Rosslar
Igårmorse fick jag panik. Min terrier rosslade något så fruktansvärt (lät som att komma från luftgångarna), skakade lite och visste inte vad han skulle ta sig till. Ringde i panik till djurkliniken och förklarade läget. De hade fullt med akuta ärenden så jag blev ombedd att ringa till en annan instans. "Rosslandet" varade dock bara i max tio minuter och jag hann inte ens ringa. Så vi beslöt oss för att avvakta. Han gjorde alla behov som han skulle under gårdagen, åt, drack osv. Var lite låg, men inte någon stor skillnad. Han kunde rossla till på promenaden och skaka lite, men var över inom 10 sekunder. Verkar som att han tar i med hela kroppen för att få ut något? Men inte som att han vill kräkas.
Idag är det bättre. Det är mer som att han rosslar ibland när han gör en extra stor inandning eller när han tvättar sig eller "bökar runt" som han brukar göra. Han skakar inte och är annars pigg och alert. Jag vet hur veterinärer är och det finns troligtvis ingen idé i att kontakta dem igen och förklara läget, för oftast "kan de inte svara på varför det är så". Särskilt om hunden är pigg i övrigt brukar jag alltid, oavsett vad, få svaret att avvakta.
Han verkar som sagt må bättre idag och har inte fått något sådant där anfall som igår. Utan det har varit lite rosslande här och där och han har sovit hela natten utan ett ljud. Nu har jag inte umgåtts med så många mopsar och plattnosade hundar, men han låter ungefär som de när de kan få problem att andas eller "grymtar".
Någon som vet vad detta handlar om? Vi har inte förändrat någonting och det har aldrig blivit såhär för honom under hans tre år. Har han något irriterande i nosen? Är han förkyld? Finns det något jag kan göra hemifrån? Som sagt så är det mycket bättre idag, men rosslandet återkommer ibland och igår blev jag så sjukt rädd.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
Kanske noskvalster? Min hund fick det och gjorde jättekonstiga inandningar som var som grymtande/rosslande. Nyser hunden dessutom mycket? Det kan också vara tecken på noskvalster
#1 Jag läste lite om det, och det kan det kanske vara. Han har inte nyst extra mycket i samband med det här, men han fnyser då och då i vanliga fall. Inget jag lagt märke som något ovanligt dock.
Är det veterinär som måste besökas då?
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
Läste igen och om det lät som om det kom från luftgångarna kanske det inte är noskvalster… För min hund lät det nästan som hon satt något i näsan eller gommen när hon hade noskvalster. Men hon kunde få "anfall", speciellt vid aktiviteter och promenader och sen vara helt normal annars.
Om det är noskvalster måste man få receptbelagt medel utskrivet tyvärr. Tänk också på att det är extremt smittsamt, jag bor i korridor och trots att vi var noga med att de inte skulle umgås fick de andra hundarna i korridoren noskvalster… hoppas du reder ut vad det är! :)
#3 Jag pratade med en veterinär nu och hon tyckte också att det lät som noskvalster. Hon sa dock inget om någon medicin? Jag frågade säkert 5 gånger med olika formuleringar om det inte vore bäst att vi kom in, då han inte haft det såhär innan. Men hon sa att han kan ha haft noskvalster länge, men att många hundar får inte symptom av det, så det kan helt enkelt ha kommit nu.
Det enda hon tyckte vi kunde göra här hemma är att prova hålla för näsborrarna ifall han får en sådan attack igen. Är det noskvalster så kommer attacken avta. Men nej, inget tips på vad vi ska göra åt det. Det kan behandlas tillfälligt hos veterinär, men det kan komma tillbaka hur lätt som helst igen, så hon tyckte inte det var någon idé om det inte blev värre. Tog upp det med andra hundar också, men hon sa bara återigen att min hund kan ha haft noskvalster mycket längre än såhär så att det inte gör någon skillnad 🤔
Fick egentligen inte ett enda bra svar av henne, för hon tyckte inte det var värt att vi kom in så som det såg ut nu. Så ni som har hund som har/haft noskvalster får gärna komma med tips…
Fick ingen medicin när min hund hade noskvalster. Gick över på någon dag. Fick dock stanna hemma från hunddagiset.
Tycker ni ska boka in tid för undersökning är det noskvalster så får man medicin mot det dropp i nacken fick våran fd hund och sen hade hon haft det en tid (innan hon kom till oss) och hade fula luftrör där med fick hon äta 10 dagars pennicelinkur med.
#7 Ja jag blir så förvirrad… För veterinären tyckte inte att det fanns något att boka in tid för. Inte om det inte blir värre.
8. Det är olika vad vetten anser, ofta har hundar noskvalster och lever med dessa utan visa symtom men om eran hund visar symtom som du beskriver så tycker jag det är dags att boka in tid för att verkligen konstatera att det är noskvalster eller inte. http://www.agria.se/hund/artikel/noskvalster-pneumonyssoides-caninum-hos-hund <-- kanske lite läsvärd :)
#9 Tack! Vi ska se hur det håller i sig 🙂 Annars får vi självklart se till att åka in med honom.
Visar hunden symptom är den ju uppenbart besvärad av noskvalstren! Konstig veterinär…. Med min veterinär var det inga konstigheter, hon skrev ut droppar för nacken direkt och en vecka efter första dosen försvann symptomen.