Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1773 ggr
fredricakarlsson
0

Agility

Hej, jag har en Mittelspitz på 2 år och jag är väldigt sugen på att testa agility med honom. Men så står de att man måste ha 100% inkallning på hunden och den ska kunna vara lös bland andra hundar. Men saken är att jag är inte helt säker på hur min hund är bland andra hundar. Och känner inte att jag kan säga att jag har 100% inkallning på honom. Men detr för jag har honom inte lös utan har han oftast i koppel. Och vi bor på landet och här träffar vi inte direkt mycket hundar. Men när vi väl gör de så funkar de bra så länge han får hälsa på hundarna. Han har aldrig "bråkat" med en hund. Men man kan uppfatta honom fel för han vet inte hur han ska beete sig när man möter en annan hud utan skäller oftast och morrar/gnäller för han vill hälsa. Är de helt "kört" för oss? Eller skulle vi kunna gå en agility kurs? Tacksam för svar och tips :)

Ambrose
2

Det varierar säkert från kurs till kurs. Så jag föreslår att ni kontaktar den kursansvarige om ni hittar en kurs ni är intresserade av :)

Få människor har väll 100% inkallning. Tänk om det plötsligt sprang ut ett rådjur på planen?

Det jag tror att de menar är att du ska kunna träna utan att din hund sticker iväg från dig hela tiden eftersom det både stör träningen för andra, och gör det omöjligt för dig att träna :)

Åk till en klubb i närheten och kör lite lydnad på planen tillsammans med andra och se hur det går!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Paxxa
0

Om du är 100% fokuserad på din hund och du dessutom har godis eller leksak han gillar, väljer din hund då dig eller de andra hundarna på planen?

Jag har inte min hund lös när jag går i stan, för då skulle hon gå dit hon själv ville. Men när vi tränar, då har hon bara ögon för mig. Då skiter hon i allt annat.

Jag har inte elitlydnad på min hund, långt ifrån. Men det behöver man inte ha, det räcker med att erbjuda något roligare än de andra hundarna.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Frida B
1

Ingen kan ha 100% inkallning på sin hund, då det är ett djur och djur kan vara oförutsägbara. Jag har väl 50% inkallning på Nimbus, har gått en kurs, tränar på BK och tävlar ändå :p På kursen drog han iväg en gång och försökte få alla hundar att leka, för det var inomhus och han var blöt från regnet och då blir han sådan… En annan tyckte det var väldigt kul att göra så direkt efter tunnlarna, alltså det händer lixom :p

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2

Föresten, du är välkommen in på agility iFokus om du undrar något mer :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fredricakarlsson
0

jag har ju inte varit i den "situationen" så jag vet inte om han lyssnar på mig när de är andra hundar. Men han är väldigt "mammig", speciellt när vi är borta, så jag tror att de skulle gå. Jag får kolla runt på andra brukshundsklubbar helt enkelt, låter de som :) de jag kollat hos förväntar sig lite mycket när man ska gå kurser :p tack för era svar! :)