Stärka knän
Nån här med en hund som har problem med sina knän och har några övningar för att stärka knäna? Vad sliter på dom och vad stärker?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Skritta i högt gräs/ris så hunden får lyfta benen ordentligt - bra för både ben och rygg. Utöver det balansträning på halvboll/helboll. Och givetvis även simning🙂
har inte mycket högt gräs/ris och när vi har det så skrittar han inte, han travar eller gallopperar… balans kan vi göra mer av. Simning kan bara ske sommartid…
men bra tips! Tack! 🤗 Kommer du/ni på fler så ös på.
Vad som sliter är snabba inbromsningar och tvära svängar
Och det är precis det han gör när han är lös. 😟
Hur är det med typ träna klossen och ta steg sidlänges… med patella, är det nåt man bör undvika?
Besök en sjukgymnast så får du svar på dina frågor.
#5 Vet inte om det finns någon häromkring. Kompetens är inte stark här och det är mer kostsamt än vi klarar just nu. Bor utomlands.
Balansera på saker, simma, gå i snö, massera mjukt, stretcha när ni hållt igång:)
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Jag vet inte man kanske back on track benskydd kan vara till hjälp? Bara en tanke jag fick 😇
Tack för svar :)
Har du en stege eller liknande så kan du låta honom gå cavaletti över pinnarna med stegen liggandes på backen.
≧◔◡◔≦
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har planerat kavaletti men vi har ingen (bra) stege och han är fortfarande livrädd för allt som liknar käppar efter misshandeln han blev utsatt för. Det går framåt alldeles för långsamt. :/
Om biljardkön ligger på marken så kan han inte gå över den. Vi har inte kommit längre sedan denna filmades. Gubbjävel som skulle misshandla en stackars valp.
Samla ihop ris när du ser det och gör en liten risbana. ;-) Att hunden vill trava är säkert naturligt, du kanske får bromsa honom (jag tänker mig en sele som du håller i från sidan kanske) så han skrittar.
Nu är jag exalterad!! Jag kollade igenom de två första videorna och verkligen granskade hur jag brukar träna och min tanke först var att om pinnen var en del av mig så skulle mitt stöd vara bättre hjälp, därför jag la den på mina ben också för att se om han skulle vara mindre rädd om det var en del av mina ben.
Men nästan allt jag tränat med honom så har jag stått upp. Så jag fick en ☝️-moment och tacklade det på ett helt nytt sätt. Och när jag märkte att det fungerande gick jag och hämtade kameran. Videon uppladdas till youtube just nu och det kommer ta år och dar innan den är delbar - men denna metod var mycket enklare för honom. Inte bara för att dom var lägre på marken men även att han har sån stark vilja att vara med mig att det blev en mindre grej av det hela mycket snabbare. Om jag kan träna fot över dessa som mål så tror jag att vi har något på gång!
Video kommer när den är klar. :)
Det var ju smart!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Filmen klar!
Kommer försöka finslipa på det senare så han går lite långsammare men bara att han kan gå över dom är ENORMA framsteg. :)
Man får ta och koppla hunden och visa takten.
Inte denna hund tyvärr. Han var så illa misshandlad på alla sätt och vis mellan 0-11 månader att han är panikslagen och livrädd när han är kopplad. Jag måste ta detta bit för bit.
Jaha jag förstår. Vad tråkigt.
Ja det är sjukt hur elaka folk kan vara mot en stackars valp som DOM tagit fram i världen själva för dom hade både mamman och pappan…. i ladan. Hundarna var förbjudna från huset. Han måste försökt smita in då det var kallt och blev spöad för han är livrädd inomhus. Slagen med koppel. käpp, kastad skor på, och barn har varit elaka också för barn är enda som får honom att agera utåt istället för att fly.
Han har garanterat blivit klämd i en dörr med, och slagen och sparkad. För han har rädslor som är väldigt onaturliga och han har fortfarande riktigt svårt för män.