släpps ut. Sen jägare reglerar så det inte finns så mycket vilt men vargen är effektiva på detta med dom tar inte bara tamdjur o hundar. Här har vi bara genomgående ungdjur än och vi har mycket gott om vildsvin som dödar och tar många hundar. Den kostnaden vildsvin förstör är stor men det är ju helt OT jag skulle iaf gärna haft varg.

[JenniN]
2

76# Ja, och sen kan vi minska jakten på rådjur, vi skjuter en hel del rådjur varje år utan att tänka på att det faktiskt är föda för vargen. Så med fler rådjur i skogen skulle vargen inte behöva gå in på gårdar. 

Dessutom borde bönder få mer/högre bidrag när det gäller att skydda sina djur, tex vargstängsel ska vara något som erbjuds alla gårdar. 
Alla släpper sin hund lös på egen risk. (Oftast så är det inte varg som dödar hund men det har hänt)
Vi får helt enkelt se till att skydda våra tama djur istället för att döda de vilda djuren. 

Så att flytta några revir norröver och att spara fler rådjur vore bra, =)

LinaLj
7

#70 Eiirik Granqvist är utbildad taxiderm (någon som stoppar upp och bevarar döda djur) och den professorstiteln han har är en hederstitel från Shanghai. Det vill säga han har inte erlagt någon doktorsexamen eller studerat för att få sin titel utan den skänktes till honom tack vare hans arbete med ett museum och hans nära relation med vissa ledare inom kommunistpartiet i Kina. 

Hans teorier bygger på att han anser att det finns för stora likheter i utseendet mellan Svenska vargar och tamhundar av ursprungstyp. Det vill säga att pälsfärgen framför allt skiftar för mycket hos svenska vargar. 

Mikael Åkesson  på SLU (svenska Lantsbruks Universitetet) har dock gjort dna undersökningar av vargar med olika pälsfärger och utseenden och kan inte hitta några tecken på tamhundsgener. Istället slår man fast att det snarare är troligt att denna variationen finns naturligt inom vargpopulationen och att den liknar tamhundens eftersom tamhunden stammar från vargar. 

Eirik Granqvist är inte en trovärdig källa enligt mig då hans artiklar bygger på hans egna åsikter och saknar grund i empirisk fakta. Att hans teorier dessutom motbevisas av andra som har empirisk fakta gör saken ännu värre.

hund_katt
1

#77 rottweilern var en bekants granne. Så vet inte om det finns med i tidningen. Zoovargarna var på TV. Bland annat för några år sedan på bland annat Barnkanalen där dom höll på att flytta runt valpar i olika djurparker, för att testa om det går, sen sa dom att om något år när vi sett att detta funkar så ska vi ta zoo valpar och sätta ut i vilda lyor, för att minska inaveln. Sen såg jag det på tv för ett tag sedan då man fick 'följa med' och se hur och vad dom gör, se när dom tar zoovalparna och sätter i vilda lyor. Gränshundarna var också på TV någon berättade. Sen Eiirik Granqvist som forskade om att det var hybrider i Sverige.

Wony
0

Jag själv bor i norrland, på landsbygd, och jag har inte det minsta mot vargen. Jag förstår att man vill ha sitt tamboskap säkert, men då får man också i mitt tycke se till att skydda boskapet med väl tilltagna stängsel. Har man renar som ju inte är stängslade ska man i sådana fall vara med dem och ha dem under uppsikt (inte bara mot rovdjur, även hålla boskapet undan vägarna då detta är ett stort problem på många ställen).

Rafflan
3

Vi har inge problem med att lo ta gårdshundar, eller gör större skada på tamdjur, man ser knappt lo, varför då? jo för att lo är skygga för människor. Om vargen blir lika skyggs som lo kommer vi inte ha några problem med dem längre. Låt enbart den skygga vargen finnas kvar i våra skogar så har vi inte dessa problem!

[Estelle13]
4

#82 kan bara hålla med! Tycker man borde kunna ha sina hundar lösa på gården utan att behöva bygga världens stängsel, där går liksom gränsen. Min mammas jobbarkompis var ute och gick efter vägen med sina hundar när det plötsligt dök upp en varg, vargen stod och tittade på dem, reste ragg och stod hukad och smög fram och var beredd att gå till attack men som tur var kom det bilar förbi som kunde avstyra det hela. De ringde länstyrelsen som sa att de ända som fanns att göra var att sätta upp ett riktigt högt stängsel runt gården, de valde att flytta ist. Tycker inte att det ska behöva vara så! Vissa går till överdrift när det handlar om att bevara vargen, ibland funkar det inte och då måste de flyttas eller skjutas. Blir även trött på att läsa hur folk försöker tillrättavisa andra som inte tycker likadant som dem själva, alla har sin egna åsikt och det får man helt enkelt ta och respektera.

[Forest]
0

80 Trist att du inte kunde visa källa på det. Jag vill även passa på att säga att jag inte har något i mot jägare,

[JenniN]
5

83# Så alla andra djur ska anpassa sig efter oss? 
Är det de mest naturliga? 

Du skriver att de fick flytta och att det skulle vara så hemskt. 
Men när människan valde att bygga hus där så fick alla vilda djur som bodde där flytta först, är inte det lika illa då? 
Eller ser du människan som det mer värda djuret?

[Forest]
0
Rafflan
3

#85 vi måste kunna leva i harmoni med djur och natur, vi lever i harmoni på landet med ALLA andra djuren utom just vargen, och då ligger felet i människan? jag tror som jag skrev tidigare, gör vargen lika skygg som lo så har vi inge problem med dem längre.

Det jag är mest rädd för när det gäller vargen är INTE hundarna, utan jag är rädd OM VÅRT SVENSKA KÖTT, vargarna är smarta och tar sig förbi rovdjursstängsel, vilket gör att för att kunna ha svenska kött kommer fåren behöva låsas in som grisarna, bara få känna betong under klöverna, aldrig få gå på gräs eller känna solljus emot sig, utom när dem lastas på slaktbilen… Och blir vargflockarna stora blir kornas sommarbete indraget och ett evigt liv i betongen väntar även dem…

Vi jobbat för att slaktdjuren ska få det bättre, men detta riskerar till att dra in det lilla bra vi har och göra att alla djuren får det dåligt. Alt får vi köpa utländskt kött och ingen har väl missat hur illa dem har det?

[JenniN]
3

87#   Ja, men vargen är som sagt smart. Jag skulle också välja fåret i hagen som bara är att ta, än rådjuret som jag faktiskt måste jaga först. Om jag var en utsvulten varg. Efter de första gångerna så lär sig vargen att i närheten av oss finns det djur som är inhängnade och bara att äta. 

Och visst är vargen smart, men människan är LAT, vi kan bygga bättre stängsel och det finns saker vi kan göra för att hålla vargen ute, men varför skulle vi när det är lättare att skjuta vargen? 
Det kostar både pengar och tid att bygga bättre, starkare och högre stängsel. Men det hade faktiskt klart varit värt det om det betydde att vargen fick finnas kvar. 

För när vargen inser att de inte längre kan käka fåret i hagen så kommer de dra sig in i skogarna och börja jaga rådjur igen.  

Och du som är så mån om slaktdjuren, varför är du inte mån om alla djur? 
Varför bryr du dig om den ena djurrasen men inte den andra? 
Jag personligen tycker att det låter jättekonstigt. Jag bryr mig mer om vargen än om de stackars slaktdjuren som vi föder upp i urusla miljöer för att sedan köra iväg dem till slakthuset för att vi ska få så mycket mat som det bara går, (ja vi överkonsumerar kött i Sverige). 
Jag bryr mig mer om vargen, en av de få djuren som vi faktiskt inte "äger". Vargen finns naturligt i skogen och så borde det vara. Det enda som är onaturligt här på jorden är saker som vi människor gör, så ska någon utrotas så är det vi. 

Du skrev det själv, vargen får minsann inte skada eller döda våra får för att vi minsann ska döda dom.

Rafflan
2

#88 vargen är smart, dem rovdjurstängsel som erbjuds lär sig vargen ta sig förbi och det kostar massor. Men om du betalar så alla får och ko bönder kan hägna in sina hagar så kommer det bli slut på tjatet om att jaga varg från deras sida iaf :)

Det är som att säga varför bryr du dig om varg men inte om får eller hundar? jag bryr mig om varg men för att dem ska finnas ska dem vara som lodjuren i våra skogar. Eller är det nåt fel på våra lodjur tycker du? 

Det sista du skrev kan jag inte se att jag skrev, men jag säger inte att det är fel att skjuta oskygga vargar, men det är klart vargen ska kunna finnas i våra skogar.

exitingsvillemo
1

#88 det handlar inte om lathet, utan om ekonomi. Det kostar massor att sätta upp rovdjursskydd.

TS> Så länge du inte kan visa upp några säkra källor på att det planteras ut zoo-vargar och hybrider, så tänker jag inte tro på det. 
Startar man upp en sådan här diskussion så bör man VETA vad som gäller, inte bara tro. Det är pga sådana personer som vargdiskussionen blivit så stor som den är, då många far med osanningar och tydlig brist på kunskap.

Jag är varken för eller emot vargjakt. Jakt måste förekomma för att hålla vargen på en lagom nivå.

Vargar som söker sig till människor ska avlivas, då jag anser att inget friskt vilt djur, väljer att söka upp oss. 

Däremot så väljer man att ta bort fel djur. Bättre att lägga energi på att ta bort de djur som inte har ett friskt, vilt beteende.

Jag tror inte heller att det är mest stadsbor som vill ha vargen kvar, vi som bor på landet/i skogen är många som vill ha vargen kvar i de svenska skogarna. Så länge vargen beter sig som en varg (skygg mot människa) så utgör den inget större bekymmer.

[JenniN]
1

90# Men det är därför jag skriver att det borde finnas mer bidrag, man ska få mer pengar. Jag tycker nästan att om man bor i ett vargätt område så ska kommunen stå för vargstängsel. 

Och det där med ekonomin, det är ÄNNU mer orättvist att vilja döda vargen för att vi inte dåligt med pengar, Pengar är ju en sak som människan hittat på och som vargen inte ska behöva dö för.

exitingsvillemo
0

#91 dessvärre så lägger ju staten hellre pengar på att importera vargar eller flytta dom hit och dit istället för att lämna bidrag. 

Det finns många hål i den svenska ekonomin att stoppa pengar i och tyvärr så prioriteras det fel många gånger. Kommunerna har oftast inte de pengar som behövs till sådana bidrag.

Taxelina1
6

Orkade inte läsa igenom hela tråden men många inlägg ändå.

Finns det någon här överhuvudtaget som vet något om varg och jakt? Helt sakligt med fakta och inte bara "Tycka"

TS. Jag kan hålla med dej i mångt och mycket. Vargen är ett otroligt vackert rovdjur, men ställer till en himla massa på gårdar med djur och inte minst på hästgårdar.

Någon skrev att det var ett elände att just jägarna får jaga varg. Men är inte det ganska självklart…? Dom har all den kunskap om jakt, natur och djur som krävs. Och det var bara en liten klick jägare som gick ut i skogen för den här jakten. Vad skulle beslutsfattarna göra om inte jägarna fanns? Skulle dom gå ut själva? Många gastar om att det krävs utbildade vargjägare. Men jägarna ÄR ju utbildade…

Och jägarna är jägare mycket för att dom inte vill ha köttet på ICA. Dom vill ha mat från friska frilevandes djur som lever ute i naturen. Klimatsmart, ekologiskt, nyttigt kött. Men det är ju inte bara jägarna som motsätter sej vargens intåg. Men det är bara dom som nämns. Alla dom som bor på landsbyggden blir påverkade på ett eller annat sett. Flytta skriar flera. Dom vet  inte vad dom talar om, så dom lyssnar jag inte på.

TS, du skriver att du har problem med rastning av hunden. Jag förstår dej.  Min svägerska har en varg som pinkade revir i hennes trädgård…inte så trevligt. Dom ser varg väldigt ofta. Den finns en flock på 8 individer där.  Vi flyttade ifrån ett område där det finns minst 6 individer som inte är ett smack skygga. Där vi bor nu fick vi en överraskning.  Där finns minst 3 nu. Det finns alltid en osäkerhets känsla när man är ute med hund. Att släppa den är inte att tänka på. Kvällskissningen blir utanför dörren med koppel.

Vargen tolkas i många många fall som ett mytomspunnet sagoväsen. Den ÄR vacker…men ett rovdjur som är otroligt smart.  Om man ser bilder på varg så finns det också en och annan amerikansk ursprungsbefolkning med på bilden. Sittandes på en vit häst och spejar ut över bergen. Det är bara drömmar och fantasier !!!

Hur många tror verkligen på att indianerna levde i samklang med vargen? Tror inte dom var så populära när den kom i i lägren och skingrade hästflockarna. Har någon missat bilder på indianer där dom har en hel vargfäll inklusive skallen som dom bär på sitt huvud? Och VARFÖR ömmar ni inte lika mycket för vår nordiska ursprungs befolkning som lever på samma vis men med renar.

Nu blev det långt och jag hoppas ni orkar läsa det här. När man skriver om vargens vara eller inte vara MÅSTE man hålla sej till fakta. Annars är det väl ingen ide´att tala om vargen över huvudtaget…

Hälsning från en stor djurvänCool

LinDajSon
6

Det här är så fruktansvärt enkelt att lösa. Skjut de vargar som skapar problem. Sätt en rimlig nivå på stammen men se till att de som skjuts av är de som är för orädda och de som ger sig på tamdjur i första hand. Selektion. Sen måste folk sluta tro att det är livsfarligt att ha varg runt knuten. Jag har haft varg på tomten där vi bodde förut. Jag hade nyligen varg knappt hundra meter bakom huset. Sitter jag inne och darrar? Nej. Respekterar jag att jag har ett stort rovdjur i närheten? Ja. Men "mina vargar" har inte stört någon. Alltså finns ingen anledning att få panik. Andas. En sak till. Alla jägare är inte helgon som bara tänker viltvård. Alla vargar är inte heller tamdjursdräpare. Sluta se allt så svartvitt.

[JenniN]
0

94# Jag har träffat en tiotal jägare, och ingen av de yngre tänker "viltvård". Ingen utav de som är yngre (ca25år). 

De ser det mer som en maktstatus eller något häftigt, att vara det högsta hönset och döda andra levande varelser.  

De som är lite äldre dock, 40+, de vet precis vad de gör och jagar för mat och för att de älskar naturen och skogen och respekterar alla djur. Behandlar djuren de dödar med respekt och ömhet, och dödar heller inte djur i onödan. De måste exempelvis inte döda så många djur de bara kan varje tillfälle som ges, de är mer selektiva och noga med vilka individer de dödar. 

Men som sagt, den yngre generationen har fått allting om bakfoten och är knappast idealet av jägare. 

Sen är det klart som du säger att allt inte är svartvitt, det finns nog jägare som ligger mellan dessa. Men människor ser det inte så, oftast har det att göra med att man bara har träffat den ena sorten och så tvivlar på att den andra sorten ens finns. 

Det är samma sak med vargar. en del hör och läser bara dåliga saker om vargen och börjar då tvivla på att det finns vargar som håller sig till sitt och sköter sitt. De tror att alla vargar är designade för att döda människor, hundar och tamboskap. Att vargen är så pass ondskefull att den bara skadar ett djur och lämnar det att dö för att den är elak. 

Sen finns det dom som är lite mer logiska och faktabaserade när det gäller varg, som kanske är mer insatta eller kanske har varg inpå knuten. 

Som du säger, allt är INTE svart och vitt.

LinDajSon
0

#95 Precis. Det är inte svartvitt.

Wellcraft
4

#95 Låter som att de yngre jägarna som du känner haft usla jakt & viltvårdslärare.
Känner inte igen det du skriver om unga lärare, men då har vi haft en skitbra lärare iofs.

Dock är min uppfattning (samt min lärare, som jagat i flera tiotalsår) att de flesta jägare är för en biologisk mångfald inom den svenska faunan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LinDajSon
2

Det finns fantastiska unga jägare. Hemska äldre. Men man ska försöka att inte hänga upp sig på extremerna även i den frågan. Jägare attityd till det de gör beror nog på lite olika saker men åldern spelar nog inte störst roll. Men sak samma… de flesta är rätt så vettiga människor… dock är det inte alltid de vettiga, mer balanserade som man hör uttala sig i media och så vidare. Det är inte de som skriker högst… och då är det lätt att få intrycket av att alla jägare vill utrota vargen. Till exempel.

[JenniN]
0

97, 98#  Ja fast jag menade du att utefter de som JAG har träffat så har det varit så.  Inte att ALLA yngre är värdelösa jägare. 

Som sagt, inte svartvitt.

Cahira
5

Det är en sak att ta bort de vargar som visar aggression mot människor och en annan att gå ut och skjuta varje man ser bara för att den råkar finnas där. 

Kommer bli spännande att se hur det blir när vargen är utrotningshotad igen, inavlad värre och vildsvinen tar över. *tar fram popcorn*

Taxelina1
6

Mycket bra inlägg från flera här. Som ni säger…inget är svart eller vitt.

Angående yngre jägare så utbildar vi många plus våra egna söner. Dom har en mycket sund syn på djurvård och allt kring mark, skog och djurhållning. Viltvården ligger dom varmt om hjärtat. Vem vill se ett utmärglat rådjur som rasar ihop när man har resurser att lägga ut lite ensilage till dom vintertid. Och vildsvin som många gnäller om jagas för det mesta året runt, dygnet runt. Där ser man mycket okunskap, när många säger att man ska lägga energin på vildsvinen i stället för vargen. Men som sagt. Vildsvinen jagas så gott som året runt.

Angående vargen som tråden handlar om…Jag hoppas verkligen ingen är rädd för att bli uppäten av vargen😎för den risken är nog minimal. Problemet är ju att den går på stora som små djur. Hästar, kor, hundar, katter och då har jag räknat bort jakthunden. För flera hundar stryker med när dom är ute på promenad eller ute på gårdsplanen medans matte är i stallet. Eller hämtar ved. Dom här vargarna som stryker runt och tar tamboskap, går, hoppar, gräver, kryper och simmar för att komma in i rovdjuranpassade stängsel är problem individer. När det sent om sider blir skyddsjakt på den blir det överklagat av vissa grupperingar.  När en varg varit inne och rivit djur återvänder den oftast. Då har man chansen att ta bort den, men det stoppas alltid. Då finns tyvärr risken att en annan individ åker dit på det i stället. Dom är ju ändå rätt lika varandra.

Vargen är INTE utrotningshotad. Vi har samma ras som i öst och där finns det så det räcker och blir över.

Det jag personligen är oroad för är ju att vargen förföljer och skrämmer. Flera ryttare har vittnat om att dom blivit förföljda av varg. Hästen blir rädd och riskerar att gå i sken. Följderna blir ju skador på häst och ryttare. Vad händer den dagen en mindre person är ute och rastar sin hund och vargen går till attack?  Det är sånt man bara väntar ska hända…tyvärr.

Årets jakt på varg var inget jag hurrade över. Men jag följde det dagligen genom sms och information från länsstyrelsen. Och allt fungerade mycket bra och samarbetet mellan jägarna och länsstyrelsen var på topp. Jägarna fick mycket beröm.

Det finns grupperingar som gör allt i sin makt för att smutskasta och sprida sjuka rykten som sedan allmänheten går på. Här är ett exempel.

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=20354&avd1=0

Wellcraft
2

#100 Det ska nog krävas mycket för att den art av varg vi har i Sverige ska bli utrotningshotad, då arten inte bara lever i Sverige.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Taxelina1
1

Tyvärr är det allt för många som lyssnar på fel information🤔

Taxelina1
5

Fick lite info nu. Av alla vargar som avlivades under jakten, alltså 44 individer. Där hade:

1: Äldre revbensbrott (ej skottskada

1: Överbett

1: Ena testikeln i ljumsken

1:  Lindriga förkalkningar i kroppspulsådern

2: Skabbangripna

3: Gamla skottskador inklusive den ena skabbangripna.

Resten Inga sjukliga förändringar.

Flertalet hade älg i maginnehållet. Några var tomma.  3 individer hade nötkreaturshud i maginnehållet. Och 2 individer hade från hund/hunddjur. Skottskadorna kan komma från tjuvjakt eller skydd då dom attackerat tamdjur.

Så i mina ögon finns inget som pekar på några inavels problem😎

Karolina-H
12

Jag hade inte tänkt lägga mig i den här diskussionen men kan inte låta bli då jag blir så väldigt illa berörd av det en del skriver. Att det bedrivs licensjakt på varg i Sverige är verkligen helt befängt. Vi har ca 350 st vargar i Sverige idag vilket inte är i närheten på tillräckligt många för att få en bra mångfald på individerna och motverka inavel och om man sedan tillåter att man skjuter av en del av detta beståndet där det visat att det flera gånger skjutits viktiga individer i de vargflockar som finns så kommer inaveln att bara bli mer utbredd.

Att skriva att det är en tidsfråga innan en vargflock har ihjäl en människa är även det helt taget ur luften då den senaste attacken på en männiksa är dokumenterad 1821 (http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/farlig/). Att vargarna tar och dödar tamhundar är helt nasturligt hur tråkigt det än är att de gör det. Då vargarna lever i revier där de skyddar "sin" mark mot andra vargflockar så anser de att tamhundarna är konkurrerande vargar och dessa ska dödas eller fördrivas från reviret, så enkelt är det. 

Sedan att det finns de vargar som blir problem och som systematiskt tar tamdjur eller blir oskygga och får ett onaturligt beteende kommer alltid hända då människor håller sina hundar på gårdarna vilket lockar dit vargar, att det kastas ut matrester och kött i trädgårdar vilket även det lockar vargar. Vargarna kommer för ett lätt byte i form av våra instängda tamdjur och detta kan åtgärdas med mer pengar till de drabbade för att hålla vargen ute från hagarna.

Lite källor till en del av det jag skrivit:

http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1125878-varg

http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/rovdjur/tiofragorochsvar/arinavelettproblemblandvargar.5.7cdc43ec129352b02448000257.html

Codeavalone.blogg.se

[JenniN]
11

Det är också OLAGLIGT enligt EU-kommissionen att skjuta varg eftersom de är utrotningshotade. 

Runt om i världen blir vi Svenskar idiotförklarade för denna hetsjakt på vargar. Vilket inte är så konstigt. Eftersom det finns en lag i EU som säger att det är olagligt att döda utrotningshotade djur, och det är precis vad vi gör.

VampireGirlElvira
0

Bra skrivet #105 & #106! :D

[Forest]
1

105. Jag håller helt med dig. 

106 Det har jag helt missat man kan fundera på varför inte vi behöver följa EU-lagen när det gäller varg 🤔

[JenniN]
3

106# Jodå vi blir anmälda till eu varje år det är jakt på varg, däremot så tar det tydligen ett tag för eu att reagera.

Taxelina1
6

#105 Vargen är INTE utrotningshotad. I öst finns det tusentals av den art vi har här i landet. 350 individermstämmer inte. Det talas om ca 370 och då är inte förra årets föryngring med räknad. Kommer inte ihåg hur många föryngringar det föddes förra året. Men räkna på ca 30 kullar×5 så får du fram ett litet tal. Om det nu funnits 370 individer här i hela landet så kan ju vem som helst förstå att man inte kunde ha en avskjutning på 44 vargar. Det finns ett stort mörkertal. Vargen är mycket svårjagad och de flesta sköts första dygnen. Då måste det finnas många många fler än vad som påstås. Och JA, vi blir idiotförklarade. Andra länder skakar bara på huvudet och undrar vad sverige håller på med när det gäller vargen. Särskilt i öst. Föda upp varg och kalla den utrotningshotad när dom har skogarna fulla av samma art… Att lägga skulden på människorna som lever och bor ute på landsbyggden var väl ändå rätt lågt. Ska folk inte få bo ute på landsbyggden längre? Vad har du för lösning på det? Slänger ut matrester och kött i trädgårdarna? Vad har du för belägg för det påståendet?

Taxelina1
5

Gör ett litet tillägg i #104. Angående maginnehållet på ett par vargar var det från hund/hunddjur. Det hunddjuret kan alltså vara från varg. För som dom flesta vet här så äter vargen även sina artfränder.

Sehvrin
4

#110 Med den logiken så är inte fjällräven eller den vitryggade hackspetten heller utrotningshotade (globalt har densamma hotstatus som vargen) och de är akut hotad i Sverige.  Ska vi sluta bry oss om de arter som finns i Sverige så länge de inte är hotade globalt? Jag tycker att vi har ett ansvar att se till att arter som hör till den svenska floran och faunan har gynnsam bevarandestatus oavsett hur det ser ut globalt. Hur kan vi räkna med att andra tar sitt ansvar om inte vi gör det? 

Om vi låter arter försvinna för att de inte är hotade globalt utarmas vår egen natur. Även om människan till viss del kan sköta uppgifter som andra arter gör, till exempel ta bytesdjur, så finns det saker som människan inte kan göra. Ett rovdjur påverkar till exempel ett bytesdjur mer än att bara döda det.  Rovdjuren kan påverka sina bytesdjurs beteende vilket kan få oväntade konsekvenser för andra arter. Detta har man kunnat se i Yellowsstone där man återintroducerade varg vilket ledde till att floderna ändrade sig. Nu lär inte så drastiska förändringar ske i Sverige, men det visar på hur mycket rovdjuren kan påverka ekosystemet.

I Sverige är vargen rödlistad som starkt hotad (dock är denna bedömning från 2010, så man kan ju hoppas att hotstatusen minskat nu). Jag tycker inte att man ska jaga rödlistade djur, utöver skyddsjakt såklart. Jag är dock inte emot vargjakt sen när arten inte längre är hotad.

Sen tycker jag man ofta hör om att man måste jaga varg för att lära den att vara rädd för människan, men hur lär man en död varg något?  🤔Särskilt när man jagat för att utplåna hela vargflockar.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Torpedtass]
9

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Orkar inte läsa alla kommentarer men delar med mig av denna video, värd att ta sig en titt på och sen tänka efter vad man faktiskt ställer till med när man går och skjuter av vargen.

Denna kommentar har tagits bort.
Taxelina1
4

Nja, jag har väl inte förordat vargjakt direkt. Bara skrivit att den inte är utrotningshotad längre.

Vad gör man åt vargen då den ställer till så pass mycket på en hästgård med utrotningshotade raser? Där stona inte klarade av att ge di åt fölen, och fölen var så apatiska då vargen tassade omkring gården att dom inte orkade dia. När ägarna fick order från länsstyrelsen att absolut inte lämna djuren ute om dom åkte bort en stund för det var sånt hot från rovdjuren. På en annan gård hade dom fjällkor. Likadant där. Den är också utrotningshotad.

Självklart ska man måna om alla rödlistade djur. Jag har inte sagt något annat. jag är en mycket stor djurvän. Men när hela ens verksamhet hotas av några individer och det blir skyddsjakt som överklagas av några vargfantaster som tillber dom som små väsen. Då går det för långt.

Men det är svårt att se problemet när det är långt borta från en själv. Då man inte drabbas. Så tänkte jag också då problemen dök upp långt bort i Värmland. Men vad då…det drabbar inte mej. Man kände inte av detta förrän man insåg att man själv bodde mitt uppe i smeten i dom vargtätaste områdena i hela landet.

Vargen kommer som den alltid gjort, gå över gränsen från öst. Vi kommer alltid ha varg förhoppningsvis. Men det ska vara under kontrollerade former och en levande landsbygd.

[Torpedtass]
2

#115 Den frågan kan man ställa sig igen men byta ut vargen mot björn eller lo istället. Gårdar går att säkra dock kanske inte till 100% precis som att det inte går att säkra en hästgård från råttor till 100%. Vi är inte ensamma på denna jord utan delar den med flera rovdjur, det får vi inte glömma, och vilken rätt har vi att döda en djurart bara för att det agerar instinktivt och helt enligt dess natur.

Jag tror att fallen med varg dyker upp så mycket just nu för att människan expanderar städerna och slår upp fler hus, fäller skogar som varit vargens territorium under flera sekler. Vargen har alltid funnits här och ibland önska jag människan kunde lära sig leva med ömsesidig respekt för den natur som omger oss.

Ett litet tag sen var det ju älgen som stod i rampljuset just för att de hittat in i en rätt nybyggt bostadsområde och vad måste man göra för att slå upp sådant, jo fälla skogen som en gång stått där.

tillägg, För övrigt…
Jag har inte varg här men jag har björn och lite längre upp har vi lo, rovdjur de med och kan orsaka stora skador. Jag bor precis mittemot den skog där brunbjörn brukar vistas en hel del, inte de minsta orolig över det och brukar gå rätt mycket i den skogen året om. Någon gång har jag väl sätt björnmamma med ungar men de har brytt sig lika lite om mig som jag om dem.

Jag har suttit på en äng och innan jag vet ordet av har jag 6 älgar betandes runtomkring mig på avstånd. Jag har stått öga mot öga med en kronhjort, 1m mellan oss detsamma har hänt med grävling.

Har sätt varg i vilt tillstånd en gång i mitt liv, kastade mig någon blick och gick sen sin väg.

Är lite av en naturnörd så jag lyckas stöta på lite olika djurarter under resors gång. Skämtar

LinaLj
3

Jag säger inte att man inte ska skjuta vargar, för på vissa ställen med vissa individer så är det nödvändigt. Men samtidigt så kan vi inte bara säga att det är omöjligt att leva på landsbygden när vargen bor i skogen. På något sätt har vi lyckats leva i tusentals år med vargen som närmsta granne, det är bara de senaste hundra åren som de inte har varit där. 

För ca 6000 år sedan blev vi i sverige bönder, eller i alla fall vi började bli det, med allt vad det innebar med att hålla tamdjur. Under dessa 6000 år har vi inte bara lyckat överleva på jordbruket utan även lyckats utveckla det. Detta trotts att vi under i alla fall 5900 av de åren levt sida vid sida med vargen. 

Kanske är det så att det inte bara är vargen som måste anpassa sig utan även vi. Hur överlevde man förr med vargen i närheten? På 1700-talet fick man knappast bidrag från staten om vargen rev får. Så vad har förändrats från då till nu som gör att vargen hotar hela vår djuruppfödning?

Som sagt, jag menar inte att vargar ska få fri tillgång till våra tamdjur. Men på något sätt måste vi hitta ett sätt att sammleva med vargen.

Taxelina1
5

#116  Jag förstår inte riktigt vad du menar och du förstår nog inte riktigt vad jag menar🤔 Säkra en hästgård från råttor? Tror inte riktigt jag skrev något om råttor… Jag skrev om vargen och dess framfart på många håll i vårt land. Problematiken är när den ställer till så pass att det påverkar näringarna, och dom individer som ställer till det är oftast samma individ. Dom vargar som håller sej till skogarna är väl inga problem. Dom märker man ju inte av. Men dom som tar sej in till samhällen och stora gårdar och ställer till det måste tas omhand på ett eller annat sätt. Söv den och frakta upp den långt norröver då.

Du skriver att du inte har varg hos dej…det är det som är ett av problemen. Man inser inte problematiken förrän den finns utanför stugknuten😉

(Jag är också något av en naturnörd. Älskar naturen och alla dess innevånare. Alla små fåglar som jag nu fick flytta ifrån. Värre än att lämna själva stugan.  Nu matar jag in djuren på nya stället)

Taxelina1
5

#117 Alla har inte problem med vargen. Men där den är ett problem finns det problem🤔

Många av de individer som ställer till det håller inte till i skogen, utan har kommit på ett smart sätt att få föda smidigt och effektivt. Och det är i hagarna, på gårdar och byar. Individerna som inte märks skapar heller inga problem.

Det här påverkar den biologiska mångfalden då dom betande djuren inte kan beta i hagar som är skyddade på grund av olika örter och insekter som behöver översvämmade ängar på våren. som måste mul betas och gödslas från olika djur som kor, får och hästar. Där kan man inte inhägna hela vägen utan måste ha öppet mot vattnet. Vargen har lärt sej gräva, klättra, krypa, simma för att komma åt djuren ändå. Den går emellan strömförande trådar, skriker i högan sky, men ska i alla fall in.

Jag läste om en familj som hade vargen på gården mycket ofta. Så ofta att dom inte vågade ha barnen ute att leka. Dom ansökte om att få stängsla in hela gården. Måste det gå så långt? Flytta då, skriar många…Men man flyttar inte sitt företag hur som helst. Har man en djurhållning måste man ha tillgång till en gård. Ofta bor man på en gård som funnits i generationer.

Troligen uppkom den första jakthunden genom vargen. Vargen är smart och insåg att man tjänade på att finnas i närheten av jägaren för då fick man mat. Troligen var det individer som var mindre skygga. Var man med i flocken som jagade blev man ett team. Rätt intressant då jag gillar vargen och hunden då också givetvis.  Tittar man på hällristningar så ser man att hunden fanns med.

En anpassning på grund av vargen händer dagligen. Djuren släpps inte ut som förr. Det stängslas med högre staket med högre strömstyrka. Många lägger ner får besättningarna och så vidare…

Hur många djur hade bönderna på 17 00 talet? Troligen en eller två för eget bruk. Dom bodde oftast tillsammans med folket i samma hus eller vägg i vägg. Gick i en fålla precis utanför stugan. Eller lösa utanför stugan. För på den tiden satte dom upp gärdesgårdar för att hägna in åkrarna. Annars samlades alla djuren i hop i byn för att gå på fäboden under sommaren. Där hade dom folk som vallade dom. Fanns det risker och dom upptäckte något, blåste dom i näverhorn för att varna varandra. Även där blev dom av med djur. Men det var större katastrof då. Gick vargen in och tog ett får så riskerade den familjen att svälta.

I dagens läge är djuren inhägnade och när vargen kommer in blir det rena popcorn effekten. Vargen klipper inte ett djur och nöjer sej med det, utan dödar så många den kan. Den återkommer också för att hämta mer inom ett dygn. Rena massakern alltså, som de flesta säkert har sett på bilder. Men nu som då, är det familjen försörjning som drabbas. Det är inte bara köttet. Det är den själsliga delen. Hitta sin djur som är sargade och lemlästade och fortfarande lever. Man tappar också intäkter på skinn och ull. Har man en mjölkproducerande påverkas även det. Dom överlevande djuren blir apatiska och kastar foster, orkar inte äta, blir infertila…

Dom som jobbar med djur är djurvänner. Annars kan man jobba med annat. Ingen jag talat med har något större agg mot vargen och försöker skydda sina djur.

[brinker]
1

Djuren var här först!

Människan utrotar djur av rena egoistiska skäl!
Vi måste lära oss leva TILLSAMMANS och acceptera det faktum att djuren är DJUR och vilda djur dessutom!

Nej, låt djuren vara ifred!

Taxelina1
4

#120 Helt rätt.  Vi måste kunna leva tillsammans…Har du några förslag 😎

[JenniN]
0

121# Vi kan sluta bygga ut våra städer och på det sättet ta över vargens hem. :)

Taxelina1
2

#122 Bra förslag. Vart ska ni bo då?

[JenniN]
0

123# Där vi bor nu? Vi kan inte riktigt göra något åt hur städerna är uppbyggda idag, knappast så att vi kan riva husen som redan är byggda. Men vi kan SLUTA bygga ut mer. Eller bygga på höjden, höghus.

Sara97
1

Människan har rubbat ekosystemet. 😣

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Tilde]
0

#113 Tänkte lägga upp samma video 😃

[brinker]
4

#121 det handlar endast om att respektera djuren för vad dem är och hur de är.

Inget mer. Vi ska inte förvänta oss att djuren ska bete sig som människor. Om vi nu verkligen är mer intelligenta än vilda djur så får vi ju bevisa det… någon gång.

[Estelle13]
1

#124 ja men det låter som att du menar att människan inte ska få bo i hus alls. Mitt hus har funnits i 100 år likaså grannarnas, finns heller ingen runtom där jag bor som byggt nytt hus, utan alla har liksom stått där i evigheter. Vargen har inte varit och sprungit bland gårdar förr som de gör nu, det är heller knappt några vargar som skjutits bort de senaste åren. Man får helt enkelt minska på älg och rådjurs jakten, så vargen får tillräckligt med mat och kan hålla sig i skogen.

[JenniN]
0

Ja men det är inte så jag menar. Och ja, om vargen drivs bort från ett ställe där människan bygger nya hus så måste den väl ta vägen någonstans, så kanske den motas mot era hus. Så det är inte ett dugg konstigt. 
Och ja, men borde dra ner på rådjursjakten så att vargen har mat i skogen.

Wellcraft
3

Klövvilt stammen är det inget fel på, ska jag bara flika in.
Snackar vi älg, vildsvin & rådjur så är den stammen större än på länge. Det är vilt som räcker gott och väl till både jägare & varg. Att vargar blir närgångna handlar om något helt annat.
Oftast handlar det om rena överlevnadsstrategier från rovdjurets sida, sopor & instängda djur är ett enkelt mål med mat.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tanjis
1

Alla djur är viktiga i naturen för att det ska funka. Hur ofta kör man på en varg med bilen….. Inte särskilt ofta men rådjur därimot. Hur blir det om vargen inte finns, jo fler rådjur och fler trafikolyckor!

Taxelina1
3

#128  Alla jaktlag som finns i och omkring vargrevir har fått sina tilldelningar minskade för att rovdjuren ska få sitt. När det bestäms hur många älgar ett jaktlag får på sin tilldelning har det innan varit "älgspillnings inventering" Det är mycket omkring älgjakten. Jägaren går alltså ut och räknar skithögarna efter älg inom en speciell yta 😎 Man går inte bara ut och skjuter det man tycker passar bäst, utan det bestäms innan. Tjur, ko med kalv, ensamt djur, kalv och så vidare.

#127 Det är väl klart att man ska respektera djuren som dom är. Tyvärr är många och bland annat vargen disneyfierad. Många lägger mänskliga känslor hor våra vilda och tama djur.

#129 Du har nog inte hängt med riktigt. Vargen är hyffsat nyetablerad i vår natur och är inte undanträngd. Men den är mycket smart och hittar hela tiden nya lösningar på hinder. Att den går in bland tamdjur och tätbebyggda områden är för att spara energi. Ungefär som att gå på Mc Donalds. Fast food.

#130 Du har helt rätt.

#131 Vargar körs ihjäl rätt ofta. På grund av vargen vara eller inte vara så tror jag inte viltolyckorna påverkas något speciellt.

http://www.vargfakta.se/nyheter/video-varg-tar-kopplad-hund/

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.