grannens hund
Grannen 2 våningar under mig har skaffat valp. Min första tanke var å herregud eftersom han är lite av en festprisse som brukar ha fest å musik på så de räcker för oss alla här i huset. Men han verkar ta hand om henne utifrån det jag sett :) Men det jag tänkt på är att jag hör den lilla gumman sitter och ylar och "skriker" Vet inte vart ägaren är, men hur länge kan man lämna en valp? När jag mötte han en dag så sa han att hon var 9 veckor gammal.
||My Love For Animals Is Immortal||
Inte mer än väldigt korta stunder när de är så små. Berätta gärna för grannen att hon sitter och ylar. Jag skulle själv ha varit tacksam att få veta om min hund inte är nöjd. Han kanske inte är medveten om problemet :)
Kan tillägga att detta händer flera gånger i veckan. Kanske ska tala om för honom att hon sitter å ylar? Så han vet om det.
#1 jag skrev innan jag såg ditt svar :)
Inga problem :) Jag har själv en grannhund som sitter och ylar. Hon är vuxen och har inte gjort det förut så det är lite knepigt. Men jag berättade det för min granne som inte hade en aning och hon var väldigt tacksam att jag sa det!
#4 Okej då ska jag tala om det för honom :) Tack för svar
Hur länge sitter hunden och ylar? Och vet du om ägaren är hemma eller inte? Det kan ju vara så enkelt som att han inte vill ha hunden med sig på toa/i duschen. Min hund ylar som en galning om jag är fräck nog att ta ett bad utan att han får vara med, trots att han är ett år gammal. Men det är mest för att han tycker att det är så roligt när jag skvätter vatten på honom de gånger han får vara med =P
Men det kan ju även vara så att hunden är tyst när ägaren går hemifrån, sen ylar när ägaren kommit en bit bort, för att sedan bli tyst när ägaren närmar sig huset igen. På så vis är det lätt för en hundägare att tro att det går så himla bra att lämna hunden ensam eftersom ägaren aldrig hör ylandet.
Är hon runt 9 veckor så ska hon inte lämnas ensam alls, de första två-tre veckorna handlar om att få hunden att känna sig säker. Att direkt lämna den ensam är lite som att be om problem, hon visar dessutom att hon inte är okej med läget vilket gör det hela ännu värre. Sedan börjar man sakta och inte med flera minuter.
I den åldern är de dessutom chanslösa vad gäller rumsrenhet så där är ännu en anledning till att inte börja för tidigt, de har ingen kontroll över blåsan alls och har egentligen inte det förren runt 5-6 månader - inte ens då är det säkert att hunden är rumsren, många blir det inte förren vid 6-8 månader.
Det finns en anledning till varför man säger att man ska vara ledig och hemma den första tiden, det ska gå så smidigt och lugnt som möjligt. Varken rumsrenhet eller att kunna vara ensam är något som "kommer på köpet".
Jag hade pratat med ägaren, meddelat om hundens missnöje och därefter ge tips och råd om hur ägaren bör gå tillväga.