Skor
Hej, min hund får stora snöbitar under tassarna när vi är ute. Han vill inte gå och haltar och går på tre ben, och går omkull när han inte stödjer på tassen. Mamma tror det är onaturligt för hundar med skor och att de kommer gå konstigt och vara obekväma. Ska vi ha skor? Några argument jag kan säga för att övertyga henne?
Du kanske kan kika in här? Någon kanske har lite tips (där också)?
http://skor.ifokus.se/articles/54be3459ce12c445e60009c7-skor-for-hundar?discussions-1
Medarbetare på Skor iFokus
Om en hund är i behov av skor ska den såklart få ha det också. Visst kan dom gå konstigt i början men dom brukar vänja sig. På din beskrivning så låter det ju som hunden går dåligt när det fastnar snö i pälsen oavsett. Så den lär ju inte gå sämre? :P
Behöver man inte skorna för värmens skull utan bara för att undvika att snö fastnar i tassarna kan man köpa "hundskor" som heter Paws. Det är som ballonger man trär över tassarna och brukar inte störa en ovan hund på samma sätt som riktiga skor. Paws är "engångsskor" (det går dock att använda samma flera gånger) och sälgs i 12-pack.
Förutom skor kan man testa att klippa bort onödigt lång päls. Det finns sprejer som gör att snön inte fastnar så lätt.
#3 intressant tack! Och ni andra oxå
Jag klipper pälsen under tassarna på min hund
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Min hund tar inte ett steg utanför dörren när det är kallt om hon inte får ha skor på sig :) Hon har aldrig gått konstigt, utan kände direkt att det blev bekvämare att gå ut. Om din hund behöver skor så tycker jag att du ska prova! Det värsta som kan hända är att det inte fungerar och du måste hitta en annan lösning :) En bild på min Siri i sina favorit skor ♥️
Besök gärna mitt nursery Baby by Art på Facebook.
Om hunden visar obehag så pass tydligt tycker jag att det bara är elakt att inte skaffa skor till den, faktiskt.
Man ser ju ganska lätt hur hunden beteer sej. Tycker man de kan vara en lösning med skor så borde man testa. Funkar de och hunden accepterar de så är de jätte bra, funkar de inte så får man hitta på nåt annat. Men man 'förlorar' ju inget på att testa.
Tack! Ska testa!
greenswe.blogspot.se slitstarka och sitter där de ska.
Både vid koppelpromenader och lösspringande, dessutom med kardborre i selen, så skulle den mot förmodan fastna i skogen kan den slita sig loss.
Har du testat något balsam? Hört att Masterpets balsamsprej ska funka, enligt ägaren själv.